Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Skillnad på uppladdat foto.

Produkter
(logga in för att koppla)

aron.johansson

Aktiv medlem
Jämför jag bilden som jag laddad upp här på FS och originalfilen så skiljer dom sig lite i ljus och färg. Någon som vet varför?
Bifogar en skärmavbildning där FS är överst och jpeg filen under..

Mvh Aron

Bilagor

• Dubbel.jpg
    Dubbel.jpg
    14.6 KB · Visningar: 337
Hej mattias.

Bilden är converterad till sRGB så jag vet inte vad det kan bero på.. Ingen annan som upplever samma problem eller har något förslag??

Jag laddade ner din originalbild med följande nyckelord i filen [Friends; Långfärdsskridskor; Noen; Outdoor; People; Places; Sebastian Håkansson; Sverige; Tranås] så du vet att det är din originalfil. Sedan öppnade jag den i PS och gjorde även en skärmdump på bilden i Firefox. Minimal skillnad som du ser. Jag tror att du har ett profilfel i datorn med ditt visningsprogram.

mvh/Ove

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    22.8 KB · Visningar: 266
Ett ytterliggare försök. En öppnad i Firefox och en öppnad i ACDSee. Sedan har jag tagit en skärmdump på båda tillsammans.

Bilagor

• test2.jpg
    test2.jpg
    30.5 KB · Visningar: 266
Drog också ned bilden och det är lika i både Opera, XnView och PS. Du har nog något knas i burken helt enkelt.

Stämmer färgerna överens med varandra i olika bildvisningsprogram i din egen dator? Om inte så får du nog se över vad du har för profil vald i ps.

Safari visar bara sRGB profilen om den finns angiven i filen. Har du laddat upp filen med minimal data så finns sRGB profilen troligen inte med och då gör Safari ingen anpassning.

Det är ingen skillnad mellan lightroom och bildvisningsprogrammet och testade även safari vs firefox. Viss skillnad men inte så stor.
Eftersom det är lakadant när jag kör från datorn med LR, förhandsvisning m.m. borde det ju vara i uppladningen felet ligger.. Hur laddar jag ner originalfilen från FS? Vill prova o ladda hem den och sen jämföra i LR med orig. Är det skillnad då så är det ju vid uppladning felet är.

Bifogar en till test med ordningen:

LR --------- Safari

Förhandsv. --------- Firefox

Bilagor

• colour.jpg
    colour.jpg
    17.8 KB · Visningar: 200
Har du färghanteringen påslagen i Firefox? Det är den inte i standard utan måste aktiveras manuellt.
Tycker Safari & Firefox ser väldigt lika ut, precis som LR & Förhandsvisning.
Det ger stöd för att varken Safari eller Firefox gör någon färghantering men det gör både LR och förhandsvisning för en JPG om de är rätt inställda.
Safari har ingen färghantering för JPG om ingen sRGB profil finns. Firefox förutsätter sRGB om ingen färgprofil finns angiven.
Fast du måste slå på färghanteringen i Firefox först.

För att slå på färghanteringen i Firefox.
Skriv about:config i adressfältet
Leta reda på raden i filtret
Sätt color till true. Se nedan

Bilagor

• Firefox.jpg
    Firefox.jpg
    10.9 KB · Visningar: 162
Min skärm går precis i sRGB (hårdvarukalibrering) så någon skillnad mellan PS och program som inte har färghantering ska det inte vara om filen är sRGB. Det är det inte heller. Bilden ser ut som dina skärmdumpar från webbläsarna.

Nu är ju det här lite knepigt för dina skärmdumpar talar ju faktiskt inte om vad du ser på din skärm. Det kanske är så att det som är färghanterat hos dig faktiskt ser rätt ut när du tittar på skärmen medan det ser helt fel ut här. Visst problem finnes alltså med den här jämförelsen.

Bilden finns här om du vill hämta hem och jämföra med exemplaret du har på disken:
http://obj.fotosidan.se/obj/photo/8b/8b8ee356b3ca6e770c867bf15473a46f.jpg

Mats: Ja, ändrade det till true, provade också att starta om ff, tömma på cache m.m. starta om datorn. Ingen skillnad =)

Martin: Jo, jag är medveten om att eftersom min skärm inte är kalibrerad kan vi inte mäte "korrektheten" i det här, men ni ser ju ändå skillnad i mina skärmdumpar och det är ju fel i vilket fall som helst. Jag sparade bilden från FS (länken du gav mig) och öppnade två fönster bredvid varandra. Den högra bilden är originalfilen som jag laddade upp och den vänstra är filen jag laddade ner. Har ju alltså bara laddat upp och sen ner igen och där är skillnaden. Det måste ju alltså "förvanskas" av någon anledning när jag tankar upp den.

Hmm,, tänkte att innan jag skickade det här svaret så skulle jag jämföra mina andra bilder= ingen skillnad. Så då provade jag att lägga upp bilden en gång till (som jag även provade innan) o nu funkar det :D haha.. Märkligt, provade det tidigare men nu funkar det ju som sagt..

Tack för en härlig problemlösningskväll med uppskattat engagemang iaf :D

ANNONS
Götaplatsens Foto