Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slavblixtfunktion på kompakt

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Känner mig riktigt sugen på någon av Canons A530 / A540 /A610 / A620.

Tyvärr saknar Canon för tillfället någon kompakt med blixtsko. Men jag har hört om kompakter med slavblixtfunktion. Har någon av dessa sådan eller vilkna modeller/märken är det som gäller då?

Om kameran har slavblixtfunktion passar den enbart en dedikerad blixt eller kan man använda även studioblixtar som har fotocell?

Problemet med många "digitalblixtar" är att dom slår två blixtar, en för att mäta ljuset och en för själva exponeringen.

Resultatet blir att en "vanlig" fotocell reagerar på den första blixten och slaven brinner av för tidigt.

Det finns vissa små slavblixtar som är anpassade för digitalkameror, men det är inte mycket kräm i dom.

Soligor har någon liten modell där man kan ställa fördröjningen på fotocellen. Men det är långt kvar till studioblixten.

Frågan är om en digitalkompakt kan bländas ner tillräckligt för att användas med studioblixtar.

Lite feed-back

Köpte mig en Power Shot A540.

Har använt denna både tillsammans med studioblixtar och även med en stor kamerablixt, Sunpak PZ5000AF. Ställde kameran i manuellt läge och mätte upp blixtarna i förväg med blixtljusmätare. Den inbyggda blixten kan doseras i tre effektlägen och räcker i alla fall till inomhus för att trigga fotocellerna på studioblixtarna/kamerablixten!

Som du påpekade är bländarinställningarna begränsade på en kompakt. Minsta bländare är f/8 vilket är lite dåligt i studio. Löste det hyffsat genom att köpa en dyr adapter och ett ND-filter!

ANNONS
Götaplatsens Foto