Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad på minne i PC o MAC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Jag har börjat titta mig om efter en ny dator. Varför har Macen så lite ram-minne och processor? Är dom inte lika snabba/bra som PC?

Klarar man sig med en imac som fotograf? Går det att kalibrera skärmen på en imac?

Tacksam för svar!

/Danne

Imacen är inte primärt en dator tänkt för proffsbruk. Samtidigt är det förmodligen en av de mest prisvärda datorerna för bidredigering du hittar idag.

Dagens Imac säljs ju bara med "glossy" skärm, vilket kanske inte är optimalt. Å andra sidan känner jag många fotografer som använder just imacen som arbetsdator.

Ska du ha ågot vassare är det en MacPro med separat skärm, men då pratar vi en helt annan prisnivå.

Men hallå, den billigaste lådan kostar ju 20.000! Haha vilket skämt!

Får nog bli en PC ändå.. synd.. PC är tråkigt.. :(

Danlo skrev:

Ajabaja, säg inte skämt. :) Mac Pro är prisvärd, det finns trådar även om den jämförelsen (mellan mac pro och motsvarande windowsburkar)

Men hallå.

24" iMac
2,4 GHz Intel
Core 2 Duo
1 GB minne
320 GB hårddisk1
8x SuperDrive för dubbla lager
ATI Radeon HD 2600 PRO med 256 MB

16495:-
släng till en tusing för en gig minne till dock ej på apple store.

Då får du en knäpptyst dator som dessutom är skitsnygg.

Försök hitta en pc för 20000:- med samma prestanda som Macpro.

/Daniel

Danlo skrev:

Jag jobbar som fotograf och grafisk designer. Klarar mig utmärkt med en Mac Book Pro 2,4 GHz Intel Core Duo, 4GB Ram. Extern Apple Cinema Display 23"

Danlo skrev:

Om du funderar på en stationär dator kan jag hålla med om att priset på Mac Pro kan kännas avskräckande. Kan inte uttala mig om hurpass bra burken är eftersom jag inte har erfarenhet av en sådan.

Däremot har införskaffat mig en MacBook nyligen. Det är nog bästa som hänt mig på sistone! Jag är lyrisk över min nya vän. :) Både känslan (from hur datorn var förpackad) och OSet är underbara!

Kan dock inte påstå att skärmen passar till bildbehandlingen så bra. Minsta vinkeländring ger helt annan bild. Det duger för mig men mer kräsna pesoner kommer säkerligen ratta den direkt. Du borde satsa på en iMac istället i så fall. Kolla gärna i butiken om du trivs med skärmen.

Gällande din ursprungliga fråga ang. minne och prossesor. Jag köpte med minsta möjliga minne (1 GB) och det räckte för att ha de vanliga applikationerna igång. Dock varför inte att uppgradera till max 4 GB för endast 800 spänn? Det har jag gjort i alla fall och har inte slagit i taket än. Skillnaden också är att OS-X faktiskt använder alla 4GB i skillnad från 32-bitars WXP eller Vista som uttnytjar max 3,5 GB eller mindre beroende på systemkonfigurationen.

Processorn har mindre betydelse för bildredigeringen.

Danlo skrev:

Mja, ta samma låda, tryck i samma komponenter, så ska du se var prislappen hamnar. Glöm inte Vista X64...

Danlo skrev:
Vad ger motsvarande prestanda på en PC då?

MacPro är en PC, du menar förstås en Windows-maskin. Svaret är: Samma dator (fast jag tror att Macen är snabbare ändå, pga helt annan struktur i operativsystemet).

Det är inte komponenterna som gör en Mac till en Mac. Ta till exempel sökfunktionen i Mac OsX, den är blixtsnabb och genomtänkt. I win XP är sökfunktionen ett skämt (Hur den är i Vista vet jag inte).

Danlo skrev:

Bara de dubbla Quad-Core XEON-processorerna kostar 11000 kr.

MacPro är en kompromisslös dator, massor av kraft och faktiskt prisvärd, sett ur ett rent jämförande perspektiv

En lösning vilken jag själv kör med är en MacBook kopplad till stor skärm samt logitechs mus och tangentbord för mac och så en 500Gb extern disk.

Att Använda en Macbook som en stationär med möjligheten till det mobila användandet ger en prisvärd, mycket tyst och liten dator med stor flexibilitet. Sen skadar det inte att den är en av de snyggaste bärbara =)

Köp Macbooken som den är, uppgradera med mer minne från t ex komplett.se för bra pris.

Enligt min mening är varken Imac eller mac book pro optimal för bildbehandling med tanke på skärmens egenskaper.
Imacens skärm går inte att ställa ner tillräckligt lågt vad det gäller kontrast/ljushet med bra resultat och detta kan upplevas som jobbig efter ett tag.Speciellt om man sitter i en dämpad miljö gjord för bildhantering. I en kontorsmiljö med mycket omgivningsljus fungerar den bra som datorskärm för allmänt bruk. Det betyder att du ser en bild på ett sätt på Imacen vad det gäller ljushet/kontrast, gamma och annorlunda på en referensskärm som exv Eizo.
Jag arbetar vid resor med min bärbara mac, den är profilerad men man måste vara observant med att den också ger ett anorlunda visuellt resultat vad det gäler ljushet /kontrast och kontrastkurva, bilderna blir något mörka när jag tar upp dom på min referensskärm. Känner man till det så kan man korrigera för detta men det är inte ett optimalt förfarande. Den bärbara datorns skärm liksom Imacens skärm är sämre vad det gäller färgåtergivning än en bra skärm som är till för bildbehandling, det skiljer i färger och nyanser.

Det beror alltså lite på vad man skall ha Imac skärmen till, att arbeta med färgkritiska arbeten, bedömma bilder, korrigera bilder är inte optimalt varken med den bärbara eller Imac. Jag tycker även att Imacens glasade yta framför skärmen är fruktansvärt irriterande och störande vad det gäller reflexer, ljuskällor i rummet

Tillägg: jag fick höra av en kollega att han inte var odelat positiv till de nya bärbara maccarnas LED skärm i jämförelse med sin äldre mac book pro.
Han hade svårighet att profilera skärmen med bra resultat, färgtoner skiftade, exv gula färger och nyanser sågs annorlunda på den nya datorns skärm.
Profileringen hade skett med EyeOne 2, möjligen man kan få till skärmen bättre med annan programvara som Basiccolor.
Mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Enligt min mening är varken Imac eller mac book pro optimal för bildbehandling med tanke på skärmens egenskaper....
Allt du skriver stämmer så länge man pratar om professionell bildbehandling. Är det bara en hobby och bilderna ses sällan av någon utanför den närmaste bekantskapskretsen finns det ingen anledning att köpa Eizo skärmar i 10000:- klassen. Vi pratar inte om "optimal" utan om "tillräcklig".

Jakobs förslag är faktiskt inte så dumt! Då får man både en bärbar när man behöver den och en bra skärm. Även Eizo för 10 tusen kan man köpa till om man vill ;-).

Allt ovan förutsätter att man vill ha en Mac. Vill man inte det finns det massor med PC-burkar för billig peng där ute.

Re: Men hallå.

daniell skrev:
24" iMac
2,4 GHz Intel
Core 2 Duo
1 GB minne
320 GB hårddisk1
8x SuperDrive för dubbla lager
ATI Radeon HD 2600 PRO med 256 MB

16495:-
släng till en tusing för en gig minne till dock ej på apple store.

Då får du en knäpptyst dator som dessutom är skitsnygg.

Försök hitta en pc för 20000:- med samma prestanda som Macpro.

/Daniel

Ursäkta, men den var lätt.
HP 2.6GHz 1Gb RAM 250GB HD motsvarande grafik.
9743:-
(På Dustin)

Jeppe skrev:
MacPro är en PC, du menar förstås en Windows-maskin. Svaret är: Samma dator (fast jag tror att Macen är snabbare ändå, pga helt annan struktur i operativsystemet).

Det är här hemligheten ligger.

"Gammal är äldst" som språket heter.
Unix operativ system är bland de som funits längst och är tekniskt sett överlägset.
Speciellt på minnes och trådhanteringen. MacOS är ett Unix operativsystem på samma sätt som HP/UX, SUN OS, (kopian Linux) etc.

Det är samma fenomen inom alla Unix verisoner. Windows är helt enkelt felkonstruerat på många punkter. Så en Windows maskin behöver kompensera med mer processor.

Ta t.ex SUN som numera baserar många servrar på intel processorer istället för sina egna av kostnadskäl. Dom piskar skiten ut Windows baserade servrar i test efter test.

Jag använder t.ex fortfarande en 650MHz SUN Blade. iof långsam, men INTE lika långsam som en ordinär PC på motsvarande hastighet. Denna 650MHz är fortfarande arbetsbar, vilket windows maskinen med liknande hårdvara inte är.

ANNONS
Götaplatsens Foto