Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skugga av kamerans blixt
- Trådstartare Dennon
- Start datum
karlstorck
Aktiv medlem
Med motljusskyddet på blir det så. Av med motljusskyddet eller på med en riktig blixt.
Kalle
Kalle
Dennon
Aktiv medlem
karlstorck skrev:
Med motljusskyddet på blir det så. Av med motljusskyddet eller på med en riktig blixt.
Kalle
Jag testade att ta av motljusskyddet men det gjorde ingen skillnad. För att motverka detta måste jag alltså skaffa ett mindre objektiv eller en extern blixt. Har jag fatta det rätt kalle?? Vad rekomenderar du för blixt i så fall?
karlstorck
Aktiv medlem
Jag har 18-70 zoomen och då skuggar motljusskyddet vid 18 mm brännvid och inbyggd blixt. 18-135 är en fysiskt längre glugg och uppenbarligen räcker själva optiken till för att skugga.
Om du använder blixt mycket, skall du ha en riktig blixt. Råd om detta får du bättre av andra. Jag är sopig på blixtar.
Kalle
Om du använder blixt mycket, skall du ha en riktig blixt. Råd om detta får du bättre av andra. Jag är sopig på blixtar.
Kalle
Staffan Zetterlund
Aktiv medlem
Köp dej en SB-800 eller SB-600 !
Dajo
Aktiv medlem
Staffan Zetterlund skrev:
Köp dej en SB-800 eller SB-600 !
Eller en SB-400
Absolut inte någon pirat...
Mesch
Aktiv medlem
Dajo skrev:
Eller en SB-400
Absolut inte någon pirat...
Får man inte samma skuggproblem med en sb400 den ser rätt låg ut.
Har en SB800 som jag är hypernöjd med.
Har du degen till en så köp den.
JesperV
Aktiv medlem
Nej, du får inte samma problem med SB-400. Den må vara låg, men inte så låg.
För övrigt är SB-400 en blixt som jag varmt rekommenderar. Den är oerhört smidig och lätt att ta med. Den är ju väsentligt mindre än SB-600 och SB-800. Sedan har den ju inte samma funktionalitet, naturligtvis. Men den funkar för 99% av mina blixtfotograferingsbehov.
För övrigt är SB-400 en blixt som jag varmt rekommenderar. Den är oerhört smidig och lätt att ta med. Den är ju väsentligt mindre än SB-600 och SB-800. Sedan har den ju inte samma funktionalitet, naturligtvis. Men den funkar för 99% av mina blixtfotograferingsbehov.
Jewster
Aktiv medlem
Dennon skrev:
Tyvärr så får jag en skugga i mitten och längst ner på bilden då jag inte zoomar och tar med blixt (inomhus). Är det någon som har haft liknande problem?
Jag tror alla som kör med fulblixten (den inbyggda) upplevt detta problem. Men eftersom det oftast är vid inomhusfotografering du får problemet kan du ju testa att rikta om blixtljuset med en bit vitt papper så att det slår i taket istället. Det ger även en naturligare belysning eftersom ljuset då faller ner på objektet och inte kommer rakt framifrån med röda ögon och fula slagskuggor som följd. Detta funkar för det mesta såvida du inte står på ett slott med sex meters takhöjd. Då räcker kanske inte ljuset i blixten till. Men man kan ju ofta överkompensera blixtljuset om det skulle behövas. En annan förutsättning är att taket, eller om du slår mot en vägg, är vitt. Annars kommer ljuset färgas och ge stick i bilden.
Testa detta. Jag kör aldrig blixt rakt på längre.
/Jer.
Mesch
Aktiv medlem
Tyckaren skrev:
Med SB-800 och SB-600 kan du ju dessutom köra helt trådlöst = otroligt kul när du kan börja "måla" med ljus.
Hälsningar
Adam
Commander mode i D80 öppnar en helt ny värld av blixfoto.
Man skulle bara ha ett par blixtar till ;-)
Tyckaren
Aktiv medlem
MrSmith skrev:
Commander mode i D80 öppnar en helt ny värld av blixfoto.
Man skulle bara ha ett par blixtar till ;-)
På kusines dop i kyrkan: Blixten står på höger sida, jag står på vänster sida med "fulblixten", smack, smack, smack bilderna pangar iväg - och hur blir det? Jag citerar Askungen: -Alldeles, alldeles.... Underbart
Trevlig helg
Adam