Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska byta till Nikon, FX lockar! Utrustningsfrågor..

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Kaj!
Jag har haft exakt de objektiv du räknar upp. Jag är yrkesfotograf och reser mycket. En grej bör du tänka på, och det är, att just denna sammansättning är oerhört tung att släpa på. Man får lätt hål i axlarna efter en dags vandringar i t.ex en främmande stad. En annan grej är, att idag är det inte lika nödvändigt med 2.8 på objektiven. Det går ofta precis lika bra med ljusstyrkan 4, om du hittar passande brännvidd, och dessutom är de mycket lättare. En annan grej, varför inte vänta tills efter 24 aug då Nikon skall presentera nyheter!? Det har länge ryktats om en efterföljare till D700 alltså kanske en D800 i fullformat. Den finns kanske med, vem vet?
Lycka till med drömgrejorna!
Sven Rosenhall
 
Missat något? En D800 är på G, = ja det är rykten.
Vill egentligen inte vara en "sådan". Allt handlar om inom vilken
"timeframe" man rör sig men att köpa en D3/X idag känns
osäkert... eller+

Allt är personligt när det gäller vad man vill ha !

Jag har 24-70 och 70-200 VRII till min D700 och det är något speciellt med Nikons proffsgluggar.
Du kommer att bli imponerad av kvaliteten och skärpan i bilderna. Det är på riktigt !
Jag känner att jag inte behöver 14-24 just nu, då man klarar sig bra med 24mm till FX.

Om du väntar några veckor tills det kommer en D4 (om det nu gör det?) kommer priset på en lätt begagnad D3 sjunka. Då kan du lägga mer pengar på objektiv.

Så det är som dom gamla nikonisterna säger: " It's all about the glass"
Sensorhållaren är i och för sig viktig, med det är glaset som är det viktigaste och det du kan ta med in i framtiden.

Ja, dyker D4 upp som det är tänkt och prisbilden känns rätt så slår jag till på det huset istället. I trådstarten nämnde jag att planerna är att handla prylarna vid årsskiftet och vid det laget lär ju efterföljaren ha släppts. Å andra sidan kanske priset på D3s rasar såpass att jag kör på det huset. Återstår att se! :)

Jag hade satsat på byta zoomarna mot några fasta gluggar:
24 1.4
35 1.4
85 1.4
70-200 VRII - skulle jag inte vilja vara utan.

Jag tänker att det är väldigt tungt att kånka runt på 6-7kg utrustning och det kan döda vilken fotoglädje som helst. Å andra sidan kanske du inte tänkte ha med dig de tre zoomarna på fält? Har själv D700 + 16-35, 50/1.4 och 70-200VRII och det är för stort och tungt i min värld och jag upplever dessutom att fasta gluggar ger den lilla extra utmaningen/fotoglädjen som jag söker (men det är säkert väldigt personligt).

Nej, jag skulle nog välja att ha med ett eller två objektiv baserat på vad målet med den fotograferingen är. Men ibland vill man såklart ha med rubbet. Vikten är ju en fråga också, även om jag inte kan tänka mig att undvara 70-200 VRII i dagsläget.

+1 för Sigma 50/1,4 Är supernöjd med mitt köp av den.
Likaså kan jag rekommendera Nikon 16-35 /4 som vidvinkel till FX

Jag har börjat fundera på dessa, 16-35:an kan täcka vidvinkel och sedan 50/1.4 normalen och slutligen 70-200. Sen kanske jag är sugen på en glugg för porträtt också, 85:an möjligen.. Måste sätta mig och knåpa ihop en bra blandning brännvidder för rätt slant..

Haha ja du hade jag haft FX hade jag lätt köpt det av dig! det verkar vara rätt liten värdeminskning på dem tycker jag.

En annan grej, om du har väntat ett decennium kanske det vore en bra idé att vänta ett par veckor eller möjligen månader till för att efterträdaren till D3s ska komma?

Hej Kaj!
Jag har haft exakt de objektiv du räknar upp. Jag är yrkesfotograf och reser mycket. En grej bör du tänka på, och det är, att just denna sammansättning är oerhört tung att släpa på. Man får lätt hål i axlarna efter en dags vandringar i t.ex en främmande stad. En annan grej är, att idag är det inte lika nödvändigt med 2.8 på objektiven. Det går ofta precis lika bra med ljusstyrkan 4, om du hittar passande brännvidd, och dessutom är de mycket lättare. En annan grej, varför inte vänta tills efter 24 aug då Nikon skall presentera nyheter!? Det har länge ryktats om en efterföljare till D700 alltså kanske en D800 i fullformat. Den finns kanske med, vem vet?
Lycka till med drömgrejorna!
Sven Rosenhall

Visst är det inte lika aktuellt med 2.8 i dagens ISO-rejs, men det är något visst med kort skärpedjup.. kan inte komma ifrån det.. :) Som jag nämnt innan är det inte förrän vid årsskiftet det ska shoppas. De månaderna som är kvar är vigda till noggrann planering och alla ni hjälper till på ett ypperligt vis, även om jag får många griller i huvudet.. ;)


Jag har den uppsättningen med objektiv du nämner ovan. Mitt råd är att börja med 24-70 och därefter komplettera med de andra objektiven efter hand om du då känner behov av andra brännvidder.

Min enda anledning till att jag köpte 50/1,4 är att jag ibland tröttnar på stora och tunga zoomar och då kan det vara skönt och befriande med en 50:a. Och om jag ska vara riktigt ärlig så hade jag nog klarat mig rätt långt med bara 50:an.

Den enda gluggen som jag har spikat till 100% är faktiskt 70-200. Har två gånger fotograferat i kyrkor vid vänners bröllop och förbannat mig över min begränsning i "rätt" brännvidd för det ändamålet.

16-35/4, 50/1.8, 70-200/2.8 i så fall
Ett glapp mellan 35-70 skulle jag ha väldigt svårt att leva med på FX.
Förmodligen ligger mer än 50% av mina bilder mellan 35-70 :)

Lite åt det hållet kanske, måste som sagt pussla lite.. :)
 
Ett förslag att diskutera. Hur stor skillnad är det mellan sigmas och nikons ditos 85/1.4?
Nikon AF-S 16-35/4 G ED VR
Sigma EX 50/1,4 DG HSM
Sigma EX 85/1,4 DG HSM
Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR II

Eventuellt ett till objektiv, ett makro över 100mm kanske?
 
Förslag två (gick inte att redigera tidigare post), att jag skippar mer vidvinkel än 24 och kör på detta:

Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED
Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR II
Sigma EX 50/1,4 DG HSM
Sigma EX 85/1,4 DG HSM

Nu är jag ju tillbaka lite där jag började.. suck.
 
Förslag två (gick inte att redigera tidigare post), att jag skippar mer vidvinkel än 24 och kör på detta:

Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED
Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR II
Sigma EX 50/1,4 DG HSM
Sigma EX 85/1,4 DG HSM

Nu är jag ju tillbaka lite där jag började.. suck.
I din profil anger du - "I kameraväskan har jag alltid: Rubbet jag äger.". Om det ska gälla så skulle jag nog i normalfallet inte packa två 1,4-gluggar samtidigt tillsammans med zoomar som täcker samma brännviddsområde.

Själv är jag lite skeptiskt till Sigmas 85/1,4 och har valt Nikon 85/1,4G och tycker det är ett underbart objektiv. Om du vill ha en utrustning som alltid ska vara med i väskan samtidigt är ovanstående i häftigaste laget. Däremot kan man ju faktiskt lämna objektiv hemma också ibland och anpassa utrustningen efter möjliga fotouppdrag. Ibland lämnar jag tom min D3s hemma för att bara packa D700, 85/1,4 och 35/1,4 men ibland fyller kamerautrustningen upp hela bilen och kräver bärhjälp.

Det är helt klart kul med f/1,4 och skulle jag bara välja ett sådant så vore det AF-S 85/1,4G.

Sen är det alltid kul med ett markoobjektiv. Dock om man samtidigt har en 70-200 så är det viss overkill med en 105/2,8G VR (även om jag själv har just det). För porträtt väljer jag hellre 85/1,4 än 105/2,8 och för allmänfoto så är 70-200 så mycket snabbare i AF så 105 hamnar mest som makroobjektiv. För makro kan du dock välja ett betydligt billigare alternativ då vare sig AF eller VR är speciellt viktigt vid makro.

Dock, ska man ha en smidig uppsättning som klara mycket är 24-70 + 105 en bra setup att ta med som ger rejäl vidvinkel till kort tele, porträtt, hyfsad ljusstyrka, bra AF, VR på telet och makromöjlighet.

Summeringen av allt ovan är att det finns inte en perfekt lineup av objektiv som fungerar för alla uppdrag och som man samtidigt orkar bära med sig. Mitt råd är att välja en mindre uppsättning objektiv först alternativt att köpa allt som kan behövas tillsammans med 4-5 olika väskor och sen plocka samman det perfekta paketet inför varje fotoutflykt eller uppdrag.

För alternativ 1 tycker jag att 24-70, 70-200 och 85/1,4 är en väldigt bra start. Tycker även att du bör inkludera en TC-14E II då den presterar fint ihop med 70-200/2,8 VR II och ger dig lite mera räckvidd när det behövs.

För alternativ 2 så undrar jag mest varför du inte inkluderar längre teleobjektiv. Det roligaste objektivet i min väska är AF-S 400/2,8VR. Vill du ha ett komplett kit utan att vara extrem (ex fågelfotograf med 600/4 eller ha specialintressen som fisheye eller tilt-shift) så är 14-24/2,8, 24-70/2,8, 70-200/2,8, 35/1,4, 85/1,4, 105/2,8 makro, 400/2,8VR, TC-14E II och TC-20E III en uppsättning som täcker det mesta som kan komma i en fotografs väg.
 
@Double-Tree

Min profil är något utdaterad.. Kanske dags för en redigering.. :)

Förstår tankebanorna angående normalerna med 1,4 när jag skulle ha ett 24-70 också. 400-tele har jag aldrig ens funderat på. Det låter dyrt.. :)
 
400-tele har jag aldrig ens funderat på. Det låter dyrt.. :)
Det är det. Men kul. Var väl också bara en liten blinkning om att det alltid finns fler objektiv att köpa. Bättre att börja med en bra basuppsättning och komplettera sen med det som saknas. Måste ju ha något roligt att köpa nästa och näst-nästa år också.....

Fast är det inte specialintressen som sport- eller naturfoto som gäller så är det oftast väl häftigt med 400mm och det finns andra alternativ som gör jobbet.

Vad gäller 180mm så köpte jag det ursprungligen för att kunna ha ett lätt tele med mig vid skidfoto. Det klarade dock inte att med någon större säkerhet följa en skidåkare som åker mot fotografen så objektivet fick bytas ut. Detta ställer dock rejäla krav på fokushastighet så för många andra situationer så är fokus tillräckligt snabb.
 
En Dream Team uppsättning (Nikon 14-24/2.8, Nikon 24-70/2.8, Nikon 70-200/2.8 vrII och Nikon D3S) som inte begränsar prestandamässigt. Köp allt om du har råd och lämna direkt in för kalibrering (alla hus och objektiv) så har du ett system som ”duger” till det mesta. ;) Är allt kalibrerat och klart slipper du kanske fundera över hur fokuseringen funkar (om det finns bakfokus eller frontfokus).

Håller med att Nikon 50/1.4 inte är så het prestandamässigt. Välj då hellre en Sigma 50/1.4 om du måste ha något ljusstarkt vid den brännvidden.


14-24 är fin men det är en klumpig glugg och zoomomfånget är lite kort. Köp hellre 16-35 så får du något lite mer praktiskt och så slipper du byta objektiv hela tiden. 35mm är riktigt användbart, 24 alldeles för kort som längsta brännvidd.

50mm/1.4 ... kolla lite tester, vad är du efter? Skärpan finns på nya 50/1.8. 1.4 gillas av en del pga av den är lite softare.

Så med ovan modifieringar har du råd med ett macro, 60mm valde jag pga den mer normala brännviden. Andra väljer 105 för att inte riskera skrämma insekter.
 
En Dream Team uppsättning (Nikon 14-24/2.8, Nikon 24-70/2.8, Nikon 70-200/2.8 vrII och Nikon D3S) som inte begränsar prestandamässigt. Köp allt om du har råd och lämna direkt in för kalibrering (hus och objektiv) så har du ett system som ”duger” till det mesta. ;) Är allt kalibrerat och klart slipper du kanske fundera över hur fokuseringen funkar (om det finns bakfokus eller frontfokus).

Håller med att Nikon 50/1.4 inte är så het prestandamässigt. Välj då hellre en Sigma 50/1.4 om du måste ha något ljusstarkt vid den brännvidden.

Lånar tråden lite.
Funderar på att göra en sådan fokuskalibrering.
Går det alltså att kalibrera huset och olika gluggar separat utan att sedan ändra i några menyer efteråt vid objektivbyten?
Vad kostar en sådan kalibrering. säg ett hus + 3-4 objektiv? (På ett ungefär?)
 
Mer kaliberings-OT:)
Blir det inte bökigt med kalibrering om man objektiv av olika märken? Sigma har sitt serviceställe och Nikon sitt etc. Kan kamerahuset känna igen olika objektiv från andra tillverkare eller kan det ge problem?
 
Jag fick ge ett par hundra kr för hus och 4 objektiv på Lasses. Ring dem och kolla! Man får kalibrera hus och objektiv tillsammans.

Sigmas grejer får Sigma kalibrera själva, ingen Nikonverkstad tar i Sigma.
 
Tja släng med en 14-24 om du vill kunna göra ett sånt här utsnitt ;-)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2417986.htm

Varför funderar du inte på någon av prime 1.4 G linserna... har två
av de och gillar de skarpt 35:an och 85:an ... rekommenderar att
du iallafall överväger/provar någon av de...

Liiite OT.

Jag köpte en Nikon af-s 35/1,4 i New York i våras, men jag lämnade dock tillbaka den då den (enligt mig) möjligen var ett måndagsex som inte höll måttet.
Då 35mm på FF är min favoritbrännvidd så gjorde jag ett nytt testförsök på Media Markt nyligen. Det blev kärlek direkt och blir en riktigt fin ersättare till mina äldre 35:eek:r (af 35/2 och ais 35/1,4), som jag har gnisslat tänder för ibland på grund av deras respektive brister.

/K
 
Hej!

Eftersom du bor på samma ort som jag så kan du komma över och känna och klämma på :

Nikon AF-S 16-35/4VR
Nikon AF-S 50/1.4G (gillas av mig, visst är AF lite seg men presterar riktigt nice)
Nikon AF 50/1.4D
Nikon AF-S 85/1.4G
Nikon AF-S 105/2.8VR Macro
Nikon AF-S 70-200/2.8 VRII

Detta på en D700'a.

Om man sedan vill ha ett roligt vidvinkelobjektiv kan jag rekommendera Sigma 12-24 (inte alls i samma liga som Nikon 14-24 men billigare och rolig med den extrema vidvinkel som 12 mm är på FX)

Kalibrering är oftast kostnadsfri inom garantitid. Använder mig uteslutande av Lasses kameraservice vilket jag besöker ca 2 gånger per år. Jag rekommenderar Nikon orginal på de objektiv du är seriös med. Jag har 3:e part för vissa ändamål (Sigma 12-24 ultravidvinkel samt Lensbaby)

Mvh

Johan Maxe
 
Senast ändrad:
För alternativ 2 så undrar jag mest varför du inte inkluderar längre teleobjektiv. Det roligaste objektivet i min väska är AF-S 400/2,8VR. Vill du ha ett komplett kit utan att vara extrem (ex fågelfotograf med 600/4 eller ha specialintressen som fisheye eller tilt-shift) så är 14-24/2,8, 24-70/2,8, 70-200/2,8, 35/1,4, 85/1,4, 105/2,8 makro, 400/2,8VR, TC-14E II och TC-20E III en uppsättning som täcker det mesta som kan komma i en fotografs väg.

Glömde du inte 200/2VR ?

;-)
 
Hej!

Eftersom du bor på samma ort som jag så kan du komma över och känna och klämma på :

Nikon AF-S 16-35/4VR
Nikon AF-S 50/1.4G (gillas av mig, visst är AF lite seg men presterar riktigt nice)
Nikon AF 50/1.4D
Nikon AF-S 85/1.4G
Nikon AF-S 105/2.8VR Macro
Nikon AF-S 70-200/2.8 VRII

Detta på en D700'a.

Om man sedan vill ha ett roligt vidvinkelobjektiv kan jag rekommendera Sigma 12-24 (inte alls i samma liga som Nikon 14-24 men billigare och rolig med den extrema vidvinkel som 12 mm är på FX)

Kalibrering är oftast kostnadsfri inom garantitid. Använder mig uteslutande av Lasses kameraservice vilket jag besöker ca 2 gånger per år. Jag rekommenderar Nikon orginal på de objektiv du är seriös med. Jag har 3:e part för vissa ändamål (Sigma 12-24 ultravidvinkel samt Lensbaby)

Mvh

Johan Maxe

Tack för erbjudandet!

Ska absolut ha det i åtanke Johan! :)

Mvh Kaj
 
ANNONS