Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skillnad på uppladdat foto.
- Trådstartare aron.johansson
- Start datum
Labbas
Ny medlem
Hej
Kan vara med färgrymden att göra. Att du har skickat upp dem AdobeRGB istället för sRGB
kolla här http://www.photoexplained.com/2008/08/10/srgb-vs-adobergb-i-internet-explorer/
/mattias
Kan vara med färgrymden att göra. Att du har skickat upp dem AdobeRGB istället för sRGB
kolla här http://www.photoexplained.com/2008/08/10/srgb-vs-adobergb-i-internet-explorer/
/mattias
aron.johansson
Aktiv medlem
Hej mattias.
Bilden är converterad till sRGB så jag vet inte vad det kan bero på.. Ingen annan som upplever samma problem eller har något förslag??
Bilden är converterad till sRGB så jag vet inte vad det kan bero på.. Ingen annan som upplever samma problem eller har något förslag??
Graylingman
Aktiv medlem
Vilken webbläsare visar du bilden från FS i och vilket program använder du för att visa originalbilden?
Vevo
Aktiv medlem
Jag laddade ner din originalbild med följande nyckelord i filen [Friends; Långfärdsskridskor; Noen; Outdoor; People; Places; Sebastian Håkansson; Sverige; Tranås] så du vet att det är din originalfil. Sedan öppnade jag den i PS och gjorde även en skärmdump på bilden i Firefox. Minimal skillnad som du ser. Jag tror att du har ett profilfel i datorn med ditt visningsprogram.
mvh/Ove
mvh/Ove
Bilagor
DavidSidén
Aktiv medlem
Stämmer färgerna överens med varandra i olika bildvisningsprogram i din egen dator? Om inte så får du nog se över vad du har för profil vald i ps.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Safari visar bara sRGB profilen om den finns angiven i filen. Har du laddat upp filen med minimal data så finns sRGB profilen troligen inte med och då gör Safari ingen anpassning.
aron.johansson
Aktiv medlem
Det är ingen skillnad mellan lightroom och bildvisningsprogrammet och testade även safari vs firefox. Viss skillnad men inte så stor.
Eftersom det är lakadant när jag kör från datorn med LR, förhandsvisning m.m. borde det ju vara i uppladningen felet ligger.. Hur laddar jag ner originalfilen från FS? Vill prova o ladda hem den och sen jämföra i LR med orig. Är det skillnad då så är det ju vid uppladning felet är.
Bifogar en till test med ordningen:
LR --------- Safari
Förhandsv. --------- Firefox
Eftersom det är lakadant när jag kör från datorn med LR, förhandsvisning m.m. borde det ju vara i uppladningen felet ligger.. Hur laddar jag ner originalfilen från FS? Vill prova o ladda hem den och sen jämföra i LR med orig. Är det skillnad då så är det ju vid uppladning felet är.
Bifogar en till test med ordningen:
LR --------- Safari
Förhandsv. --------- Firefox
Bilagor
Flash Gordon
Aktiv medlem
Har du färghanteringen påslagen i Firefox? Det är den inte i standard utan måste aktiveras manuellt.
Tycker Safari & Firefox ser väldigt lika ut, precis som LR & Förhandsvisning.
Det ger stöd för att varken Safari eller Firefox gör någon färghantering men det gör både LR och förhandsvisning för en JPG om de är rätt inställda.
Safari har ingen färghantering för JPG om ingen sRGB profil finns. Firefox förutsätter sRGB om ingen färgprofil finns angiven.
Fast du måste slå på färghanteringen i Firefox först.
Tycker Safari & Firefox ser väldigt lika ut, precis som LR & Förhandsvisning.
Det ger stöd för att varken Safari eller Firefox gör någon färghantering men det gör både LR och förhandsvisning för en JPG om de är rätt inställda.
Safari har ingen färghantering för JPG om ingen sRGB profil finns. Firefox förutsätter sRGB om ingen färgprofil finns angiven.
Fast du måste slå på färghanteringen i Firefox först.
Flash Gordon
Aktiv medlem
aron.johansson
Aktiv medlem
Satte color till enable men tyvär ingen skillnad.. Riktigt märkligt det här. Man ska inte skriva in någon display_profile?
Flash Gordon
Aktiv medlem
Satte du raden "gfx.color_management.enable" till true?
Jag har för mig du också måste starta om Firefox innan det funkar.
Jag har för mig du också måste starta om Firefox innan det funkar.
ztenlund
Aktiv medlem
Min skärm går precis i sRGB (hårdvarukalibrering) så någon skillnad mellan PS och program som inte har färghantering ska det inte vara om filen är sRGB. Det är det inte heller. Bilden ser ut som dina skärmdumpar från webbläsarna.
Nu är ju det här lite knepigt för dina skärmdumpar talar ju faktiskt inte om vad du ser på din skärm. Det kanske är så att det som är färghanterat hos dig faktiskt ser rätt ut när du tittar på skärmen medan det ser helt fel ut här. Visst problem finnes alltså med den här jämförelsen.
Bilden finns här om du vill hämta hem och jämföra med exemplaret du har på disken:
http://obj.fotosidan.se/obj/photo/8b/8b8ee356b3ca6e770c867bf15473a46f.jpg
Nu är ju det här lite knepigt för dina skärmdumpar talar ju faktiskt inte om vad du ser på din skärm. Det kanske är så att det som är färghanterat hos dig faktiskt ser rätt ut när du tittar på skärmen medan det ser helt fel ut här. Visst problem finnes alltså med den här jämförelsen.
Bilden finns här om du vill hämta hem och jämföra med exemplaret du har på disken:
http://obj.fotosidan.se/obj/photo/8b/8b8ee356b3ca6e770c867bf15473a46f.jpg
aron.johansson
Aktiv medlem
Mats: Ja, ändrade det till true, provade också att starta om ff, tömma på cache m.m. starta om datorn. Ingen skillnad =)
Martin: Jo, jag är medveten om att eftersom min skärm inte är kalibrerad kan vi inte mäte "korrektheten" i det här, men ni ser ju ändå skillnad i mina skärmdumpar och det är ju fel i vilket fall som helst. Jag sparade bilden från FS (länken du gav mig) och öppnade två fönster bredvid varandra. Den högra bilden är originalfilen som jag laddade upp och den vänstra är filen jag laddade ner. Har ju alltså bara laddat upp och sen ner igen och där är skillnaden. Det måste ju alltså "förvanskas" av någon anledning när jag tankar upp den.
Hmm,, tänkte att innan jag skickade det här svaret så skulle jag jämföra mina andra bilder= ingen skillnad. Så då provade jag att lägga upp bilden en gång till (som jag även provade innan) o nu funkar det
haha.. Märkligt, provade det tidigare men nu funkar det ju som sagt..
Tack för en härlig problemlösningskväll med uppskattat engagemang iaf
Martin: Jo, jag är medveten om att eftersom min skärm inte är kalibrerad kan vi inte mäte "korrektheten" i det här, men ni ser ju ändå skillnad i mina skärmdumpar och det är ju fel i vilket fall som helst. Jag sparade bilden från FS (länken du gav mig) och öppnade två fönster bredvid varandra. Den högra bilden är originalfilen som jag laddade upp och den vänstra är filen jag laddade ner. Har ju alltså bara laddat upp och sen ner igen och där är skillnaden. Det måste ju alltså "förvanskas" av någon anledning när jag tankar upp den.
Hmm,, tänkte att innan jag skickade det här svaret så skulle jag jämföra mina andra bilder= ingen skillnad. Så då provade jag att lägga upp bilden en gång till (som jag även provade innan) o nu funkar det
Tack för en härlig problemlösningskväll med uppskattat engagemang iaf