Annons

Slutet på en epok, Photokina läggs ner

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar Fahlström

Aktiv medlem
“Photokina will be suspended until further notice

After 70 years, decreases in the imaging market force a hard cut

In view of the further massive decline in markets for imaging products, Koelnmesse has decided to discontinue organising photokina at its Cologne location for the time being. “Unfortunately, at present the framework conditions in the industry do not provide a viable basis for the leading international trade fair for photography, video and imaging,” according to Gerald Böse, President and Chief Executive Officer of Koelnmesse. “This hard cut after a 70-year shared history was very difficult for us. The trend in this industry, with which we have always had a close and trusting partnership, is very painful for us to witness. But we are facing the situation with a clear, honest decision against continuing this event, a decision to which, unfortunately, we have no alternative.”

Tecknen har ju funnits där länge, stora mässor är på utdöende, Coronasituationen har ju inte precis hjälpt upp det hela.

Trevligt så länge det varade, jag har besökt Photokina-mässorna sedan 80-talets början och det var där (förr) som man delgavs kameranyheter. Sen slog nätet igenom som informationsbärare ingen tillverkare vågade vänta till just mässperioden med att släppa info om nya produkter.
Så under många år så åkte jag sen på ”PrePhotokina-presskonferenser ” runt om i världen. Photokina försökte rädda situationen genom att arrangera mässor varje istället för vartannat år men det fungerade inte.

Nu har många kameraproducenter försvunnit eller svalts upp av andra företag och deras lönsamhet är dålig. De senaste mässåren var trenden tydlig, man visste om alla produktnyheter innan mässan. Till och med de små tillverkarnas bås längs mässhallarnas kanter visade inget nytt som de gjort under så många mässor förut.

Jag kommer att sakna kontakterna med trevliga och kunniga utländska journalistkollegor samt väl pålästa företagsrepresentanter där de svenska alltid har hållit en mycket hög klass.

Men det positiva är att det aldrig har tagits och delats så många foton och videos som nu! Så den fotografiska branschen har bara växlat in på nya spår.
Och det finns ju som väl är nära alternativ till att själv besöka Kölns frestelser https://www.systembolaget.se/produkt/ol/fruh-kolsch-143012/
:)!
 

ztenlund

Aktiv medlem
De lär ju inte själva ha förbättrat läget med att först gå över till årlig och lägga den väldigt nära föregående mässa, vilket inte fungerade och den sköts upp. Sedan hamnade mässan mitt i pandemin och ställdes in/sköts upp igen...
 
ANNONS