chromeharp
Medlem
Hej, är ute efter en analog Nikon-kamera m autofokus etc. F4 eller F5 står på listan. Vilka är det främsta skillnaderna? Är F5 avgjort bättre?
/Henrik
/Henrik
Plusmedlemskap kostar 379 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
chromeharp skrev:
Hej, är ute efter en analog Nikon-kamera m autofokus etc. F4 eller F5 står på listan. Vilka är det främsta skillnaderna? Är F5 avgjort bättre?
/Henrik
F4:an är den enda analoga kameran som ger matrixmätning med Ais-objektiv, plus att den ger full exponeringsdata i sökaren med Ais-objektiv. Jag tror inte F5 ger samma information, min F100 gjorde det inte. Men sett till övrig prestanda så finns det inget som inte F5 är bättre på. Båda är nog ungefrä lika välbyggd och ytterligare en liten fördel med F4 är att dne kam strippas med MB20 så den liknar en kamera utan batteripack. Men för den som tycker af är viktigt så kan det inte bli något annat än F5. Jag har själv haft en F4 och tyckte det var den coolaste kamera som gjorts, tycker det fortfarande. En brygga mellan det gamla och nya inom den nu föråldrade analoga eran.chromeharp skrev:
/Henrik
paul innergård skrev:
F4:an är den enda analoga kameran som ger matrixmätning med Ais-objektiv, plus att den ger full exponeringsdata i sökaren med Ais-objektiv.
OK då, men den matrixmätningen är betydligt enklare och endast en uppdelning av bilden i fem olika fält, var på kameran slår ut något slags medelvärde. Ingen intelligens eller databs med bilder som underlag typ modernare af-kameror. Det jag egentligen menade var att F4 är den enda analoga af-kamera som fixar matrix med Ais-gluggar. Annars så finns ju både F601M och någon nyare instegsmodell, tror den heter FE 10 eller FM 10.eon skrev:
Du glömmer därmed FA som var den första kameran oavsett märke som hade matrismätning. AIS uppfanns för den kameran.
/Erik