Annons

Skillnaden mellan nyhetsbilder och bildjournalistik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Spokie

Ny medlem
Sedan 6 år tillbaka varit intresserad av nyhetsfotografering och fotar för olika nättidningar. På senaste tid har jag dock börjat fundera på vad som egentligen skiljer en nyhetsfoto från bildjournalistik. Har sökt, men har fortfarande inte fått riktig klarhet, så kanske någon här kan berätta lite?
Ex. Vilken grupp skulle denna bild tillhöra?

//David

Bilagor

• Husockupation%20i%20Liljeholmen.jpg
    Husockupation%20i%20Liljeholmen.jpg
    16.8 KB · Visningar: 476
Nyhetsbilder är en del av bildjournalistiken. Featurebilder är en annan del.

Om bilden ovan är nyhetsbild eller feature beror på sammanhanget. Hände det något av nyhetsvärde? Någon uppenbar nyhetsbild är det inte. Hade man sett poliser storma huset hade det varit en uppenbar nyhetsbild.

Mat och inredning i tidningen bilagor är klockrena exempel på feature, men reportage kan både vara nyheter och feature.

Senast ändrad:
Ja du, jag tycker att en nyhetsbild är såna som folk skickar in från sina mobiltelefoner typ.. Flera bilder som berättar en saga, en berättelse om någonting tycker jag kan kallas för bildjournalistik.

Jag tycker det ser ut som ett sådant där ospontant familjeporträtt.
"Säg omelett". :)

Senast redigerad av en moderator:
Åker man utanför skandinavien börjar man se bildjournalistik. I våra trakter handlar det mest om nyhetsbilder. I praktiken brukar det se ut som så att en nyhetsbild illustrerar en nyhetstext. Inom bildjournalistik blir bilderna den narrativa berättelsen t.ex i form av bildreportage osv. Bilden är det journalistiska utgångsläget, inte texten. Jag blev överraskad att vi inte i svenskan ens använder ett uttryck som fotojournalist. Med "Photojournalist" brukar man direkt veta vad någon sysslar med, likaväl som med "news photographer" och man förstår också skillnaden med dessa.

“Photojournalism means the photographers can tell the story themselves in pictures" - jonathan klein (getty images)

Din bild skulle vara en nyhetsbild om den presenteras i dylikt sammanhang.

Nordiska medierna ligger starkt efter i ämnet bildjournalistik. Bilden är en växande trend.

Jag vet att en massa folk vill hänga mej för detta drastiska uttal. Jean-François Leroy sade nyligen "PHOTOJOURNALISM IS DYING", med vilket man närmast syftar på att det är tufft att göra ett levebröd på ren fotojournalistik när priserna pressas ner och intresset för "celebritypics" osv. växer. Men jag ser en ny trend som följer starkt efter reklambranchen. Det visuella dominerar över det litterära.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto