Annons

Skräp i RAW bilderna, kamerans fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

J0natan

Ny medlem
Hej!

När jag förde över bilder från kameran(Alpha 700) och kollade igenom dem upptäckte jag att ALLA bilder innehöll någon slags lodräta linijer. Detta syndes inte på kameran eller de bilder jag fotade direkt i jpeg. Jag använde två olika RAW-konverterare Image Data converter från Sony och Capture One 4. Frustrerande!!

Någon som stött på samma problem, är det vanligt förekommande? Jag har inte fotat så mycket i råformat tidigare, men såhär ska det väl inte vara?

Bilagor

• Untitled-2.jpg
    Untitled-2.jpg
    66.1 KB · Visningar: 435
Prova med ett annat minneskort först. Kvarstår problemet är det med största sannolikhet kameran. Men uteslut minneskortsfel först.

Prova med ett annat minneskort först. Kvarstår problemet är det med största sannolikhet kameran. Men uteslut minneskortsfel först.

Jag provsköt med båda mina minneskort (Compact Flash och Memory Stick) i jpeg, RAW och cRAW och nu var problemet helt borta!

Men jag vet att det hänt att andra bilder går sönder när de har förts över. Kan det kanske vara så att bilderna går sönder under överföringen från kameran till min externa hårddisk? Jag har mina misstankar att problemet uppstår då jag för över hundratals bilder åt gången direkt från kameran med USB. Kanske inte den bästa lösningen?

Jag provsköt med båda mina minneskort (Compact Flash och Memory Stick) i jpeg, RAW och cRAW och nu var problemet helt borta!

Men jag vet att det hänt att andra bilder går sönder när de har förts över. Kan det kanske vara så att bilderna går sönder under överföringen från kameran till min externa hårddisk? Jag har mina misstankar att problemet uppstår då jag för över hundratals bilder åt gången direkt från kameran med USB. Kanske inte den bästa lösningen?

Jag har sett den typen av skador på bilder när man inte varit noga med att koppla bort kameran eller minneskortläsaren på rätt sätt från usb-anslutningen. Invänta alltid klartecken från datorn innan du kopplar bort kameran eller kortläsaren.

Detta har också hänt mig, och det berodde på minneskortet.
Förmodligen för att jag hade varit lite för snabb vid överföringen.

ANNONS
Götaplatsens Foto