Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skrivskyddade bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nemesis

Aktiv medlem
Jag har upptäckt att vissa bilder (.jpg) som jag har tagit har skrivskydd vilket brukar visa sig genom att jag inte kan vrida bilderna med "previewen" i XP. Det verkar inte vara något som är satt på filen, dvs Read-only är inte satt, utan verkar vara satt i jpg-bilden. Jag kan dock inte se något i EXIF informationen som XP visar...

Någon som råkat ut för detta och som kanske har någon enkel lösning?

Jag uppfattar det som om bilderna är skrivskyddade av kameran och det finns ju en sån funktion i kameran men jag har för mig att man måste gå via menyn eller liknande. Har en Pentax *ist DL...

Kan kanske vara att jag kommit åt nån knapp då jag förhandsgranskat bilderna...?

Men frågan är hur jag kommer ifrån det, vill inte öppna - spara nytt namn etc för varje bild.

Med risk för att vara okunnig och ha fel...

Det kameran kan göra för att skrivskydda en fil (jpg-bild) ligger på os-nivå* och kan korrigeras genom att ändra med typ högerklick som "johda" sa.

Men... kanske kameran o programmet är lite kompisar o använder sig av något som är inbakat i själva filen?
Har du testat med andra program?

Om jag vore du skulle jag öppna filen i ngt annat program, tex GIMP eller PS för att se om skrivskyddet finns även där.

Kolla programmet du använder om inställningen finns där...
Kanske återställa kameran till fabriksinställning?

*) När jag säger att kameran endast kan ställa skrivskydd på os-nivå så menar jag inte specialvarianter som kan ligga i själva filen. I ett sådant fall måste skrivskyddet stödjas av programmet som läser filen.

PS Ser att vi använt ordet "filnivå" istället för "os-nivå" titigare i tråden, vad som är rätt eller fel vet jag inte, men jag tror vi menar samma sak.
Dvs att man kan sätta flaggor på själva filen...

Det skumma är att än så länge är det bara previewern i XP som bråkar. Jag kan öppna i gimp och vrida. Jag trodde att det var något som satt i EXIF men jag har provar en EXIF viewer och den kunde också vrida bilderna utan att bråka och jag kunde inte hitta nån EXIF tag som kunde härledas till skriv-skydd...?

Jag blir inte klokare men jag har hittat en väg runt problemet genom att vrida i ett annat program än i XP explorer.

Tack för er hjälp ändå.

Jag har råkat ut för samma sak med min 10D.. men det försvann senare och har jag nu inga problem med nytagna bilder.

Bara så ni vet så när man vrider bilder i XP så sparar den filen varje gång man vridit. Dvs du får fler och fler JPEG artifakter för varje 90 grader ni vrider. Testa vrid en lite mindre bild ett par varv så får ni se för er själva. Bara så ni inte förstör era fina bilder tänkte jag :)

Hmmm, DET låter ju inte som något bra, kanske blir bäst om man sparar originalen och jobbar med kopior hela tiden...

Man kanske t o m skall sätta skrivskyddet på original-bilderna, på os-nivå ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto