Hej!
Jag använder Elements 3. Jag vet inte hur "Skärpa" fungerar på en matematisk nivå, så jag är inte säker, men jag har uppfattat det som att "Skärpa" är ett slags "quickfix" av skärpan som är enklare att använda, men som inte ger samma kontroll över skärpeökningen som man kan få med parametrarna i "Oskarp mask".
Ungefär som att använda en snabbfunktion som är till för att förbättra en bilds färger istället för att ändra värdet på parametrar i t ex justeringslagret Nyans/mättnad.
Jag tror inte det stämmer som Stefan skriver att "Skärpa" fungerar som ett kortkommando till senaste inställningarna i "Oskarp mask". Jag tror att ett klick på "Skärpa" får samma effekt på bilden varje gång, oavsett hur "Oskarp mask" var inställt senast.
Däremot kan du om du använt "Oskarp mask" på en bild och vill använda samma justering av skärpan på en annan bild använda kortkommandot CTRL+F (senast använda filter). Då används "Oskarp mask" igen, med samma inställningar som filtret hade senast. CTRL+F fungerar mig veterligen på samma sätt med alla andra filter också.
Om någon vet om det finns någon teknisk skillnad mellan "Skärpa" och "Oskarp mask" och att det inte bara är så att "Skärpa" är ett filter som är enklare att använda, så är jag också nyfiken.
Vänliga hälsningar.
Lasse C