Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnaden på Nikon d3100 och Nikon d5100 (5000)

Produkter
(logga in för att koppla)

Belle Amour

Ny medlem
Är på gång att köpa en systemkamera men vet inte vilken . Vilka är skillnaderna på Nikon d3100 och d5100(5000) . Känns som det är nån av den som passar mig. En nybörjarkamera

Lena

D5100 är bättre på alla punkter, svårare än så är det nog inte.
Den har bättre sensor/bilkvalitet, är snabbare, större iso-omfång, bättre skärm, bättre batterikapacitet osv osv.

Sen om du vill betala för det är en annan fråga.

Alla kameror passar nybörjare!

Det enda som gör billiga kameror till kameror nybörjare brukar bli rekommenderade är att de är billiga för att nybörjare inte brukar ha så stor budget.

D5100 är helt klart ett bättre köp än D3100 om du frågar mig. Satsa på att köpa den i ett paket med 18-55 VR eller 18-105 VR objektiven om du har råd. Objektiven som heter VR har inbyggd stabilisering så du kan ta bilder med längre slutartid utan att de blir oskarpa.

Alla kameror passar nybörjare!

Det enda som gör billiga kameror till kameror nybörjare brukar bli rekommenderade är att de är billiga för att nybörjare inte brukar ha så stor budget.

D5100 är helt klart ett bättre köp än D3100 om du frågar mig. Satsa på att köpa den i ett paket med 18-55 VR eller 18-105 VR objektiven om du har råd. Objektiven som heter VR har inbyggd stabilisering så du kan ta bilder med längre slutartid utan att de blir oskarpa.

Tack för svaren jag fått. D 5000 är den på utgående.

Det väl en helt okej kamera, men du ska få den riktigt billigt om du ska kunna välja den framför d3100 eller d5100 enligt mig.

Lycka till

D3100 har ett guideläge inbyggt i kameramjukvaran som jag kan tänka mig är behjälpligt om man är ny till fotografering. Jag är inte säker, men jag tror inte att D5100 har det. Om jag minns rätt på den punkten skulle det kunna vara ett argument för D3100.
Förutom det lär D5100 vara en bättre kamera.

D3100 har ett guideläge inbyggt i kameramjukvaran som jag kan tänka mig är behjälpligt om man är ny till fotografering. Jag är inte säker, men jag tror inte att D5100 har det. Om jag minns rätt på den punkten skulle det kunna vara ett argument för D3100.
Förutom det lär D5100 vara en bättre kamera.

Ok antagligen därför den är bra för nybörjare , enligt reklamen.

Tack

ANNONS
Götaplatsens Foto