Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skicka in utrustning på service. Hur gör ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Berkaking

Aktiv medlem
Jag känner att jag måste skicka in hus + objektiv på genomgång. Speciellt mitt 70-200 4 som inte levererar skarpa bilder.

Tänkte då skicka in huset + 3 gluggar (alla canon) på justering och genomgång. Men hur gör ni som bor långt ifrån. Skickar med post? Vågar man det?

Och den viktigaste frågan. Vilka är "bäst" så att säga? Kommer ju vara tvungen att skicka hur som helst, så spelar ju ingen roll om det blir sthlm eller göteborg.

Normalt tar man kontakt med serviceorganisationen via hemsida eller telefon för att fylla in dokumenten och få ett service nummer. Sedan packar man utrustningen i orginalkartongerna, om man har dem kvar, och skicka in.

Men ta kontakt med serviceorganisationen först. OM det är garantirepartion brukar de skicka en portobetalt lapp.

Kameran och ett objektiv finns det garanti kvar på. Övriga objektiv är för gamla. Så antagligen går det inte på garantin då jag upplever att det är 70-200 som fokuserar sämst. Men vill skicka in allt för att vara säker på att allt är ok.

Ett alternativ är att i stället gå till en fotoaffär som fungerar som mellanhand, där man lämnar in sitt ojektiv. Då kan man få ett prisförslag, innan reparationen sätter igång. Fördelen är ju att man slipper oroa sig för själva transporten och att det händer något då, utan den biten är Canon och fotoaffärens ansvar. Nackdelen är att fotoaffären kan lägga till en viss avgift men som jag har uppfattat det hela är inte den avgiften vanligtvis så blodig.

MVH
Jacob Boman

ANNONS
Götaplatsens Foto