Annons

skillnad Mätmetod

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoMaty

Ny medlem
Kan någon förklara vad skillnaderna är på det olika mätmetoderna på Kameran?
Jag har en Canon 40d, och var ute och fotograferade kompisar som åkte vattenskoter och
hade kameran på spot mätning men tyckte att det blev väldig skilnad på bilderna i ljus. Kan det ha att göra med mätmetoden. Kör på AV läget

Mats

När du använder spotmätning mäts ljuset på en väldigt begränsad yta, skillnaden i exponering blir alltså stor om du t ex råkar mäta på en mörk våtdräkt eller på vattnet bredvid. Tanken med spotmätning är just den att du skall kunna få korrekt exponering på en begränsad yta men 'är omgivningen väldigt ljus blir den förstås kraftigt överexponerad. /FW

Tack för det, det hjälpte en del.

Jag läste igenom manualen men där stod ganska luddigt om mätmetoderna.
Och jag är ingen expert direk.
Men där är 4st mätmetoder på kameran.
Vet inte om det är bäst att köra på pattern när man tar bilder ute på rörliga objekt.

Luddigt? Bruksanvisningen till 40D ritar ju upp precis hur mätkänsligheten är fördelad över bilden.
Det man ska tänka på om man använder evaluerande mätning är att den fäster störst vikt vid den, eller de, fokuspunkter som är aktiva. Om du då fokuserat på en svart våtdräkt, för att anknyta till exemplet ovan, kommer kameran att försöka få den att bli ljus nog för att bli grå. Allt som då är grått blir istället vitt.

Använder du flera fokuspunkter är det lite lotteri vad det blir av det hela.
Centrumvägt kan fungera alldeles utmärkt i en del sådana situationer.

apersson850 skrev:
Luddigt? Bruksanvisningen till 40D ritar ju upp precis hur mätkänsligheten är fördelad över bilden.
Det man ska tänka på om man använder evaluerande mätning är att den fäster störst vikt vid den, eller de, fokuspunkter som är aktiva. Om du då fokuserat på en svart våtdräkt, för att anknyta till exemplet ovan, kommer kameran att försöka få den att bli ljus nog för att bli grå. Allt som då är grått blir istället vitt.

Använder du flera fokuspunkter är det lite lotteri vad det blir av det hela.
Centrumvägt kan fungera alldeles utmärkt i en del sådana situationer.

Men även om du använder centrumvägt så vill ju kameran göra den svarta dräkten grå. Det måste man ju ändå kompensera genom undrexponering.

Jag kanske missuppfattar dig?
/Arne

Om man inte har zoomat in utav h-e, får man ofta med något annat också. I just detta exempel kanske en svart våtdräkt och nästan vitt vattensprut. Det vita sprutet kan då kompensera för den svarta våtdräkten, så att det vita blir vitt och det svarta svart. Om man har lite tur.

Bland bilderna jag har här på fotosidan finns en tjej som åker vattenskidor. Hon har en svart våtdräkt på sig. Bilden är tagen på automatik utan kompensation, vill jag minnas. Tittar du på den så ser du att det har kommit med lite himmel också, som gör att det blir lite blandad kompott i bilden, och den automatiska mätningen har gjort hennes svarta våtdräkt svart.

Annars gör man som vanligt: Ta lite bilder, kolla med vilken inställning de blir bäst, ställ kameran på M och ratta in den inställningen. Om inte solen går i moln eller nåt, brukar det fungera bra.

Tips: Börja med att använda evaluerande mätning. Kolla resultat i både med o motljus. M a o bli van vid hur kameran reagerar i olika situationer.

Utgå ifrån att använda centrumpunkten i sökaren och rikta fokus mot exakt samma ställe i ett motiv och variera mellan de olika mätmetoderna så lär du dig skillnaden i olika situationer,

Det blir skillnad hur mycket vidvinkel eller tele du använder.

Och kanke det viktigaste av allt: Kör rawbilder+jpeg simultant. En rawbild går alltid att "rädda" något så när om inte exponeringen är alldeles för många steg fel.

Vattenskidåkningsbilder innebär stora kontrastskillnader.

Så experimentera lite på olika motiv. Till sist så sitter det en ryggmärgskänsla där vilken metod som är bäst att använda, om man behöver kompensera för motljus, kontrastrika motiv och annat. Molnigt eller soligt väder spelar oxå stor roll.

Lycka till. Det går säkert bra. 40D:s evaluerande mätning är mest inriktad på mellantonerna i ett motiv, d v s den tar mest hänsyn till dem och sätter de ljusaste o mörkaste partierna i andra hand,

Mvh/Lennart

ANNONS