Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skarpa objektiv för 1Ds MkIII

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Jo jag känner till din uppfattning och kan absolut inte motsäga dig, jag har inte kört någon "bokeh" test.
Skulle du inte kunna göra det någon gång? och då ibegripa fler objektiv. Du har ju tillgång både till Nikon och Canons värstingar. Det skulle vara högintressant att se resultatet av en sådan jämförelse. Man kan ju misstänka att det skulle slå hål på en och annan myt om olika objektiv.

Lars Johnsson skrev:
Titta på Photodo's test av de två objektiven.
På varje punkt, med varje bländare som han testat dem bägge på, på alla MTF och allt annat. F/1,2 objektivet har bättre betyg på absolut varje punkt. Och får också ett mycket högre betyg av Lars Kjellberg.

Mikael, har han fel eller..........

Mtf testen hos Photodo ger 85/1.2 något högre värden.

MTF testen är ett utmärkt test för att se på kontrast upplösning .

Jag har däremot tittat på den upplösning och ev skilnader man kan se med en 5d och de två objektiven. Skilnaden är marginell. Men det är inte priset, för övrigt så redovisar jag bara mina fynd, och har lagt till min egen fundering på pris och prestanda.

macrobild skrev:
Mtf testen hos Photodo ger 85/1.2 något högre värden.

MTF testen är ett utmärkt test för att se på kontrast upplösning .

Jag har däremot tittat på den upplösning och ev skilnader man kan se med en 5d och de två objektiven. Skilnaden är marginell. Men det är inte priset, för övrigt så redovisar jag bara mina fynd, och har lagt till min egen fundering på pris och prestanda.

Något högre värde :)

Den vinner klart på varje bländare från f/1,2 t.o.m. f/8. Och får också mycket bättre betyg.

paul innergård skrev:
Precis som du själv befarade vill jag ändå slå ett slag för bakgrundsoskärpan med 85 1,2. Den är fantastiskt fin och jag törs nog hävda att den är mjukare än andra gluggar även när fotona tagits på samma bländartal.
Detta är en aspekt som gärna glöms bort! Ett objektiv med största ljusstyrka f/1,2 kan troligen ge väldigt mycket trevligare bokeh vid f/2 än vad ett objektiv med största ljusstyrka f/1,8 kan ge vid f/2. Anledningen är att bokehn ofta förbättras avsevärt när man bländar ner en aning, med undantag för eventuellt orund öppning. Se bara på ett 50/1,8 som har gräslig bokeh vidöppet. 50/1,2 @ f/1,8 slår det troligen med hästlängder på den punkten, så det är inte bara vidöppet man har fördelar av stor ljusstyrka. Dessutom kan skärpetoppen inträda tidigare, det vill säga att objektivet kan vara snorskarpt redan vid f/2,8 (två och ett halvt steg nedbländat), medan f/1,8-objektivet då bara är ett och ett tredjedels steg nedbländat.

Obs, jag säger inte att det här nödvändigtvis gäller just 85/1,2 vs. 85/1,8, men det är något att fundera på i allmänhet.

paul innergård skrev:
Skulle du inte kunna göra det någon gång? och då ibegripa fler objektiv. Du har ju tillgång både till Nikon och Canons värstingar. Det skulle vara högintressant att se resultatet av en sådan jämförelse. Man kan ju misstänka att det skulle slå hål på en och annan myt om olika objektiv.

En sådan test är svår att genomföra.Vilka kriterier skall vara med?
Upplösning,kontrast,flare/överstrålning, nerbländad till vad osv.

Lars Johnsson skrev:
Något högre värde :)

Den vinner klart på varje bländare från f/1,2 t.o.m. f/8. Och får också mycket bättre betyg.

Om du tittar på Photozones uppmätning så är 85/1.8 mycket bra. Jag säger återigen att de två exemplar av Canons 85mm jag testade idag så ser jag ingen skilnad mellad de två objektiven från bl 4 tillsammans med 5d.

Jag upplever dock stor prisskilnad samt att 85/1,2 är enorm seg vad det gäller autofokus.

85/1,8 till vänster.

Men du har troligen rätt, 85/1.2 är säkerligen mycket bättre!
Tyvärr kunde jag inte få fram detta idag.

Bilagor

• mtf.jpg
    mtf.jpg
    17.8 KB · Visningar: 299
Senast ändrad:
macrobild skrev:
En sådan test är svår att genomföra.Vilka kriterier skall vara med?
Upplösning,kontrast,flare/överstrålning, nerbländad till vad osv.
Jag tänkte mig nog bara bakgrunsoskärpan vid ex varje objektivs tre största bländaröppningar. Sen kan man ju göra jämförelser vid vissa bländare som skall vara de samma på varje glugg. För rättvisans skull borde utsnitten vara de samma.

paul innergård skrev:
Jag tänkte mig nog bara bakgrunsoskärpan vid ex varje objektivs tre största bländaröppningar. Sen kan man ju göra jämförelser vid vissa bländare som skall vara de samma på varje glugg. För rättvisans skull borde utsnitten vara de samma.

I medljus eller svagt motljus eller motljus?

Ja 82/1,2 har ganska seg AF. Därför säljs det inte längre av Canon utan de kom med en ny model som heter 85/1,2 mkII :)

Den är ungefär 50% snabbare.

Objektivet har också en mycket bra och precis manuell focus jämfört med de flesta Canon objektiv

Men ingen klagade tidigare i tråden när många av er rekomenderade objektiv som inte ens hade AF på en Canon kamera

jag testade 85/1,2 mk2 och tycker den är seg i jämförelse med de andra objektiven jag har själv, eller har tillgång till.
Men du har säkert rätt även här, tyvärr så upplevde jag dock den som långsam

macrobild skrev:
jag testade mk2 och tycker den är seg i jämförelse med de andra objektiven jag har själv, eller har tillgång till.
Men du har skert rätt även här, tyvärr så upplevde jag dock den som långsam

Ja även den nyare är ganska seg, även om den är bättre än den gamla. Men man köper i regel inte ett f/1,2 objektiv för att ha blixtsnabb AF. Från början lanserades det ju som ett porträtt-objektiv

macrobild skrev:
jag testade mk2 och tycker den är seg i jämförelse med de andra objektiven jag har själv, eller har tillgång till.
Men du har säkert rätt även här, tyvärr så upplevde jag dock den som långsam
Utan tvekan en långsam glugg. Snabbare än att focusera manuellt men inget för sport och action. Tycker dock att af är rätt säker. Vid direkt jämförelse med Nikons 85 1,4 så är Canons 85 1,2 Mark II långsammare. En del som använt 85 1,2 för rörliga motiv upplever ändå att den hänger med rätt hyggligt så länge motiven inte kommer för nära och gluggen tvingas till större förflyttningar i af. Som jämförelse kan jag säga att min 135 2,0 är märkbart snabbare i af med en 2,0X extender monterad.

Svar till Lars.Det är möjligt, jag bara tittade efter ett objektiv som jag anser vara bra till 1dsmk3 och även till mig själv.Nerbländat till 4 så ser jag ingen skilnad på det dyra eller billigare och tillsammans med 5d .Till att fotografera ca 600 människor ,porträtt, så söker jag ett tillräckligt bra objektiv, jag har funnit det. Och billigt är det med topprestanda nerbländat till 4-5.6.

Lars Johnsson skrev:
Ja även den nyare är ganska seg, även om den är bättre än den gamla. Men man köper i regel inte ett f/1,2 objektiv för att ha blixtsnabb AF. Från början lanserades det ju som ett porträtt-objektiv
Helt riktigt. Det finns andra egenskaper som frestar om man är sugen på en 85 1,2. Vill man ha snabb, skarp optik i klassen medeltele så titar man väl på 85 1,8 100 2,0 eller 135 2,0. 100 mm macro är en rätt snabb glugg också för den delen. 85 1,2 köpte jag för bästa möjliga bokeh, maximal upplösning när det behövs, suverän färg och kontraståtergivning, inte minst möjligheten att fota utan blixt i situationer där nästan inga andra gluggar går att använda. Känsla och fotoglädje behöver jag väl knappt nämna.

christianhylse skrev:
ok, canon ef-s-gluggar är ändå inte av intresse,
men...går det att använda t ex ett Tamron 18-50 eller sigmas 17-70 på fullformats-hus? fick inte riktigt svar på min fråga.
ett Sigma 17-70 skulle ju vara ett mycket trevlig objektiv på en fullformatssensor.

mvh
Jag har Sigma 30/1.4 DC och den är inge alternativ på småbildsensor eller film. bildexempel hemma så du får vänta några timmar. Passar i fattningen och spegeln tar inte i men bilden blir inte rolig.

/ Erik

macrobild skrev:
Båda objektiven på full glugg 1,2 till vänster 1,8 till höger. 85/1,2 till vänster uppvisar fulare CA än 85/1,8.

Fast egentligen ser jag ingen skillnad. Nu har ju olyckligtvis en persons kläder med högkontrast kommit med på 1.2 bilden. Men om man kikar lite längre bort så är det jämt skägg i CA.

Canon 1,2 och 1,8= full öppning. rör med musen , se resultatet, pilen pekar på respektive optik.
http://www.the-digital-picture.com/...06&Camera=9&Sample=0&FLI=0&API=0&LensComp=397

Samma sak här nu båda objektiven nerbländade till 2.0

http://www.the-digital-picture.com/...CameraComp=9&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=3

Samma sak här , nu bl 2.8

http://www.the-digital-picture.com/...CameraComp=9&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=4

Ni kan själva välja bländare och jämföra mellan objektiven, intressant , jag kollade upp till bl 5.6, inte i något fall från bl 1,8 så återger Canon 85/1.2 testmotivet med högre upplösning än 85/1.8 vad jag kan se.Sammanfaller ganska bra med min lilla test av objekttiven idag.

Prisskilnad 16500:-
Är "känslan" värt detta
Är det storleken?

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Canon 1,2 och 1,8= full öppning. rör med musen , se resultatet, pilen pekar på respektive optik.
http://www.the-digital-picture.com/...06&Camera=9&Sample=0&FLI=0&API=0&LensComp=397

Samma sak här nu båda objektiven nerbländade till 2.0

http://www.the-digital-picture.com/...CameraComp=9&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=3

Samma sak här , nu bl 2.8

http://www.the-digital-picture.com/...CameraComp=9&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=4

Ni kan själva välja bländare och jämföra mellan objektiven, intressant , jag kollade upp till bl 5.6, inte i något fall från bl 1,8 så återger Canon 85/1.2 testmotivet med högre upplösning än 85/1.8 vad jag kan se.Sammanfaller ganska bra med min lilla test av objekttiven idag.

Prisskilnad 16500:-
Är "känslan" värt detta
Är det storleken?

I bägge länkarna du skickade tycker jag f/1,2 ser bättre ut. Men samtidigt går det givetvis inte att avgöra det på en liten internet bild.

Jag är lite skeptisk till jämförelsebilderna på www.the-digital-picture-com. Avståndet mellan kamera och testkarta framgår inte av testbeskrivningen, men det kan knappast vara mer än några få meter med tanke på hur testuppställningen är gjord. Max lite drygt 2 meter skulle jag gissa, utgående från specifikationerna på stativet som används.

De flesta bilder med vanliga (dvs icke makro-) objektiv tar man väl på längre avstånd än så, vilket kanske gör testet lite missvisande. Det beror förstås på om objektivet uppvisar skillnader i prestande beroende på fokuseringsavstånd, men det lär väl de flesta objektiv göra, mer eller mindre.

Det är en intressant sida för den som vill jämföra objektiv, men man ska nog inte betrakta resultaten som absoluta sanningar.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto