Annons

Skåne - tips på fågelplatser

Produkter
(logga in för att koppla)

djungel

Aktiv medlem
Tipsen beror lite på vilken typ av fåglar och typ av foto du är intresserad av och hur långt tele du har. Jag tar en hel del bra bilder rund Vombsjön, krankesjön med 300-600 mm. Havsörn och kungsörn har jag fotografera en hel del från krankesjön bort mot fyledalen och sjöarna längre söderut.

Jag vill säga att tips från ornitologerna som SKOF inte alltid är så passande för en fotograf. Jag har t.ex. ett ställe som aldrig nämns men där jag får närbilder på tornfalkar varannan gång.
 

Hakamc

Ny medlem
Fågelfotografering en kul hobby.

Fotografera fåglar och annat i naturen, jättetrevligt och kul tycker jag själv.
Men ett exempel
Kungsörnen håller på att utrotas i skåne på grund av okunniga,egoistiska(bara jag får en bild,liksom) ,närgångna fotografer.
Fler misslyckade häckningar från år till år.
Själv inte den mest kunniga men försöker visa hänsyn och hålla avstånd ute i fågelmarkerna.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Magle våtmark utanför Hässleholm är rätt trevligt om du har lite tur och slår upp gömslet innan solen går upp.
 

tumlaren

Aktiv medlem
Tack för tips, jo jag känner till konstrundan men det blir fågelrunda om att går bra. Jag kommer att bo i Malmö.
Om skall bo i Malmö så kan du prova reningsdammarna i Lund, de ligger vid Höljeå. Du behöver inget stort objektiv och inga gömslen bara ta med en sittdyna och stativ som passar lågsittande ställning, har du tur så kan du få kungsfiskare, strömstare, forsärla i dammen längs upp mot järnvägen i övriga dammar har jag fotograferat gråhakedopping, knipa, vigg, gravand, smådopping och rörhöna samt lite andra arter beroende på hur våren framskrider.
 

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Tack för tipset, värdefullt. Får se vad jag lyckas med.

Om skall bo i Malmö så kan du prova reningsdammarna i Lund, de ligger vid Höljeå. Du behöver inget stort objektiv och inga gömslen bara ta med en sittdyna och stativ som passar lågsittande ställning, har du tur så kan du få kungsfiskare, strömstare, forsärla i dammen längs upp mot järnvägen i övriga dammar har jag fotograferat gråhakedopping, knipa, vigg, gravand, smådopping och rörhöna samt lite andra arter beroende på hur våren framskrider.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Om skall bo i Malmö så kan du prova reningsdammarna i Lund, de ligger vid Höljeå. Du behöver inget stort objektiv och inga gömslen bara ta med en sittdyna och stativ som passar lågsittande ställning, har du tur så kan du få kungsfiskare, strömstare, forsärla i dammen längs upp mot järnvägen i övriga dammar har jag fotograferat gråhakedopping, knipa, vigg, gravand, smådopping och rörhöna samt lite andra arter beroende på hur våren framskrider.
glöm inte vår lilla hybrid mellan vitögd dykand och vigg i Lunds reningsdammar + vitögd dykand
Nu låter jag som den vildaste fågelskådaren men jag har gått runt dammarna varje dag med min Riesen som har fått nya kompisar
 

Bilagor

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Tipsen beror lite på vilken typ av fåglar och typ av foto du är intresserad av och hur långt tele du har. Jag tar en hel del bra bilder rund Vombsjön, krankesjön med 300-600 mm. Havsörn och kungsörn har jag fotografera en hel del från krankesjön bort mot fyledalen och sjöarna längre söderut.

Jag vill säga att tips från ornitologerna som SKOF inte alltid är så passande för en fotograf. Jag har t.ex. ett ställe som aldrig nämns men där jag får närbilder på tornfalkar varannan gång.
var? var??
 

Newman75

Aktiv medlem
javisst men de kostar en del....bästa att var anågra stycken
Utifrån när det blir av och vad kostnaden blir så låter det intressant med gömsle, jag är intresserad av att vara med och dela på ett gömsle. Har förvisso ingen aning om varken var de är eller hur de ser ut / hur många man kan vara men det verkar andra ha koll på :)
 
Tipsen beror lite på vilken typ av fåglar och typ av foto du är intresserad av och hur långt tele du har. Jag tar en hel del bra bilder rund Vombsjön, krankesjön med 300-600 mm. Havsörn och kungsörn har jag fotografera en hel del från krankesjön bort mot fyledalen och sjöarna längre söderut.

Jag vill säga att tips från ornitologerna som SKOF inte alltid är så passande för en fotograf. Jag har t.ex. ett ställe som aldrig nämns men där jag får närbilder på tornfalkar varannan gång.
Det här lät spännande... Tornfalk är en fågel som jag vill få bra bilder på men lyckas inte hitta något bra ställe...
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Lätt, googla Friskens gömsle, ligger utanför Vittskövle. Kolla mina bilder därifrån i portfolion. Det är den bästa kommersiella gömslevistelse jag haft i alla fall.

Sedan kan jag varmt rekommendera Lunds reningsverksdammar. Så här års bör du hitta t ex forsärla, kungsfiskare och gott om smådoppingar. Övervintrande vitögd dykand har funnits de senaste åren.

Trakten runt Bjärehalvön/ Torekov/ Ängelholm är också fin med många bra fågellokaler som Sandön Utvälinge, Sibiriens strand, Torekov m. fl.
 
ANNONS