Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Skillnad F4 mot F5?

Produkter
(logga in för att koppla)

chromeharp

Medlem
Hej, är ute efter en analog Nikon-kamera m autofokus etc. F4 eller F5 står på listan. Vilka är det främsta skillnaderna? Är F5 avgjort bättre?

/Henrik

F4 eller F5 ? Bägge kamerona är absolut i topp var det gäller "prestanda". Men jag skulle gå på en F5a som upplevs mer modern i jämförelse o det är nog lättare o hitta ett fint ex.Även en F100 tycker jag kan vara intressant.

chromeharp skrev:
Hej, är ute efter en analog Nikon-kamera m autofokus etc. F4 eller F5 står på listan. Vilka är det främsta skillnaderna? Är F5 avgjort bättre?

/Henrik

ja.menar jag.
jo, f5 är en kamera i toppskiktet. f4 halkar efter i generell prestanda.
MEN, f4an har tydligtvis en odödlig charm..;)!!!

MVH Niclas,

chromeharp skrev:

/Henrik
F4:an är den enda analoga kameran som ger matrixmätning med Ais-objektiv, plus att den ger full exponeringsdata i sökaren med Ais-objektiv. Jag tror inte F5 ger samma information, min F100 gjorde det inte. Men sett till övrig prestanda så finns det inget som inte F5 är bättre på. Båda är nog ungefrä lika välbyggd och ytterligare en liten fördel med F4 är att dne kam strippas med MB20 så den liknar en kamera utan batteripack. Men för den som tycker af är viktigt så kan det inte bli något annat än F5. Jag har själv haft en F4 och tyckte det var den coolaste kamera som gjorts, tycker det fortfarande. En brygga mellan det gamla och nya inom den nu föråldrade analoga eran.

Re: Re: Skillnad F4 mot F5?

paul innergård skrev:
F4:an är den enda analoga kameran som ger matrixmätning med Ais-objektiv, plus att den ger full exponeringsdata i sökaren med Ais-objektiv.

Du glömmer därmed FA som var den första kameran oavsett märke som hade matrismätning. AIS uppfanns för den kameran.
/Erik

Re: Re: Re: Skillnad F4 mot F5?

eon skrev:
Du glömmer därmed FA som var den första kameran oavsett märke som hade matrismätning. AIS uppfanns för den kameran.
/Erik
OK då, men den matrixmätningen är betydligt enklare och endast en uppdelning av bilden i fem olika fält, var på kameran slår ut något slags medelvärde. Ingen intelligens eller databs med bilder som underlag typ modernare af-kameror. Det jag egentligen menade var att F4 är den enda analoga af-kamera som fixar matrix med Ais-gluggar. Annars så finns ju både F601M och någon nyare instegsmodell, tror den heter FE 10 eller FM 10.

Av F5 har jag ingen egen erfarenhet, men jag har köpt en begagnad F4. F4 är en av de mest robusta kameror som gjorts, det skämtas om den, att den går att använda som hammare för att slå i spik, någon skall ha försvarat sig mot en angripande björn med den.
Min F4 har använts av 2 pressfotgrafer vilka tillsammans har tagit 500 000 bilder med den och den kommer säkert att räcka för mig så länge jag lever.
När jag hittar en F5 till bra pris så köper jag en sådan också. Men nu är ju jag något galen och samlar på gamla kameror. Jag har snart så det räcker till ett litet museum.
God Jul önskar jag er alla.

ANNONS