Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Skit! Hittar inte rutan m. högdagrar mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Ponnytok

Aktiv medlem
Är ny på photoshop och häromdagen så kom jag in på en justering där jag längst ner kunde kryssa i antingen högdagrar, skuggor eller ... hm nåt mer.

Men nu hittar jag inte tillbaka dit när jag ska justera det på ett annat foto.

Någon som vet vad jag menar?
/Charlotte

Ta fram nivåer. Ctrl+L Markera exv högdagerpipetten till höger ( för de ljusaste delarna av bilden) för mus markören till den vita triangeln under histogrammet, och håll ner alt+musknappen- nu släcks hela bilden ner och du kan justera med musen och dragning av markören/pilen till vänster och bildens högdager , ljusaste delar kommer fram. Du kan göra samma sak med svart pipetten och skuggor.

Mikael

Senast ändrad:
Ruta för högdagrar (vilka blir narkerade röda om för ljusa) samd skuggor (vilka blir markerade som blå om för mörka) hittar du när du öppnat en rå-fil via Arkiv -> Öppna som...

Är det det du tänker på?

//Lena

Hihi, vad kul!

Inget utav det ni föreslagit är det jag letade efter men alla era förslag har hjälp mig iallafall. Har hittat massa nya finesser som jag inte provat förut.
Speciellt under Bild kunde man ju göra flera enkla justeringar. Har mest bara använt Lager än så länge.

Tackar så mycket för alla era bra tips även om inget av dem var det jag sökte... :)

/Charlotte

Jag hade en bild där snön var så utfrätt på några ställen och då kryssade jag i högdagrar och flyttade reglaget så blev det bättre.
Det var egentligen inte det jag skulle göra då men blev så glad att jag hittade ett sätt att få bort det utfrätta.

Men det kanske finns bättre sätt? Är som sagt nybörjare på detta.

/Charlotte

ANNONS
Götaplatsens Foto