Annons

Ska sälja arkivbild - vad gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Lindgren

Aktiv medlem
Jag ska, om allt går vägen, sälja ett par arkivbilder till en kulturinstitution. Det handlar inte om att de ska använda bilderna en enda gång för ett speciellt syfte, utan att de ska kunna använda bilderna obegränsat, på nätet, i publikationer. Detta är OK för mig, men jag undrar hur rättighetstänkandet ser ut. Bör vi skriva ett avtal? Behåller jag rätten att använda eller sälja samma bilder i andra sammanhang?
 

Splanky

Aktiv medlem
Skall de friköpa bilderna så har du bra prislistor hos SFF - Svenska fotografers förbund.
Tänk på att det är rättigheterna för att använda bilderna du säljer.
Så ta betalt därefter.
Tänk också på om det är under begränsad tid eller annat!
Ja, avtal är jätteviktigt.
 

En slög

Medlem
Friköpa och priser.

Vad innebär friköpa? Betyder det att jag avsäger mig rätten till bilderna eller kan jag använda / sälja samma bilder i andra sammanhang?
Du kan ju skriva ett avtal där du förbehåller dig rätten att sälja bilderna till andra kunder.
Prislistor finns hos SFF och BLF. SFFs priser är generellt högre än BLFs och det finns etablerade SFF-fotografer som håller lägre priser, liksom många frilansare som finns hos BLF.
Det var tydligt då många tidningar drog åt svångremmen och flera frilansare sänkte villkoren.
 

En slög

Medlem
Du kan ju skriva ett avtal där du förbehåller dig rätten att sälja bilderna till andra kunder.
Prislistor finns hos SFF och BLF. SFFs priser är generellt högre än BLFs och det finns etablerade SFF-fotografer som håller lägre priser, liksom många frilansare som finns hos BLF.
Det var tydligt då många tidningar drog åt svångremmen och flera frilansare sänkte villkoren.
Du kan köpa BLFs prislistor och andra trycksaker om exempelvis avtal från BLFs hemsida.
 
ANNONS