Annons

Skanning av diapositiv

Produkter
(logga in för att koppla)

wicke957

Medlem
Är det någon som har några generella tips som gäller vid skanning av diabilder. Eller om det finns någon bra litteratur som ni kan rekommendera till en nybörjare på området. Jag har en HP4890 flatbäddsskanner som tar 16 dior.

När det gäller flatbädds scanner med begränsade
möjligheter bör du behandla bilden så lite som
möjligt i scannerprogrammet och göra detta i
ett bildbehandlingsprogram istället.
Bildens storlek (pixlar) bör du dock ange innan
du scannar in bilden. Antalet pixlar är då
beroende vad du ska använda bilden till.

matti hiltunen skrev:
När det gäller flatbädds scanner med begränsade
möjligheter bör du behandla bilden så lite som
möjligt i scannerprogrammet och göra detta i
ett bildbehandlingsprogram istället.

Arbetar du på så sätt är det mycket viktigt att du sparar bilden i 16 bitars färgdjup. Med de stora ändringar som ofta krävs räcker helt enkelt inte informationen till om du exporterar bilden i 8 bitar.

Stefan

Jag har nu provat mig fram till vilken inställning som verkar ge bäst resultat. Jag kör med 1200dpi och 24milj. färger och 200% förstoring samt sparar i tiff filformat. Filstorleken landar då på c:a 40Mb. Det kanske är onödigt stort eller vad tycker ni?

wicke957 skrev:
24milj. färger

Då hoppas jag att du styr upp bilderna ordentligt i skannerprogrammet. Jag antar att det står 24 bitar, inte 24 milj. 24 bitar motsvarar 16 miljoner färger, alltså detsamma som 3 x 8 bitar. Det är inte så mycket utrymme kvar för bearbetning.

Stefan

du bör ju alltid scanna på högsta möjliga upplösning och sedan skala ner bilden till rätt storlek i PS eller liknande. Och har du möjlighet ska du scanna i 16-bitar.

ANNONS
Götaplatsens Foto