Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skärpning av raw-bilder
- Trådstartare jeskata
- Start datum
Andy-Pandy
Aktiv medlem
Nix, skärpen en gång. Är dock noga med att lägga skärpning sist i mitt arbetsflöde, när upplösning och storlek (bildens ändamål) är valt. Utgår i huvudsak från:
http://www.profiler.nu/kursdok.html
http://www.profiler.nu/kursdok.html
Walle
Aktiv medlem
Jag skärper alltid i tre steg:
Först så lägger jag vanlig USM med en radie på 0.3 och mängd på ungefär 250% och threshold 0.
Detta motverkar oskärpan som AA-filtret framför sensorn ger.
Sen skärper jag en gång till, men med smart sharpen (innan jag hade smart sharpen så använde jag usm även för detta steg). Inställningarna varierar beroende på bild. Men som start brukar jag utgå från ca: radie 0.6-0.7 mängd 40-100%
Sedan gör jag övrig bildbehandling, ändrar bilden till rätt storlek (beroende på användningsområde) och skärper en sista gång.
Inställningarna för sista skärpningen beror på användningsområde och bild. För webb-bilder så brukar jag köra med radie 0.5-0.7 och ammount 40-80%
Först så lägger jag vanlig USM med en radie på 0.3 och mängd på ungefär 250% och threshold 0.
Detta motverkar oskärpan som AA-filtret framför sensorn ger.
Sen skärper jag en gång till, men med smart sharpen (innan jag hade smart sharpen så använde jag usm även för detta steg). Inställningarna varierar beroende på bild. Men som start brukar jag utgå från ca: radie 0.6-0.7 mängd 40-100%
Sedan gör jag övrig bildbehandling, ändrar bilden till rätt storlek (beroende på användningsområde) och skärper en sista gång.
Inställningarna för sista skärpningen beror på användningsområde och bild. För webb-bilder så brukar jag köra med radie 0.5-0.7 och ammount 40-80%