Annons

Slutartid vs bra skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
Att det ibland måste justeras bländare för bästa skärpa har det diskuterats.
Men hur är det med slutartiden?
Påverkar den bilden av tex 1/200 jämfört med 1/4000 spelar det någon roll vilken slutartid man har (om nu ljuset finns) för att få det bra?

med högre hastighet fryser man bilden bättre, och skakningsoskärpa kan tas bort ur ekvationen, samt även objektets rörelse (om sådan rör sig). Så visst spelar sånt (hastigheten dvs) en viss roll. Sen har du ju objektivet. 600mm är mer känsligt för lägre hastigheter än 50mm.

He he, du skämtar med oss eller hur? Jag tittade in bland dina sportbilder och det såg riktigt bra ut så det här med slutartid tror jag nog du har koll på.

Micke.

Kortare slutartid ger skarpare bilder. Alltid.
Sedan finns det tumregler som säger när bilden anses vara tillräcklig oskarp för att kallas skarp.

Min tumregel är: bländare sätter skärpedjup, slutartid sätter rörelse. Är det för mörkt för att handhålla- använd stativ.

Tycker man missar lite i den kreativa processen om man ska optimera sina bilder mot skärpa.

Jo jag har koll på rörelseoskärka och liknande, men jag undrade bara om kvaliten i bilden kan påverkas av slutartiden.
Rörelsen kan ju frysas redan vid 1/100 men blir det någon skillnad att vid samma objekt ha 1/4000 i kvalitet?

Jo jag har koll på rörelseoskärka och liknande, men jag undrade bara om kvaliten i bilden kan påverkas av slutartiden.
Rörelsen kan ju frysas redan vid 1/100 men blir det någon skillnad att vid samma objekt ha 1/4000 i kvalitet?

Menar du under förutsättning att rörelse- och skaningsoskärpa inte räknas med i ekvationen?

Alltså, exempelvis, ett helt stillastående motiv. En kamera på stabilt stativ. Spegeluppfällning. Fjärrutlösare.
I det läget skulle jag påstå att slutartiden inte påverkar skärpa.

Lång tid kan möjligen ge ett visst brus och "blödning" mellan pixlar. Men det bortser jag ifrån.

Petter ...

Det tillkommer knappast något av en snabb tid utöver att rörelsen fryses förutsatt att allt annat kompenserar ljusförlusten. Däremot så fotograferar jag ofta med fast bländare och då blir ju slutartid och ISO parhästar. Det som då inträffar är ju att bruset ökar med kortare tider. Men det känner Du säkert också till.

Det jag funderat på men inte hittat några bra svar på är "Vad händer med moiré eller sk. interferensmönster" när man har en extrem slutartid och samtidigt stor rörelse i kameran. Där borde finnas ett samband utöver sensorproblemen.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto