Annons

Skadliga betyg eller kreativ kritik på FS

Produkter
(logga in för att koppla)

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Som ganska ny surfare på Galleriet så har jag funderat en del över vad alla kommentarer och betyg tjänar till. Till slut hittar jag ett av Terjes många fina inlägg i forumet och känner genast igen mig i tankegångarna: från "Göra fotosidan bättre":
"TEKNIK, IDÉ, KOMPOSITION, ORIGINALITET och KÄNSLA"
Detta är mycket väl genomtänkt av en erfaren och kompetent bildarbetare. Läs Terjes inlägg.

Betyg i dess nuvarande form är nog dessvärre mer skadligt än uppbyggande för fotosidan och medlemmarna.
Jag kommer inte att ge betyg utan hålla mig till kommentarer och uttlande om bilderna som syftar till att utveckla fotograferandet och bildtänkandet.

Betygssättandet får också Galleriet att framstå som någon slags tävling. Man får lätt känslan av att det gäller att samla bra och höga poäng snarare än att få konstruktiv respons i sitt arbete.
Terje föreslår att man ska kunna rensa bort kommentarer som man inte vill ha. Det är ju SJÄLVKLART att man ska kunna göra detta. Motargumentet att man bara vill behålla kommentarer med höga betyg håller inte. Är man så korkad så att man vill göra det så är väl det OK. Det bekymmrar inte mig(och förmodligen inte Terje heller?) det minsta.

Vidare så finns det ingen beskrivning av hur betygen ska värderas när man ska sätta dom. En trea säger ju ingenting om man inte vet hur den värderas. Det känns ibland lite patetiskt när nästan alla betyg ligger runt 4 i medel. Och de flesta kommentarer är för positiva utan att egenligen innehålla argument för vad det är som är bra.
Det är alltid kul och känns stimulerande när man får positiv respons på sina bilder. Det kan vara svårt att ge konstruktiv kritik när något är mindre bra, man är rädd för att såra någon och att negativa omdömen blir hämmande.

Konsten är ju att granska och kritisera på ett stimulerand och givande sätt så att fotografen tänder till och känner sig sporrad att utvecklas vidare. Man utvecklas inte om omdömen och kritik är för positiva och innhållslösa. Man utvecklas när man känner att kritiken är meningsfull oavsett ev. betygssiffras valör.
 
Vi på redaktionen är medvetna om att det är många olika intressen som krockar i nuvarande system. Vi har de som vill konstruktiv kritik på en bild, de som tycker det är kul att tävla lite (få sin bild poängbedömd), de som mer vill diskutera kreativt runt en bild etc.

Därför funderar vi på en ändring av systemet så att man inte har olika typer av album som idag utan istället kan anmäla sin bild till olika intressepooler (eller vad vi skall kalla dem). En bild kan anmälas till mer än en pool.

Olika exempel på pooler kan vara:
"Bildkritik", "Bilddiskussion", "<expertens> bildbedömning", "Månadens bästa bild", "Landsortsutflyktens bilder" etc.

Poolerna kan ha olika regler, tex kan man tänka sig att man inte kan anmäla mer än en bild till bildkritik om dagen för att hålla ner inflödet. På detta sätt skulle man kunna separera medlemmars intressen mycket mer. Tror vi...

Olika pooler skulle också kunna tillåta olika slags betyg, dvs poolen för den mer seriösa bilddiskussionen skulle kunna tillåta de betyg som Terje föreslår

(I Fotosidans begynnelse hade vi faktiskt två betyg per bild; "Kvalitet" och "Orginalitet" - dvs inspirerat av photo.net. Detta mötte dock av en hel del motstånd och förvirring, så det plockades bort. Intern i systemet finns det dock plats för upp till 5 olika betyg.)

Det finns en gemensam betygsdefinition, där vi försökt beskriva vad de olika betygen bör innebära. Men som du märkt är det inte alla som läser den ;-)
http://www.fotosidan.se/doc.htm?refcode=ratingsystem
 
Bra att det är förändring p.g.

Betygsdefinitionen var inte mycket till hjälp tycker jag, ganska luddig och otydlig. Det kanske skulle hjälpa om man "tvingades" till att läsa den, eller att den finns mer tydligt tillgänglig när man kommenterar. Den behövs nog skrivas om. Nu sitter betygsknapparna allra längst upp, ej bra.

Sen MÅSTE man deklarera att det är en tävling om det är en tävling. Ett galleri är ett galleri och ingen tävling. Det gäller att kunna skilja på äppel och päron.

Det känns lite lågt att det är tävlingsinriktat, fast inte direkt uttalat. Jag tappar intresset för det hela, mer och mer.
 
Nej det är ingen tävling, betygen är ett annat sätt att ge uttryck för vad man tycker om bilden bilden. Även Terje använder betygen för att markera de bilder han tycker är bäst.

Notera också att det är helt frivilligt att önska betyg på sina bilder; du slår av det per bild då du laddar upp dem.
 
Bra!
Ser fram mot förändringar. Hoppas det kommer snart. Det verkar som redaktionen inser att det finns problem som faktiskt kan skada FS.
Du kanske håller med om att det kan uppfattas som tävling trots allt?

Jag fick en liten idé som handlar om att styra, eller begränsa det stora inflödet av bilder.

De som vill tävla kan väl göra det mot en mindre avgift. En slant till FS, en slant till priser, ev. en slant till Anna Linds minnesfond eller något annat välgörande ändamål. Inte så genomtänkt kanske men trots allt en idé.
 
Förslag på omskriven och förtydligad betygsdefinition emottages tacksamt.

Ang betalning för tävlingar så gör vi ingen skillnad på varför man är på Fotosidan; om man vill visa sina bilder, få konstruktiv kritik, delta i tävlingar - alla får vara med och betala.

Jag håller inte med om att bildkritik uppfattas som tävling; det finns ju inga topplistor, veckans högst betygsatta bild eller så - dvs man mäter sig egentligen mot andra fotografer.

Däremot kan betygen uppmuntra en själv som fotograf; får man bättre betyg på sina bilder med tiden får man en liten mätare på att man utvecklas kanske. Men vi kan hålla med om att betygen egentligen inte tillför något till själva bildkritikfunktionen. Men som sagt, vi kommer adressera det där och separara bildkritik/diskussion från andra typer av bildvisning.

Jag förstod inte det där med att betygsdefinitionen inte lyfts fram tillräckligt, länken till den står ju alldeles till höger om betygsvalet.
 
clindh skrev:
Därför funderar vi på en ändring av systemet så att man inte har olika typer av album som idag utan istället kan anmäla sin bild till olika intressepooler (eller vad vi skall kalla dem). En bild kan anmälas till mer än en pool.

I så fall tycker jag nästan att när bilderna låg i den här poolen så ska inte fotografens namn eller identitet visas. På så sätt tävlar alla på lika villkor. Det blir ju annars väldigt lätt att man ger ett fotografi högre betyg än vad man annars skulle ge det när man vet vem som står bakom bilden.

Självklart ska namnen avslöjas när det är färdigt.

/ Marcus
 
Bra synpunkt; att olika pooler skall kunna ha olika regelverk som styr hur många bilder, vad som visas, vad/hur man kan kommentera etc är med i designen
 
clindh skrev:


Jag förstod inte det där med att betygsdefinitionen inte lyfts fram tillräckligt, länken till den står ju alldeles till höger om betygsvalet.

Det är riktigt, jag känner mig dum som har missat den raden till höger.
Tyvärr är det nog många som inte har läst den eller kanske struntar i den. Om betygssättningen flyttades nedåt och om man på ett "naturligt" sätt lockades att läsa definitionen innan man klickar i betyget skulle det kanske vara annorlunda.

Det är bra att alla är välkomna på FS, Man kan ha olika pooler och ev. avgifter för tävlingar.

Tack för bra svar!
 
ANNONS