Annons

Slutet för Sony/Minolta A-mount.

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Nyfikenheten var dock väckt och jag läste lite fler inlägg. "Canons kameror sen T90 har helt klart den snyggaste designen. Det ska talang till att skapa den" står det bland annat. Jag googlade för att se bilder på detta designmästerverk och spontant tycker jag mig skönja den ivrige designern som fått ett nytt CAD-verktyg och nu måste utforska alla former som tänkas kan. Här sparas det inte på böljande ytor avbrutna av skarpa veck här och där. Det är väl så det ofta blir när möjligheterna blir för många och det är svårt att behärska sin iver att vränga till saker, inte för att det behövs utan för att det går. Den mer erfarne designern utvecklar snarare produkten efter en kombination av funktion och form.
Luigi Colani var en internationellt mycket erkänd och duktig designer. Han designade bilar, hushållsapparater och mycket annat. Bl.a. minst en kamera. Han prioriterade ergonomi högt i sina skapelser. T90 blev också en ganska stor succé just pga bättre ergonomi än vad kameror med det dittills ganska konservativa kameradesignspråket hade.

När Colani fick uppdraget att designa T90 hade han varit industridesigner i 30 år så viss erfarenhet hade han nog.

Att Colanis formspråk inte tilltalar alla är en annan sak.

Tillägg: här kan man läsa en kort introduktion till designen av T90 i den välrenommerade designtidningen domus.
https://www.domusweb.it/en/design/2020/01/07/canon-t90-when-luigi-colanis-biodesign-met-photography.html
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Beloppet 127 MUSD är högt men det stämmer. Man ska se det i ljuset av att skadeståndet till stor del bygger på storleken på Minoltas försäljning i USA och den var tydligen ansenlig vid den här tiden. Honeywell fick ytterligare ca 350 MUSD skadestånd för AF-tekniken från andra kameratillverkare, så det var inte bara Minolta som drabbades av kännbara kostnader.

Jag har en gammal Sony a 850 och ett gäng objektiv med a-fattning. Det ligger även en Minolta Dynax 9 och en XM Motor i kameraväskan . De funkar fint trots sin ålder men samlar mest damm tyvärr. Jag kan inte säga att det berör mig speciellt mycket att a-fattningen försvinner. Det är som det är och det påverkar inte mitt fotograferande.

F
Kul det där, man kanske borde döpt om "Honungskällan - Honeywell" till "Honungsfällan" istället, hyfsad affärside får man säga.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Luigi Colani var en internationellt mycket erkänd och duktig designer. Han designade bilar, hushållsapparater och mycket annat. Bl.a. minst en kamera. Han prioriterade ergonomi högt i sina skapelser. T90 blev också en ganska stor succé just pga bättre ergonomi än vad kameror med det dittills ganska konservativa kameradesignspråket hade.

När Colani fick uppdraget att designa T90 hade han varit industridesigner i 30 år så viss erfarenhet hade han nog.

Att Colanis formspråk inte tilltalar alla är en annan sak.

Tillägg: här kan man läsa en kort introduktion till designen av T90 i den välrenommerade designtidningen domus.
https://www.domusweb.it/en/design/2020/01/07/canon-t90-when-luigi-colanis-biodesign-met-photography.html
Otroligt att formen är så lik än idag
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja , och gjutjärn.

Vart fjärde ryskt hushåll saknar toalett i sin bostad (35 miljoner personer)., vart tredje hushåll saknar varmvatten (47 miljoner) och 29 miljoner människor har inte ens rinnande kallt vatten hemma.
https://ehorussia.com/new/node/17679
Kolla dokumentären på SVT Play om Ivanna och "nentserna" som bor i rendragna renskinnsfodrade små hyddor på medar ute på tundran.

Tänk om alla dessa miljarder denne sorgligt förgrämde och förbittrade man lägger på att bekriga Ukraine hade använts till att förbättra det ryska folkets livsvillkor istället och tänk om alla miljarder väst nu lägger på samma sak kunde använts till kloka miljöinvesteringar istället för vapen.

Ivannas liv - 5 barn på 7 kvadrat
1 tim 20 min
Dox
SPELA
Tänk dig att leva med fem barn i en hydda på sju kvadratmeter - på tundran i norra Sibirien. Ivanna är 26 år och ensam mamma. Hon lever ett traditionellt nomadliv så som hennes familj gjort i generationer. Men klimatförändringarna hotar det traditionella livet och hon måste hitta ett nytt sätt att försörja sig och barnen på. Prisbelönt dokumentär av Renato Borrayo Serrano. Originaltitel: Life

Det är en både rörande och upprörande dokumentär detta. Se den medans ni kan. Ni har garanterat inte sett dess like tidigare.
 

apersson850

Aktiv medlem
Sedan är det något konstigt med Sony-kritiken. Hur mycket har inte gnällts på tidiga A7-or med avtryck som sitter ovanpå kamerahuset (som på NEX7 och A7 och A7r) innan de blev vinklade på senare modeller. Ingen verkar dock gnälla på Leica som haft samma princip med knapp ovanpå topplattan i decennium efter decennium. Har någon någonsin upprepat samma mantra där??
En gång i tiden fick man sätta knappar där det gick, rent tekniskt. Idag, när nästan allt manövreras elektriskt, behöver man inte göra som på forntiden.

Att sen Leica lever kvar som de gör är nog för att det finns en del (det ser vi ju i den här tråden) som inte orkar/kan inse att det går att utveckla sig. Så de hittar sina speciella kunder ändå.

Att det går att konfigurera knappar på kameror för att anpassa till hur man vill göra, det tillåter nog alla idag, skulle jag tro. Utan att ha provat alla. Jag räknade hur många olika möjligheter det finns på min senaste kamera, och jag tror jag hamnade runt 70 för någon knapp jag kollade på. Fast det var egentligen inte hela sanningen, för sen kunde man variera en del av dessa alternativ ytterligare, så till den grad att det blev tusentals möjliga kombinationer. Åtminstone på en del knappar.

Det jag inte begriper är varför konfigurerbara knappar ska vara en ursäkt för ett virrigt menysystem? Åtminstone är det flera personers åsikt. Jag har inte använt någon Sony på riktigt, bara pillat lite förstrött.
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Jag blir lite betänksam när du uttalar dig om designen med så uppenbarligen begränsad insikt i industridesign. Har du något särskilt mot Canon som företag, kanske?
Det är väl så det ofta blir när möjligheterna blir för många och det är svårt att behärska sin iver att vränga till saker, inte för att det behövs utan för att det går.
Men det är ju bra att det finns kameror som lever kvar i klosstadiet, för den som tror att det är en bra idé.
 
Senast ändrad:

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Kul det där, man kanske borde döpt om "Honungskällan - Honeywell" till "Honungsfällan" istället hyfsad affärside får man säga.
Har du inte kommenterat det här en gång tidigare med liknande antydningar?

Ersättningsnivåerna i amerikansk patenträtt kan möjligen diskuteras eller kommenteras, men helst på en saklig nivå. Det var syftet med mitt inlägg.

Jag är inte så intresserad av trådar som mest består av varmluft.

/F
 

apersson850

Aktiv medlem
Otroligt att formen är så lik än idag.
Ja, eller annorlunda uttryckt otroligt att Colani träffade så rätt i första försöket.
Jag minns själv hur "rätt" T90 kändes när jag höll den i handen första gången, efter att ha använt kameror som Canon EF, AE-1, A1 och F-1 tidigare. De såg ju ut som exempelvis Minolta gjorde på den tiden, och under namnet Sony gör än idag.
T90 var något helt nytt, något självklart. Svaret på frågan "Varför har ingen gjort det här tidigare?" var förstås det jag varit inne på tidigare här - det gick inte.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
En gång i tiden fick man sätta knappar där det gick, rent tekniskt. Idag, när nästan allt manövreras elektriskt, behöver man inte göra som på forntiden.

Att sen Leica lever kvar som de gör är nog för att det finns en del (det ser vi ju i den här tråden) som inte orkar/kan inse att det går att utveckla sig. Så de hittar sina speciella kunder ändå.

Att det går att konfigurera knappar på kameror för att anpassa till hur man vill göra, det tillåter nog alla idag, skulle jag tro. Utan att ha provat alla. Jag räknade hur många olika möjligheter det finns på min senaste kamera, och jag tror jag hamnade runt 70 för någon knapp jag kollade på. Fast det var egentligen inte hela sanningen, för sen kunde man variera en del av dessa alternativ ytterligare, så till den grad att det blev tusentals möjliga kombinationer. Åtminstone på en del knappar.

Det jag inte begriper är varför konfigurerbara knappar ska vara en ursäkt för ett virrigt menysystem? Åtminstone är det flera personers åsikt. Jag har inte använt någon Sony på riktigt, bara pillat lite förstrött.
Det är ingen ursäkt, utan en möjlighet för de som förstår att utnyttja den. Det borde heller inte vara en ursäkt att gnälla på menysystemen om man inte först gjort sitt jobb med att konfigurera kameran sin - oavsett märke.

Problemet med menyststemet i min hyfsat nya A7IV är inte att det är särskilt virrigt - tvärtom så har man med tanke på alla funktioner en väldigt smal uppsättning väl överblickbara och logiska menval på högsta nivån. Det som är det verkliga problemet, för de som inte lyckats konfigurera sina kameror så att de passar dem, är mer menysystemets djup. Alla memysystem utan undantag är kompromisser mellan bredd och djup. Sonys nya menyststem är förhållandevis smalt och djupt och det är djupen i menysystemen som gör dem svåra att överblicka.

Givna utgångspunkten i alla kameror utan undantag är mängden av funktioner och dessa är fullständigt överväldigande i en kamera som A7IV. Funktionstillväxten under de senaste 10 åren i A7-orna blir övertydlig om jag jämför hur menyerna i den första generationen A7 såg ut i A7 och A7r som jag fortfarande har kvar - den är fortfarande den A7 jag gillar bäst då alla efterkomnande bara blivit större och tyngre med ett allt mer svampigt formspråk - mer och mer gummikondom a la Canon men det är ett annat ämne.

Mängden utanpåliggande knappar och reglage på moderna A7-or räcker väldigt bra för min del för att få plats med allt jag behöver ha lätt tillgängligt - särskilt som den intelliigenta automatiken normalt gör att jag sällan eller aldrig behöver skruva på något manuellt. Det är så jag vill ha det då jag alltid vill vara fullständigt beredd. Så det går att helt leva utan menyerna - om man vill och har konfigurerat kameran så den funkar optimalt för det sätt man som fotograf använder den.

För de som behöver flera konfigurationer så kan ju sådana sparas. Något som också är helt fantastiskt med de nya A-ornna är att man nu kan ha en helt egen yttre konfiguration för video, vilket man tidigare inte kunde och då var det betydligt knepigare än nu. Det är ju rena paradigmskiftet i användarvänlighet.

Sedan är det ju också så att man man i de nya A7-orna har full frihet att bygga sina egen menystruktur som ligger rakt undrr menyknappen med rubriken "My Menu". Den är till just för de som bara vill ha de funktioner tillgängliga som de använder så att de ska slippa att vada i resten. Gnäller man utan att ens ha riggat den strukturen så måste jag säga att jag har svprt att ta det gnället på allvar.

Sedan till det avslutande och mest patetiska gnället och det var det som längde gällde att man inte kunde sitta och picka med pekfingret på displayen när man navigerade och valde i nenysystemet. Det kan en del nu - som inte har mina eller många andra mäns fingrar. Tyvärr sätter en liten kameradisplay rätt avsevärda begränsningar för hur praktiskt det är med ett sådant våldsamt stort menysystem vi pratar om här.

Så det borde av dessa saker jag berört finnnas ett hyfsat incitament för alla utom "review-industrins" alla slapptestare att konfigurera sina kameror så de passar det egna fotograferandet. Sedan kan alla de användarna precis som jag helt glömma menysystemet utom för ett enda undantag: Format. För det kan man inte konfigurera egentligen men man kan ju alltid lägga det överst i "My Menu" eller alltid avsluta ett besökni menyträsket med "Format". Då kommer det att komma upp direkt nästa gång man öppnar menyn.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Patent är en bra affärsidé som gynnar alla i längden.
För en del och i vissa samnanhang men det är en sanning med modifikation. En del patent köps upp och läggs i frysboxen av företag som inte vill ha den konkurrensen nya produkter och metoder skulle kunna skapa eller de störningar det skulle ge upphov till i deras befintliga lönsamma affärsmodeller. I västa fall hindrar de eller fördröjer önskvärd utveckling och minskar möjlig global nytta.

Man kan alltid säga att ett medicinskt patent gynnat framtagningen av en medicin men baksidan kanske blev att nyttan av det framsteget under lång tid sedan begränsades till de som hade råd att betala kostnaderna för medicinerna. Resten där ute i världen som inte hade råd fick fortsätta dö tills patentet gått ut. Så hur man ser på detta beror nog på vilken av dessa grupper man tillhör.

Idag finns många tecken på att man ute i världen inte accepterar detta och det är väl inte så konstigt att just Indien blivit centrum för tillverkning av "generiska läkemedel" och till och med i Sverige så är det ju dessa man får då regionerna också helst verkar avstå från att köpa de dyrare originalen.

Jag reste mycket i Indien på 70-talet och gick jag till en läkarstation så fick jag gratis läkarkonsultation. Däremot fick jag ju betala läkemedlen själv. Jag hade råd med det men de flesta där hade det nog inte.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har du inte kommenterat det här en gång tidigare med liknande antydningar?

Ersättningsnivåerna i amerikansk patenträtt kan möjligen diskuteras eller kommenteras, men helst på en saklig nivå. Det var syftet med mitt inlägg.

Jag är inte så intresserad av trådar som mest består av varmluft.

/F
Det här är inte varmluft det är ishavsvindar för många. Här gäller verkligen den starkes rätt. Hur gick det för Håkan Lantz och hans försök att få rätt i sina patentanspråk i USA.


Jag säger bara Kina. Vad har amerikanerna att hämta där?? Inte ett skit för här har väl inte ens amerikanerna kunnat hävda den starkes rätt, eller hur? Vad vore väl Kina idag utan sin största industri? Har ni missat vilken den är? Det är den som gjort till sin affärside att snylta gratis på hela västvärldens "know how".
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
För en del och i vissa samnanhang men det är en sanning med modifikation. En del patent köps upp och läggs i frysboxen av företag som inte vill ha den konkurrensen nya produkter och metoder skulle kunna skapa eller de störningar det skulle ge upphov till i deras befintliga lönsamma affärsmodeller.
En domstol kan meddela en tvångslicens om ett patent är outnyttjat.
 

ztenlund

Aktiv medlem
För en del och i vissa samnanhang men det är en sanning med modifikation. En del patent köps upp och läggs i frysboxen av företag som inte vill ha den konkurrensen nya produkter och metoder skulle kunna skapa eller de störningar det skulle ge upphov till i deras befintliga lönsamma affärsmodeller. I västa fall hindrar de eller fördröjer önskvärd utveckling och minskar möjlig global nytta.

Man kan alltid säga att ett medicinskt patent gynnat framtagningen av en medicin men baksidan kanske blev att nyttan av det framsteget under lång tid sedan begränsades till de som hade råd att betala kostnaderna för medicinerna. Resten där ute i världen som inte hade råd fick fortsätta dö tills patentet gått ut. Så hur man ser på detta beror nog på vilken av dessa grupper man tillhör.

Idag finns många tecken på att man ute i världen inte accepterar detta och det är väl inte så konstigt att just Indien blivit centrum för tillverkning av "generiska läkemedel" och till och med i Sverige så är det ju dessa man får då regionerna också helst verkar avstå från att köpa de dyrare originalen.

Jag reste mycket i Indien på 70-talet och gick jag till en läkarstation så fick jag gratis läkarkonsultation. Däremot fick jag ju betala läkemedlen själv. Jag hade råd med det men de flesta där hade det nog inte.
Även patent som köps upp är offentliggjorda, till skillnad från ej patenterade lösningar som man då istället gör sitt bästa för att hemlighålla, så du gör det lite för enkelt för dig,
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Det här är inte varmluft det är ishavsvindar för många. Här gäller verkligen den starkes rätt. Hur gick det för Håkan Lantz och hans försök att få rätt i sina patentanspråk i USA.


Jag säger bara Kina. Vad har amerikanerna att hämta där?? Inte ett skit för här har väl inte ens amerikanerna kunnat hävda den starkes rätt, eller hur? Vad vore väl Kina idag utan sin största industri? Har ni missat vilken den är? Det är den som gjort till sin affärside att snylta gratis på hela västvärldens "know how".

Min egen erfarenhet av den amerikanska patenträtten är att den mycket väl också kan försvara en ekonomiskt svagare parts rätt på ett effektivt sätt. I vissa delar bättre än den svenska. Det framgår om man undersöker saken med utgångspunkt i erfarenheter och fakta.

Håkan Lans ska ha all heder av att han försvarade rätten till sina uppfinningar. Precis som framgår av wikipediaartikeln du länkade till så är upphovet till Lans långvariga juridiska problem i USA i första hand en olycklig felskrivning i Lans stämningsansökan. En felskrivnings som innebar ett formaliafel som tyvärr ledde till "smashläge" för motparten. Så kan ske i alla rättssystem.

Jag påstår inte att det amerikanska rättssystem är felfritt. Det är det verkligen inte, men ditt påstående om att den starkes rätt alltid gäller hävdar jag är felaktigt.

Vad du vill säga om Kina förstår jag uppriktigt inte, så det kan jag inte att kommentera.

Nu är detta en tråd om Sony/Minolta A-mount och inte om amerikansk patenträtt, så förslagsvis avslutar vi patentdiskussionen här. Din ståndpunkt är tydlig. Förhoppningsvis min också. Vi kommer sannolikt inte att kunna enas om annat än att vi inte är överens.

/F
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Luigi Colani var en internationellt mycket erkänd och duktig designer. Han designade bilar, hushållsapparater och mycket annat. Bl.a. minst en kamera. Han prioriterade ergonomi högt i sina skapelser. T90 blev också en ganska stor succé just pga bättre ergonomi än vad kameror med det dittills ganska konservativa kameradesignspråket hade.

När Colani fick uppdraget att designa T90 hade han varit industridesigner i 30 år så viss erfarenhet hade han nog.

Att Colanis formspråk inte tilltalar alla är en annan sak.

Tillägg: här kan man läsa en kort introduktion till designen av T90 i den välrenommerade designtidningen domus.
https://www.domusweb.it/en/design/2020/01/07/canon-t90-when-luigi-colanis-biodesign-met-photography.html
Tack för trevlig läsning om T90. Alltid intressant med kamerahistoria!
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ja, eller annorlunda uttryckt otroligt att Colani träffade så rätt i första försöket.
Jag minns själv hur "rätt" T90 kändes när jag höll den i handen första gången, efter att ha använt kameror som Canon EF, AE-1, A1 och F-1 tidigare. De såg ju ut som exempelvis Minolta gjorde på den tiden, och under namnet Sony gör än idag.
T90 var något helt nytt, något självklart. Svaret på frågan "Varför har ingen gjort det här tidigare?" var förstås det jag varit inne på tidigare här - det gick inte.
Precis så har jag förstått det. Då behovet av att mekaniskt mata fram film och spänna slutaren försvann så var möjligheterna till placering och utformning av reglagen inte längre styrt av nekaniska behov utan elektroniken möjliggjorde valfri utformning och placering. Man ser tecken på detta redan innan T90, hos T50 och T70 men även hos Minolta 7000. T90 tog det bara ett steg till vad gäller ergonomin. Sedan att han rundade formerna är en annan sak som i o f s möjliggjordes av nya material.
 

PMD

Aktiv medlem
Det främsta skälet till att det gick att frångå den kantiga designen var formsprutning. Visserligen uppfanns den metoden långt innan 1980-talet, men det var då som den började ta fart. Formsprutning innebar förvisso att man började använda nya material, men det var alltså inte bara de nya materialen som var revolutionerande.
 
ANNONS