Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skrivare
- Trådstartare Rolle90
- Start datum
atotowi
Aktiv medlem
Jag känner själv inte att det finns laser skrivare som kan konkurerra med bläck skrivare prismässigt om man ska ha jämförbar bildkvalite´. Men jag kan ha fel. Jga har kikat på färg A3 laser skrivare av andra anledningar och de är dyra även om man bara ska ha dom till kontorsbruk.
Jag skulle säga att det är små men synliga skillnader mellan de tre stora tillverkarna HP, Canon och Epson av "bläcksprutor". Just nu verkar Canon Pixma Pro 9500 Mark II vara den som flest snöar in på när det gäller A3+ skrivare Espons Stylus Photo R2880 är ett alternativ.
HP Photosmart Pro B9180 finns även i en variant med tillägg GP som innebär att de skickar med en Colorimeter,gissningsvis för skärm och inte pappers profilering (så var det med min 8750GP).
Ett alternativ är att ta ett steg up till A2 skrivare och då Espons Stylus Photo R3800 den kostar en del mer i inköp men i gengäld är bläckpatronena större och därmed blir den billigare i förbrukning än A3+ skrivarna. faktum är att den inte är särskilt mycket dyrare än lillebror om man räknar en den mängd bläck extra man får med på köpet.
Motsvarigheterna till denna från Canon/HP är samtliga större och dyrare och motsvara närmare Epsons 4880. De klarar rullpapper mm.
Jag skulle säga att det är små men synliga skillnader mellan de tre stora tillverkarna HP, Canon och Epson av "bläcksprutor". Just nu verkar Canon Pixma Pro 9500 Mark II vara den som flest snöar in på när det gäller A3+ skrivare Espons Stylus Photo R2880 är ett alternativ.
HP Photosmart Pro B9180 finns även i en variant med tillägg GP som innebär att de skickar med en Colorimeter,gissningsvis för skärm och inte pappers profilering (så var det med min 8750GP).
Ett alternativ är att ta ett steg up till A2 skrivare och då Espons Stylus Photo R3800 den kostar en del mer i inköp men i gengäld är bläckpatronena större och därmed blir den billigare i förbrukning än A3+ skrivarna. faktum är att den inte är särskilt mycket dyrare än lillebror om man räknar en den mängd bläck extra man får med på köpet.
Motsvarigheterna till denna från Canon/HP är samtliga större och dyrare och motsvara närmare Epsons 4880. De klarar rullpapper mm.
Senast ändrad:
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Vore jag en 18-årig amatörfotograf så skulle i vart fall inte jag titta på Epson 3800 som kostar uppåt femtontusen kr. Inte heller skulle jag kolla på de för sju åttatusen. Jag skulle på sin höjd kolla på kanske Canon Pro9000, som kostar runt femtusen. Det är nog där ungefär som gränsen går för att få en A3+ skrivare som ger tillräckligt bra kvalitet på fotoutskrifter. Knepet är nog till viss del att det krävs ett antal färgpatroner till att få till det, de billigare med fyra färger och en svart ger helt enkelt inte lika bra resultat. Skriver du ut svartvitt så kanske en med pigmentfärg är bättre, men då dyrare. En färglaser (i vart fall i lägre prisklass) kan aldrig ge fotokvalitet på utskrifterna, troligen inte de dyrare heller. Ingen är billig i drift, bläck kostar, räkna en femtiolapp för ett A3+ med ok papper och bläck
Rolle90
Medlem
ok, jag tackat för svar, men verkar som att skrivaren får vänta lite, då jag precis fått svar att jag får gå Väktarskola som Totalväktare, å det går på 15 000 lax plus att det är i Boden å jag bor i skåne =) så ganska långt att åka.
men men, jag kommer koll in denna tråden då pengarna är tillbaka =)
men men, jag kommer koll in denna tråden då pengarna är tillbaka =)
RolandM
Aktiv medlem
dumbo
Aktiv medlem
Jag ledsnade på igentorkade munstycken och annat strul med bläcksträleskrivare och köpte en 2kkr färglaser för enklare utskrifter och beställer alla foton från Crimson. Visst man får vänta en dag eller två, beroende på när man beställer, men... Har man inte himla bråttom funkar ju det utmärkt.
Ett alternativ är ju att köpa en skrivare som klarar bara A4 och beställa de större kopiorna från ett labb. En A4-skrivare som ger vettig kvalitet kostar ju inte så många kronor.
Ett alternativ är ju att köpa en skrivare som klarar bara A4 och beställa de större kopiorna från ett labb. En A4-skrivare som ger vettig kvalitet kostar ju inte så många kronor.
dumbo
Aktiv medlem
Man måste byta tonerkassetter på laserskrivare, precis som man byter bläckpatroner på en bläckstråleskrivare. Man beöhver bara inte byta lika ofta (men däremot är en tonerkasset dyrare). Jag vågar inte svara säkert på vilket som blir billigast i längden, men jag skulle gissa på laser.
Märk väl att laser inte är något alternativ för fotoutskrifter osv, iaf inte dessa prisklasserna. De duger till att skriva ut "enklare" saker, som DVD-fodral eller inbjudningskort eller sånt. En bläckstråleskrivare för 1000kr utklassar laserskrivare ganska långt upp i prisklasserna vad gäller fotoutskrifter.
Upplösning för att skriva ut A3... Ja, jag har gjort förstoringar på 50x75cm från 6Mpix (3002x2000 pixlar) som jag tycker ser kanon ut. Jag har då interpolerat upp till 200ppi innan jag skickat till labbet. Det är troligen inte nödvändigt att göra interpoleringen själv så åtminstone de lite proffsigare labbens maskiner säkert har avancerade algoritmer för interpolering.
Utan att ha gjort några vetenskapliga tester skulle jag säga att 200ppi räcker för A3. Ju större utskrift desto lägre upplösning klarar man sig med, eftersom betraktningsavståndet växer.
Märk väl att laser inte är något alternativ för fotoutskrifter osv, iaf inte dessa prisklasserna. De duger till att skriva ut "enklare" saker, som DVD-fodral eller inbjudningskort eller sånt. En bläckstråleskrivare för 1000kr utklassar laserskrivare ganska långt upp i prisklasserna vad gäller fotoutskrifter.
Upplösning för att skriva ut A3... Ja, jag har gjort förstoringar på 50x75cm från 6Mpix (3002x2000 pixlar) som jag tycker ser kanon ut. Jag har då interpolerat upp till 200ppi innan jag skickat till labbet. Det är troligen inte nödvändigt att göra interpoleringen själv så åtminstone de lite proffsigare labbens maskiner säkert har avancerade algoritmer för interpolering.
Utan att ha gjort några vetenskapliga tester skulle jag säga att 200ppi räcker för A3. Ju större utskrift desto lägre upplösning klarar man sig med, eftersom betraktningsavståndet växer.
atotowi
Aktiv medlem
Vilken upplösnings som krävs beror ju på betraktningsavstånd. En större bild ser man kanske på ett större avstånd än en mindre. Då behöver det faktiska antalet pixlar inte vara störra bara för att bilden är större.
Om man tar en A4 som ska granska nära säg 0,3 meter så kan du från samma bildfil göra en 50x70 förstoring som klarar en granskning på 1-1,5 meters håll.
Om man å andra sidan vill kunna granska bilden närgånget så klarar ögat att lösa up ungefär 200 pixlar/tum. Man brukar sätta printkvalité till 240-300 vilket då normalt gör att man inte kan urskilja enskilda pixlar med blotta ögat.
OBS att detta inte ska förvälas med skrivaren upplösning som mycket väl kan vara 1400-3000 pixlar/tum.
Om man tar en A4 som ska granska nära säg 0,3 meter så kan du från samma bildfil göra en 50x70 förstoring som klarar en granskning på 1-1,5 meters håll.
Om man å andra sidan vill kunna granska bilden närgånget så klarar ögat att lösa up ungefär 200 pixlar/tum. Man brukar sätta printkvalité till 240-300 vilket då normalt gör att man inte kan urskilja enskilda pixlar med blotta ögat.
OBS att detta inte ska förvälas med skrivaren upplösning som mycket väl kan vara 1400-3000 pixlar/tum.