Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skrivar/Papperprofiler?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Petersson

Aktiv medlem
Jag har Photoshop-CS. Sitter och installerar pappersprofiler från Epsons hemsida.
När jag tar upp Photoshop så hittar jag ingen ruta där jag kan välja vilket skrivarprofil jag ska använda? Jag vill kunna välja i Photoshop vilket papper jag ska använda? Hur göra, eller går det bara i CS2?

Du kör pc?
Gå in i kontrollpanelen, öppna skrivare och fax, gå till egenskaper för den drivrutin= Epson och färgmatching,
kryssa i manuell och lägg till de profiler som du vill det ska vara.
Mikael

Tack för snabbt svar.

Jag kör pc...Jag ska testa ditt svar.

Frågar är nu var någonstans jag ser till att Photoshop sköter färghanteringen och inte skrivaren?

det gör du inte i photoshop .
Under print/skriv ut kan du sedan göra dina val
Mikael

Senast ändrad:
Hi folks

Ställ in "color management" under "print with preview". Du måste kryssa i rutan för "show more options" för att hitta den. Om du väljer det andra alternativet som är "output" kommer PS bara att skicka bilden som den är till printern och förutsätter att printern sköter färghanteringen.

Mankan

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    40.1 KB · Visningar: 218
Tack Mankan!

Nu börjar det likna något!

Jag måste erkänna att jag är rätt grön på det här med kalibrering...men det går framåt med stormsteg. Utskriften känns fortfarande inte 100% som skärmen (kanske 88 %) ...jag får väl införskaffa riktigt betraktningsljus innan jag klagar mer :)

Mvh

Magnus

Hi folks

Se bara till att stänga av färghanteringen i skrivaren annars får du dubbel hantering, du har ju en Canon så det kanske behövs:). Du gör det i drivrutinen för Epson Skrivaren eller för att vara mer tydlig, du gör det i rutan som kommer upp när du har tryckt på print i Photoshop. Jag kan tyvärr inte visa var eftersom jag använder en Canonskrivare.

Har du kalibrerat skärmen? Med ett riktigt verktyg. inte Adobe Gamma?

Mankan

Jag fotar enbart i RAW, så färghanteringen i kameran spelar nog ingen större roll...trots Canon :)

Skärmen är kalibrerad med Monaco Optix XR. Jag har ingen erfarenhet av andra verktyg så jag vågar varken säga bu eller bä ännu. Ge mig några veckor.

ANNONS
Götaplatsens Foto