Annons

Skapa JPG från redigerad NEF

Produkter
(logga in för att koppla)

tomas999

Ny medlem
Jag vill skapa en redigerad JPG-fil från en redigerad NEF-fil. Om jag försöker spara som JPG-fil från Nikon Capture tas inte mina ändringar i NEF-filen med.

Jag kan dock öppna den redigerade NEF-filen i Photoshop, direkt från Capture (Image/Open with Photoshop (8-bit)), och spara den som JPG där. Men kan man inte göra detta i Capture?

Hur sparar du då? När jag sparar en jpeg från Capture ser jpeg-filen precis ut som den gör i Capture, efter redigeringar.

Förvirrad

Testade att spara jpeg och nu får jag med mina redigeringar. Vet inte vad jag lyckades med när det inte fungerade. Var nog bara förvirrad.

Jag har råkat ut för detta fast i Nikon View. Då hade jag gjort förändringar (fixat bort röda ögon) och kopierat "image adjustments" och klistrat in dem i en annan bild. På skärmen såg man att saker hände, men när man sparade som JPEG eller TIFF så fick man en bild som såg ut som originalbilden.

Lösningen för mig då var att jag tryckte på "fixa röda ögon"-knappen istället för att klistra in den förändringen. Men lite dumt verkar det. Har inte sett något i dokumentation/hjälp som fått mig att förstå riktigt varför det är så. Någon annan som lyckats med detta eller vet varför?

ANNONS
Götaplatsens Foto