Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutartid?

Produkter
(logga in för att koppla)

EricSthlm

Avslutat medlemskap
Till helgen hade jag tänkt fota utomhus på en stig i skogen. Motivet blir en tjej som håller en bukett rosor. Jag hade tänkt fota på dagen, då det är som ljusast. Jag kommer använda mig av Kodak VS. Eftersom det är dåligt med ljus vid den här årstiden, kommer det att krävas en längre slutartid. Jag kan släppa in mer ljus med bländaren, men jag vill ha ett långt skärpedjup i bilden, minst bländare 11. Mitt objektiv är 2,8-22.
Om jag skulle fota ett helt stilla stående motiv, skulle jag inte behöva bry mig om att det blir rörelse och oskärpa i bilden med en lång slutartid. Modelen får stå HELT stilla om jag ska ha en lång slutartid.
Över vilken slutartid ska jag försöka hålla mig för att undvika rörelseoskärpa? Är 30 gränsen? Jag kan använda en film med högre ISO, men helst vill jag använda Kodak VS pga dom kraftiga färgerna. Jag skulle kunna prova en Fuji 400, men som sagt, jag vill ha kraftiga färger. Jag kommer ibland använda ett blå filter för att få en kall blå ton över bilden. Det blå filtret dödar lite ljus så jag måste kompensera för det med cirka ett halvt steg. Jag kommer använda stativ och trådutlösare. Hon kommer vara helt svartklädd, och eftersom det är dåligt med ljus vid den där årstiden så kommer jag att överexponera bilden 1-2 steg då jag vill ha så mycket teckning som möjligt.

Alla tips välkommna.
 

Jeppe

Aktiv medlem
På stativ bör 1/30 fungera bra om modellen står stilla. Nu skriver du inte vad du har för objektiv, men försök då istället använda lite kortare brännvidd och gå närmre modellen, då behöver du knappast använda f8 för att få stort skärpedjup. VS med blåfilter? Tänk på att filmen i sig är ganska "blå" av sig.

Men du behöver inte kompensera för filtret (jag förmodar att du har en hyffsad kamera som mäter ljuset genom objektivet). Att överexponera upp till 2 steg tror jag inte blir så bra med VS'en..Kanske ett ½-steg. Gå nära och mät ljustet i hennes ansikte (gärna med spot eller utsnitt), så får du en hyffsad exponering. Det är lite svårt att hitta några gröna fält vid den här årstiden ju.
 

EricSthlm

Avslutat medlemskap
jag har fast brännvid. 110mm mellanformat, 2,8 till 32 bländare. kameran har ingen ljusmätare utan jag använder en extern. jag har faktiskt lyckats överexponera kodak vs och fuji prova med 2 steg med bra resultat. :)
kodak vs e redan blå säger du? hmm ok får prova utan blåfilter också. :=)
 

StefanH

Medlem
Ett litet grovt men fungerande tips är när det gäller skakningsoskärpa, om vi pratar småbild och med ett objektiv med en 30mm brännvidd klarar man sig med 1/30s, 200mm med 1/200s, 500mm med 1/500, du förstår principen. Den är ju inte sådär jätte exakt och så, man får väl fundera lite på vad man fotar oxå, men den ger det ett ungefärligt mått på exponeringstiden för att undvika oskärpa pågrund av skakning.
 
ANNONS