Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Skanner

Produkter
(logga in för att koppla)

F.G.

Aktiv medlem
Söker lite tips på en bra skanner, har kollat runt lite men det verkar vara en djungel. Ska skanna foton, negativ och dia.

MVH
Fredrik

:)
Jag omformularar mig lite.

Kör ni någon skanner som ni skulle rekomendera?

Mvh
Fredrik

Tja, jag kör en gammal Polaroid Sprintscan 35+ som jag köpte begagnat för cirka 500 kronor. Fungerar bra för mina behov. Svartvitt är inga problem, medans färgnegativ är lite svårare att få till perfekt (men det duger och efter lite redigering så blir det bra). Diaskanning har jag inte provat.

Den största nackdelen med den är att den saknar infraröd dammborttagning/ICE, men men skanner med ICE är nog ganska svår att hitta för det priset. Kort sagt ett bra budgetalternativ som jag rekommenderar för den med liten plånbok.

Om jag skulle köpa en ny filmskanner (alltså ny från butik) idag skulle jag nog satsa på Nikons billigaste (Coolscan V?).

ANNONS
Götaplatsens Foto