Annons

Slutet för Sony/Minolta A-mount.

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Jag är ganska förtjust i Olympus (numera OM System) "Super Control Panel". Man får de viktigaste inställningarna direkt åtkomliga på kamerans pekskärm.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag är ganska förtjust i Olympus (numera OM System) "Super Control Panel". Man får de viktigaste inställningarna direkt åtkomliga på kamerans pekskärm.
Sånt finns i Sonys kameror också och den ligger ett knapptryck bort under Fn eller Function-knappen. Där kan man ha 12 plus 12 funktioner lättillgängliga utöver det man mappat ut på knappar och andra yttre reglage (12 för stillbild och 12 för video).

Väljer man en särskild skärmlayout blir mängder av dessa funktioner samt alla basinställningar tillgängliga via pekskärm på displayen. Så gillar man pekskärm så finns den möjligheter också.

Jag behöver dock aldrig använda detta utan föredrar min konfiguration och att sköta allt via EVF för displayen innebär att du tar kameran från ögat och riskerar att missa ögonblicken.

Jag tror många gör som jag gör här av just detta skäl. Att gå ner i menyerna är dessutom ytterligare ett steg ner i ineffektivitetens mörker som man gör bäst i att undvika i det längsta och aldrig ägna sig åt i fotoögonblicket - åtminstone om man vill slippa gräma sig över fotoögonblick man missat - och det helt i onödan dessutom.
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Att gå ner i menyerna är dessutom ytterligare ett steg ner i ineffektivitetens mörker som man gör bäst i att undvika i det längsta och aldrig ägna sig åt i fotoögonblicket - åtminstone om man vill slippa gräma sig över fotoögonblick man missat - och det helt i onödan dessutom.
Nej, självklart inte. Det är förstås en stund innan fotoögonblicket som man kan behöva ändra något, för man inser att den knappkonfiguration man har inte är relevant för vad man ska fotografera. Då är det bra om menyerna fungerar smidigt.
De är kanske bättre på senare Sony? Jag har bara pillat på äldre modell, vad den nu hette. Det är ju vanligt att kameratillverkarna ändrar på upplägget då och då, när det kommer på andra (förhoppningsvis bättre) tankar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nej, självklart inte. Det är förstås en stund innan fotoögonblicket som man kan behöva ändra något, för man inser att den knappkonfiguration man har inte är relevant för vad man ska fotografera. Då är det bra om menyerna fungerar smidigt.
De är kanske bättre på senare Sony? Jag har bara pillat på äldre modell, vad den nu hette. Det är ju vanligt att kameratillverkarna ändrar på upplägget då och då, när det kommer på andra (förhoppningsvis bättre) tankar.
Det händer aldrig mig numera, för det jag kan behöva ändra har jag på knappar och andra externa reglage. De hierarkiska AF-tekniken är nu så smart och bra att den t.o.m. klarar att lösa uppgifterna även om den inte är helt optimalt riggad. Man behöver exv. inte ha Bird Eye Focus eller Animal aktivt för att man ska få en skarp djurbild eller bild på människor. Auto ISO min Shutter Speed har fem biaslägen man kan välja mellan med 1 EV mellan vart och ett och dessutom kan man överstyra slutartider blixtsnabbt vid behov om biaslägena inte skulle passa exv. vid fågelfoto. Det säkrar exponeringen och skulle det behövas så fixar Photolab och Deep Prime resten.

AF-precisionen med Sonys nya kameror är enastående och här en skrivning från CameraLabs om Tamron 150-500mm som då bara fanns för Sony:

"Focus accuracy and repeatability is critical to consistently produce sharp shots. Repeatability (the accuracy of focus on the same subject after repeated focus-acquisition) of the Tamron 150-500mm f5-6.7 Di III VC is very good (measured 99.1% in Reikan FoCal) with no outliers over a series of 40 shots. ". Det finns fler att vittnesbörd och tester kring AF-träffsäkerheten med Sonys nya hus som A1, A7 IV och inte minst A7rV som ligger en bra bit över 90% - och inte långt från 100.

Det finns ingenting i stillbild jag inte klarar som jag fotograferar normalt med min konfiguration (fotoberättelser/dokumentation, gatufoto, arkitektur, människor, maritimt eller djur, för att ta det jag normalt tar bilder av). Konfigurationen plus Photolab 6 och Deep Prime gör att jag kan hantera även att ta bilder i väldigt dåligt ljus upp till ISO 12800 med min A7 IV som är helt suverän på att sätta AF i mörker.

Joystick använder jag aldrig heller då jag numera aldrig använder fasta fokuspunkter. De AF-aktiverade dynamiska som man nu har över hela bilden är bara så mycket bättre. Man behöver heller inte längre välja single shot (AF-S) utan det funkar lika bra med att alltid använda AF-C och tracking jämt. Det sätter också fingret på att moderna kameror har dröser med en massa äldre utdaterade funktioner som egentligen inte behövs idag men som är kvar därför att fotografer ofta är ett mycket konservativt släkte som ofta vägrar ta till sig många nyheter som skulle kunna underlätta vardagen för dem. Jag säger inte med detta att fasta AF-punkter inte kan ha ett berättigande exv. vid studiofoto med stativ men generellt är det ett verkligt undantag idag.

Om man gick igenom dessa lite bättre från tillverkarna och grundkonfigurerade bättre så kunde folk slippa att se många meyval som de egentligen inte är intresserade av. Det får man göra som användare istället. Ta exv. alla möjliga Focus-områdes varianter man kan använda både med och utan tracking, så är de väldigt många men lyckligtvis finns en funktion där man kan stänga av de man inte vill ha. Det är en del av konfigurationen också.

Du får nog faktiskt hjälpa mig med några exempel när du tycker du måste gå in i menyerna.

De enda gångerna det kan bli aktuellt för mig gäller vid trådlös tethering vid reprofoto eller om jag vill rigga upp så jag kan använda min telefon som monitor när jag videofilmar och det är Ok för mig för då har jag aldrig bråttom.

Ett tag använde jag trådlös blixt vid reprofoto (vilket jag slutat med) och det var då också ett sånt tillfälle då jag behövde menyerna.

När du ovan skrev det du skrev om Sonys menyer så var du nog rätt typisk, för så brukar det låta från många som upprepar gamla mantran utan att egentligen ha kollat hur det faktiskt ser ut nu. Det har jag nu gjort och lite förvånad funnit att Sonys menysystem - rent tekniskt sett - är näst intill exemplariskt utifrån den mängd funktioner det är gjort för att hantera och de regler som mycket länge funnits som stöd till folk som bygger menysystem.

Jag skulle nog hamnat ungefär där själv om jag skulle byggt det. Det är faktiskt väldigt logiskt och konsekvent uppbyggt nu, vilket det dock inte alltid varit. Dessutom finns ett antal olika hjälpmedel som displaydialoger och Funktions-menyer som också underlättar en del för många, vilket många inte har en aning om som kritiserar menyerna. Den interaktiva Displaydialogen har Sony haft sedan hedenhös men till en början fick man navigera med navringen. Nu är det touch screen även där.

Precis samma mekanismer har länge varit i svang när det gällt synen på Epsons skrivare och deras driftsäkerhet eller brist på sådan. Det tar lång tid att ändra på sådana "allmänna sanningar" som nästan verkar skrivna i sten fast den Epson-verklighet vi numera lever i ser väsentligt annorlunda ut än den gjorde för några år sedan. Ändå vevas om och om igen dessa mantran utan att folk tar till sig att saker faktiskt ändrar sig över tid - till det bättre.

Så här ser det faktiskt ut rent empiriskt sett med både Sonys menyer och automatik och Epsons starkt förbättrade bläckhantering och nya smartare skrivhuvuden som lyft driftsäkerheten till helt annan nivå än tidigare. Ändå kommer nog samma mantran att traderas vidare i 10 år till som vi redan hört i decennier. Jag kan tycka att det trots allt är lite märkligt.



Om jag ska ta kritik mot Sonys menysystem på allvar framöver så måste nog de som framför den, vara betydligt mer specifika i den kritiken än de varit tidigare.

Jag tycker också att det är konstigt - ja rent av ofattbart - att jag aldrig någonsin tidigare sett någon göra den lilla övning jag gjorde ovan idag långt tidigare. Då hade vi sluppit all den här oseriösa intellektuella röran för länge sedan.
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Det är naturligtvis utmärkt när saker förbättras. Även Canon, som jag känner mycket bättre till, är på åtminstone generation tre av menysystem nu.

Det enda som varit oseriöst i tråden är åsikten att ett dåligt menysystem inte spelar någon roll. Det är givetvis aldrig en fördel med ett dåligt menysystem, även om man inte behöver använda det ofta. Eller om man inte har bråttom när man ska gräva i det. Det är alltid en fördel om systemet är bra.
 

Trued

Aktiv medlem
Har två FE kameror. Men har på senare tid köpt en a900 och senast en a77II. Vilka fantastiska SAL kameror! a77II är underbar tar underbara bilder med ex. 135mm STF. Så mycket bra begagnad optik som finns (ångrar att jag sålde av mycket SAL optik för att finansiera FE köpen). Nu köper jag ”tillbaka” optiken. Igår en SAL2470Z. en härligt tung optik. Letar efter en lång optik som skulle kunna ersätta SAL500F8 spegeltele. Riktigt kul att åka tillbaka i tiden. 24mp räcker långt!
 
ANNONS