Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Skala 1:1 vid import i Lightroom 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Gutenisse

Aktiv medlem
Har suttit och testat den nya importfunktionen i Lightroom 3 Beta 2 idag och upptäckte en konstig sak...

Om man väljer att visa enskilda bilder, så går det inte att zooma in 100%, alltså till skala 1:1. Lightroom zoomar bara in en liten bit och väljer man att förstora ännu mer, så renderas inte bilden utan det blir "digital zoom".

Är det någon mer som råkat ut för detta, eller har en förklaring till varför det är som det är?

Finns bilder på den här sidan som visar vad jag menar.

Att kunna zooma in till skala 1:1 redan vid importen tycker jag är en väldigt bra funktion, då man redan i det här stadiet kan granska skärpan och välja bort bilder som är ur fokus, men det bygger ju på att funktionen fungerar...

Så, vad tror ni? Är det fel i funktionen, eller är det jag som missar något?

Jag använder inte själv lightröm, men är det inte rimligt att de bilder som visas innan du startar importen endast är de små preview-bilder som kameran bäddade in i bildfilerna för att import-program snabbt ska kunna visa bilder innan importen görs? :)

Jag använder inte själv lightröm, men är det inte rimligt att de bilder som visas innan du startar importen endast är de små preview-bilder som kameran bäddade in i bildfilerna för att import-program snabbt ska kunna visa bilder innan importen görs? :)

Det är nog mycket möjligt, men om man ska zooma in till 100%, så borde ju programmet läsa in själva bildfilen... Om inte annat, så borde det framgå att det inte är en skala 1:1 bild utan en inbäddad tumnagel.

Det är nog mycket möjligt, men om man ska zooma in till 100%, så borde ju programmet läsa in själva bildfilen... Om inte annat, så borde det framgå att det inte är en skala 1:1 bild utan en inbäddad tumnagel.

Jag använder inte Lightroom själv, men har i andra program sett att man kan ställa in om programmet ska använda den inbäddade tumnageln eller ej. Kanske har Lightroom motsvarande inställningsmöjlighet.

Jag använder inte Lightroom själv, men har i andra program sett att man kan ställa in om programmet ska använda den inbäddade tumnageln eller ej. Kanske har Lightroom motsvarande inställningsmöjlighet.

Har hittat en dylik inställning och efter det gick det att zooma in på vissa CR2-filer (Canon RAW) men inte på några ARW-filer (Sony RAW).

Förhoppningsvis är detta en ofullständig funktion som fixas i den färdiga versionen.

ANNONS
Götaplatsens Foto