Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skarpare än Nikon 12-24mm f/4 ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag behöver ett objektiv som presterar bättre än det Nikkor 24/2,8 jag har idag. Jag har kollat lite på Nikon 12-24/4 och Nikon 17-35/2,8. Jag är mest intresserad hur det presterar i området 20-24 mm. Fördelen med 12-24 är att det väger mindre. Dock är maximal upplösning av intresse.

PerFogelberg skrev:
Jag behöver ett objektiv som presterar bättre än det Nikkor 24/2,8 jag har idag. Jag har kollat lite på Nikon 12-24/4 och Nikon 17-35/2,8. Jag är mest intresserad hur det presterar i området 20-24 mm. Fördelen med 12-24 är att det väger mindre. Dock är maximal upplösning av intresse.

Jag kan bara prata för 17-35:an och det är den grymmaste gluggen jag vet. Välbyggd (tung), bra ergonomi jmf med 17-55 - samt skarp som tusan.

// Maxe

Båda kommer förmodligen att prestera bättre än ditt gamla 24/2.8 som inte tillhör ett av de skarpaste vidvinklarna (24mm är dessutom optiskt en svår brännvidd att få till bra).
Förvånar mig dock något eftersom du verkar använda digitalkamera och 24ans problem mest märks i ytterkanterna.

17-35 är inte mycket skarpare än det mycket billigare 18-35, men avgjort ljusstarkare och betydligt bättre byggt.
Johan tillhör nog en av de som har haft tur med sitt 17-35, det kan vara en stor variation mellan exemplaren här (godkände till sist det 4e exemplaret jag fick från Nikon då de tre första var ganska "luddiga"), här måste du ta några bilder och jämföra innan du betalar.
Sitter dock ett sådant objektiv på en av mina kameror och har så gjort i 2 års tid, har bara tagit loss det för att rengöra sensorn.
Innan satt det ett gammalt 18-35/2.8 men det blev "konfiskerat"

Tänk dock på att på en DSLR är det bara 12-24 som ger dig ett riktigt vidvinkel, 17-35 blir ju rätt så halvljummet.

Det har rapporterats rätt stor spridning av exemplaren av 17-35 men även med 12-24.

17-35, om den är frisk, ska tydligen vara enastående. Du kan läsa mer på http://www.16-9.net/lens_tests/index.html eller hos Björn på www.naturfotograf.com.

12-24:an har jag och den är, enligt bland annat Björn, en av de absolut skarpaste objektiv som Nikon gjort på just 24mm. MTF diagrammen hos Nikon bekräftar detta likväl. Lite sämre på 12 mm dock. Just mitt ex an 12-24:an måste bländas ner till 5,6 eller 8 för att prestera på topp. Den är dock hela tiden aningens sämre än min 17-55.

Mankan G skrev:
Den är dock hela tiden aningens sämre än min 17-55.

Tar du alltid alla bilder med båda objektiven? Annars torde det vara svårt att avgöra vilket av dem som är skarpast hela tiden. Själv tycker jag att det är skitsvårt att jämföra objektiv eftersom motiven varierar på de bilder som tagits med de olika objektiven. Jag tar aldrig samma bild två gånger med olika objektiv. Sedan påverkar ju även olika ljusförhållanden för olika tidpunkter etc. Utöver dessa faktorer kan ju även spela in hur noggrant man fokuserat osv. samt rörelseoskärpa. Jag har två objektiv och har uppenbara svårigheter att avgöra vilket som är skarpast av dem. Det är så tidsödande att hålla på och testa och jämföra hela tiden. Min uppfattning är att det måste vara väldigt svårt att avgöra om en eventuell skillnad i skärpa beror på optiken eller om den beror på andra faktorer. I synnerhet när det gäller vanligt fotograferande. Om man nu utför tester så är det givetvis inte så svårt men jag antar att ni drar dessa slutsatser utifrån ert dagliga fotograferande vilket jag tycker är imponerande. Tips mottages tacksamt på hur man går till väga.

Självklart tar jag inte samma bild två gånger till vardags men när jag testar ett nytt objektiv så gör jag så.

Mina 17-55 och 12-24 överlappar till viss del varandra så¨det är rätt lätt. Sätt kameran på stativ, leta rätt på ett platt motiv. Platt för att minimera skärpedjupets påverkan. Själv har jag valt ett motiv utomhus därhemma som innehåller lite skyltar, grenar och annat. En del använder en mur, andra helt andra motiv. Själv vill jag ha ett motiv där jag lätt kan se skillnader som ser ut som mina dagliga motiv. Jag har lite svårt att bedömma skillnader i bilder på en mur :) eller rättare sagt skillnaderna är lätta att se men inte hur mycket de påverkar i mina vanliga bilder. Dock är muren bra för att hitta distortion etc.

Tar sedan bilder på jämförbara brännvidder mellan max bländare och upp till ca 8. I mitt fall så har jag satt skärpan till normal och tar sedan in bilderna i något browser. Tittar på 100% förstoringar. Skillnaderna är oftast jättetydliga.

Nu ska vi även komma i håg att 100% förstoring på skärmen inte är vad vi normalt tittar på vid en utskrift eller ens på skärmen. Av alla mina objektiv så är det bara ett enda som urskiljde sig markant mot de andra vid en utskrift och det var 28-200G monterat på min D2X. Alla andra ser nästan lika ut på en A4 utskrift.

Intressant. Ska testa mina objektiv på det sättet för att se om det är någon skillnad mellan dem.

17-35:an är en väldigt skarp glugg. Jag tror nästan att den slår 12-24 på fingrarna, inte med mycket men den är förmodligen den något bättre. Jag har själv en 12-24 som verkligen presterar bra. Jag har tidigare haft 17-35 och vill minnas att den var väldigt skarp, just mellan omfånget 20-28 mm. Bägge är bra och precis som du själv nämner så har vikten en viss betydelse. Ett annat alternativ är naturligtvis 17-55:an men den sparar du inte så mycket vikt på bortsett ifrån att den kanske gör att du lämnar en annan glugg hemma. Omfånget är värt väldigt mycket, det upptäckte jag vid fotograferande på ett bröllopp, inte så mycket objektivbyten med en 17-55. Dessutom så är också den mycket skarp, som jag upplever det genom hela omfånget.

Per, du kör väl fortfarande Kodak? Varför då köpa ett objektiv som inte tecknar ut hela formatet?

Ok, det skall tydligen teckna ut från 18 mm eller något i den stilen. Men jag är övertygad om att resultatet knappast är optimalt i hörnen. Och det ger dig ju ändå inte mer vidvinkel än ett 17-35.

PerFogelberg skrev:

Mitt Nikkor 12-24 är faktiskt lite skarpare än mitt 17-55 nedbländat, inte mycket, men det märks vid pixelpeeping, på 24mm är det ruggit skarpt, det skarpaste jag ägt.

Mitt är förövrigt till salu eftersom jag inte använt det så mycket, jag klarar mig bra med vidvinkeln som 17-55'an ger.

Hör utav dig om du är intresserad.

/kent

jimh skrev:
Per, du kör väl fortfarande Kodak? Varför då köpa ett objektiv som inte tecknar ut hela formatet?

Ok, det skall tydligen teckna ut från 18 mm eller något i den stilen. Men jag är övertygad om att resultatet knappast är optimalt i hörnen. Och det ger dig ju ändå inte mer vidvinkel än ett 17-35.
Du är observant. Fördelen med 12-24 är att jag kan använda området 20-24 på den jag har och området 12-16 på en Nikon-kamera. Jag gillar 17-35/2,8. Det ger en extrem bildvinkel på min kamera. Nackdelen är att det är tungt och dyrt. Samtidigt känns inte området ovanför 24 mm speciellt intressant. Objektiven väger 485 respektive 745 gram.

Jag kikade på filinfon, och det är alltså 12-24:an vid 24 mm antar jag, eftersom max bländarvärde är f/4. Detta är vid f/8.
Då kan du ju inte räkna med kantskärpa förstås. CA blir ju också värre utåt kanterna, så det är heller inte rättvist.

Jag hade hoppats på lite högre detaljskärpa. Det var bara en snabbtest. Ska försöka testa den mot 17-35/2,8 och mitt gamla 24/2,8 för att se om det blir något skillnad.

PerFogelberg skrev:
Jag hade hoppats på lite högre detaljskärpa. Det var bara en snabbtest. Ska försöka testa den mot 17-35/2,8 och mitt gamla 24/2,8 för att se om det blir något skillnad.
Jag tycker att det ser bra ut, men Kodaken har väldigt svagt filter framför sensorn va? Då kanske det borde vara skarpare. Förvånansvärt okej kantskärpa ändå med tanke på att det är helt fel sensorformat:) Hur det ser ut vid f/4 däremot vill jag knappt se, hehe.

PerFogelberg skrev:

Kanske du har ett dåligt ex av 24:an. Den jag hade presterade jättebra redan vid ett stegs nedbländning. Liten och lätt är den dessutom. Jag ångrar att jag sålde den.

/K

ANNONS
Götaplatsens Foto