Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad mellan raw och jpg på 10d/20d...

Produkter
(logga in för att koppla)

patrikmalmberg

Aktiv medlem
...och även 1d(mk2).

Är det någon som har gjort någon jämförelse mellan jpg och raw på canon 10d/20d/1d, framförallt ur skärpesynpunkt, men även färgåtergivning och kontrast?

I svåra ljusförhållanden är förmodligen raw enda alternativet, men annars. Klarar man sig med jpg?

patrikmalmberg skrev:
I svåra ljusförhållanden är förmodligen raw enda alternativet, men annars.
Jag har använd JPEG även i svåra ljusförhållande (med 10D), det är inga som helst problem om man exponerar rätt.

Det är inte svårare än att fotografera med diafilm.

Jo, det förstår jag, men med raw har man ju möjlighet att korrigera lite och har man den möjligheten är det ju bra att utnyttja.

Men, skillnad vad gäller skärpa osv, är det som är intressant.

Upplösningen (skärpan) är den samma i raw och jpeg med lägsta komprimering.

Med jpeg ställer man ju in färgåtergivning och kontrast innan man tar bilden, med raw ändrar man det efteråt.

Vet du vilken färgmättnad, skärpa, kontrast och färgton du vill ha från början, så behöver du ju inte ändra efteråt.

Så du menar att det inte är någon skillnad mellan jpg och raw, förutom att man måste exponering, färg och vitbalans rätt när man tar bilden?

Så jpg-komprimeringen är tillräckligt bra på kameran för att inte ge någon skillnad?

Låter bra, då klarar jag mig längre på mindre lagringsutrymme.

En skillnad borde ligga i lågdagrar när antalet bitar/bildelement är olika, 12 bitar i raw och 8 bitar i jpg.

Testa med en kraftigt underexponerad bild.
Konvertera raw-bilden till både tiff (16 bitar) och jpg.
Dra upp nivåerna i bilden (levels) för både jpg och tiff-varianten.
Syns nån skillnad i histogrammen för jpg- och tiff-varianterna efter nivåjusteringen?

Jpg-varianten borde vara mer upphackad i histogrammet (grövre tonskala).

ANNONS
Götaplatsens Foto