Tack för alla svaren! Kunskapen här är enorm, det uppskattas att ni delar med er!
[snip] ...Kolla begagnat där kan du kapa många tusenlappar på zoomarna som annars är ganska dyra. De lite äldre 80-200 är mycket bra optiskt och kan fås för 4-5000 kr nu.
Har legat på ebay.com, ebay.co.uk, tradera och blocket den senaste tiden, och blir väldigt överraskad över hur dyra begagnade objektiv är.... Jag har förmånen att jag kan dra momsen också, så det blir inte mycket man tjänar på att köpa begagnat.
Oavsett så går det ju ändå göra klipp, och vissa objektiv finns ju inte ens längre. Lite off topic, men visst är det så att objektivet måste ha AF i benämningen för att ha möjlighet till Autofokus?
Ska kanske tillägga att jag har en Nikon D90. Skulle först köpa en D5000, men den föll bort just pga avsaknaden av inbyggd AF-motor. Nu har jag en kamera jag kan växa i.
Vidvinkeln som ligger mig varmast om hjärtat just nu är Tokina 11-16, då det är prisvärt och har fått mycket bra recensioner. Ett Nikon 14-24 hade ju varit kul, men jag är tyvärr inte gjord av pengar...
Hur är det med objektiv annars? Orkar man verkligen hålla på att byta? Närmast till hands tänker jag på en resa till Paris i Juni. Man går där och filurar med sitt 80-200 objektiv, tar lite foton på människor, parker och sånt. Så kommer man till nån fin byggnad och vill ha ett lite bredare foto. Orkar man verkligen mecka fram 35:an (eller möjligen en vidvinkel) för att ta några kort?
Det kanske är en oerhört dum fråga, men som sagt, jag har precis börjat med system... Jag vill veta hur det funkar i praktiken!
Oj, nu blev det många frågor i ett och samma inlägg! Hav tålamod.