Annons

Skillnad på "oskarp mask" och "skärpa"?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag undrar vad det är för skillnad på att använda "oskarp mask" respektive "skärpa" i PS? Vad rekommenderas?

Jag är ingen hejare på PS och brukar använda skärpefiltret med OK resultat. När jag läser på Fotosidan ser jag dock att många verkar använda oskarp mask för att skärpa bilderna...därav min fråga.

Tack!

Jag tror att "skärpa" är ett kortkommando till de senaste inställningarna i "oskarp mask". Alltså, om du klickar på "skärpa", så skärps bilden enligt de inställningar som du senaste använde med "oskarp mask". Jag är inte helt hundra, men tror att det hänger ihop så....

Fridens
Oscar

Skärpa funktionen sköter sig själv medan du i oskarp mask har fördelen att kontrollera och styra själv över hur du vill ha skärpan.

Personligen så använder jag ingen av dessa funktioner. Jag gör en kopia av den färdiga bilden i ett nytt lager, sedan filter/annat/högpass där väljer jag radie 2,0. Ändrar lageralternativet i lagerpalletten till skarpt eller mjukt ljus. Slutjusterar sedan oppaciteten till en bra nivå.

Ps. Sedan kan du kan även sudda ut de partier i bilden du inte vill ha skärpa på. T,ex dem oskarpa partierna från skärpedjupet Ds.

MVH/
Johan

Senast ändrad:
BeJi skrev:
Skärpa funktionen sköter sig själv medan du i oskarp mask har fördelen att kontrollera och styra själv över hur du vill ha skärpan.

MVH/
Johan

"hur du vill ha skärpan" ??

Den ställer väl fotografen in vid fotograferingsögonblicket..

"skärpa" och "kantskärpa" tonas ju med ett skjutreglage till önskad nivå...
Använder själv inget annat än dessa.

/G

Funktionen Skärpa, skärper mig veterligen hela bilden. Oskarp mask identifierar de olika kontrastkanterna som finns i bilden och skärper upp dessa för att bilden ska få ett skarpare intryck. Man ställer in mängd, antal pixlar (i bredd) och vilken tolerans mellan pixlarna som ska finnas för att de ska påverkas (tröskelvärde).

Om jag har fel, så får gärna någon PS-guru rätta mig.

Det är nog svårt att skärpa en yta som saknar kontrast, (eller vad avser du med hela bilden Jeppe?) men däremot är skärpa kanske inställt på ett sätt som gör att även brus i bilden skärps onödigt mycket. Resultatet blir sällan snyggt. Lär man sig hur oskarp mask fungerar kan man ställa in det för att passa en viss bild. Ibland önskar man kanske en kontrastökning (skärper med stor radie, låg %, effekten liknar ett hårdare ljus) ibland med liten radie för att få en stor utskrift att upplevas skarpare. Det går också ställa in ett tröskelvärde anpassat efter brusnivån eller skärpa i flera steg med olika radie (görs smidigast som ett makro).

Hur oskarp mask fungerar kan man läsa här:
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/unsharp-mask.htm

Hej!

Jag använder Elements 3. Jag vet inte hur "Skärpa" fungerar på en matematisk nivå, så jag är inte säker, men jag har uppfattat det som att "Skärpa" är ett slags "quickfix" av skärpan som är enklare att använda, men som inte ger samma kontroll över skärpeökningen som man kan få med parametrarna i "Oskarp mask".

Ungefär som att använda en snabbfunktion som är till för att förbättra en bilds färger istället för att ändra värdet på parametrar i t ex justeringslagret Nyans/mättnad.

Jag tror inte det stämmer som Stefan skriver att "Skärpa" fungerar som ett kortkommando till senaste inställningarna i "Oskarp mask". Jag tror att ett klick på "Skärpa" får samma effekt på bilden varje gång, oavsett hur "Oskarp mask" var inställt senast.

Däremot kan du om du använt "Oskarp mask" på en bild och vill använda samma justering av skärpan på en annan bild använda kortkommandot CTRL+F (senast använda filter). Då används "Oskarp mask" igen, med samma inställningar som filtret hade senast. CTRL+F fungerar mig veterligen på samma sätt med alla andra filter också.

Om någon vet om det finns någon teknisk skillnad mellan "Skärpa" och "Oskarp mask" och att det inte bara är så att "Skärpa" är ett filter som är enklare att använda, så är jag också nyfiken.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Annars kan man ju använda smart skärpa som är det filter som många tror helt kommer att ersätta oskarp mask (nu har ju betan av PS3 kommit ut och oskarp mask är väl fortfarande kvar?).

Gillar smart skärpa mer. Större fönster. Gillar att man kan välja att bara skärpa mörka partier eller ljusa.

Testa det.

Mvh

David

BeJi skrev:

Ps. Sedan kan du kan även sudda ut de partier i bilden du inte vill ha skärpa på. T,ex dem oskarpa partierna från skärpedjupet Ds.

MVH/
Johan

Det kan man till viss del med usm också. Jag brukar använda händelsepenseln för det.

BeJi skrev:
Personligen så använder jag ingen av dessa funktioner. Jag gör en kopia av den färdiga bilden i ett nytt lager, sedan filter/annat/högpass där väljer jag radie 2,0. Ändrar lageralternativet i lagerpalletten till skarpt eller mjukt ljus. Slutjusterar sedan oppaciteten till en bra nivå.

Hej!

Jag trodde att "Smart skärpa" fanns i Elements 3, men det fanns bara "Smart oskärpa". Kanske kan vara något att utforska. Hittils har jag mest använt "Gaussisk oskärpa" som jag gillar skarpt (förlåt den dåliga ordvitsen).

Men nu var det skärpa och inte oskärpa tråden skulle handla om.
Jag tycker att Johans metod, som jag citerat ovan, låter mycket intressant och ska testa den vid tillfälle. Jag vill också passa på att tacka Johan för tipset. Den borde fungera i Elements också, såvitt jag kan bedöma.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Tack för alla tips! Jag föredrar att jobba med fotandet i fält framför i datorn så jag kommer att testa de enklare vägarna med oskarp mask, smart skärpa och skärpa och leka mig fram till önskat resultat. Era välformulerade inlägg gav mig precis den information jag ville ha - tusen tack!

BeJi skrev:
Jag gör en kopia av den färdiga bilden i ett nytt lager, sedan filter/annat/högpass där väljer jag radie 2,0. Ändrar lageralternativet i lagerpalletten till skarpt eller mjukt ljus. Slutjusterar sedan oppaciteten till en bra nivå.

Hej, Johan!

Jag har just testat din metod som jag citerat ovan. Jag vet inte om du använder CS2, men den går att använda i Elements 3 också i alla fall. Alla funktioner finns där.
Den fungerar, vilket naturligtvis inte kommer som någon överraskning för dig. Jag har ännu inte jämfört den med oskarp mask för att se vilken jag tycker är bäst.

Men jag är väldigt nyfiken på hur metoden fungerar. Kan du förklara det, eller kan du kanske hänvisa till någon sida som beskriver teorin bakom metoden?

Vänliga hälsningar.
Lasse C

gunte skrev:
"hur du vill ha skärpan" ??

Den ställer väl fotografen in vid fotograferingsögonblicket..

/G
Hmmm: objektivet ställer in skärpan på den bild som projiceras på sensorn. Det som kommer ut ur sensorn är en digitaliserad version som återskapar den kontinuerliga bilden i "pixlar". Ögats uppfattning av den "kopian" av den ursprungliga bilden påverkas av bl a skillnaden i ljusstyrka på pixlarna och det är där begreppet "skärpa" i den digitaliserad bild kommer in.

Det är alltså inte så att en oskarp bild på sensorn går att "skärpa" i efterhand, inte heller så att det bästa tänkbara super Zeiss objektivet ger en bild ut ur sensorn som kan användaas utan "skärpa".

Det finns en riktigt bra artikel om skärpa i Elektronikvärlden nr 3 2006.

Tibor

Jeppe skrev:
Funktionen Skärpa, skärper mig veterligen hela bilden. Oskarp mask identifierar de olika kontrastkanterna som finns i bilden och skärper upp dessa för att bilden ska få ett skarpare intryck. Man ställer in mängd, antal pixlar (i bredd) och vilken tolerans mellan pixlarna som ska finnas för att de ska påverkas (tröskelvärde).

Om jag har fel, så får gärna någon PS-guru rätta mig.

Ett mycket effektivt sätt att använda oskarp mask är att först konvertera bilden till Lab-färger, markera ljushet, lägga på oskarp mask med mängd 85%, radie 1 pixel, tröskelvärde 4 samt konvertera tillbaks till Adobe RGB och sluta med att spara bilden. Denna metod för skärpa är troligen en av de mest populära metoderna hos yrkesfotografer då den undviker färgauran som uppstår när du lägger på en massa skärpa på en bild. Och genom att den hjälper till att undvika färgaurorna så låter den dig lägga på mer skärpa än du normalt annars inte kan.

ANNONS
Götaplatsens Foto