Annons

Små kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Ja, finns de? De enda man egentligen ser är ju en hel drös med oversized SLR-kameror. Vem >>orkar<< bära runt på dessa saker hela tiden (uttrycket "alltid redo" passar bra här tycker jag)?

Bara för roligheten skulle jag vilja se lite mindre kameror (behöver inte vara SLR-kameror)... Finns de med hyffsad optik?

Alltid lika roligt att kunna tipsa om Ricoh GR-1, med en fast 28/2.8 som är otroligt skarp. Dessutom är kameran robust byggd, har slow sync och bländarautomatik. Exponeringskompensation med en riktig ratt.

Lite dyr tyvärr, men en riktig pärla är det.

En Rollei 35 eller en Leica CL kan väl sägas passa in här och någon av dem skulle jag gärna lägga vantarna på..
MVH Erik Å

Vill man ha små kameror men ändå ett stort utbud av tillbehör och modeller att välja mellan så är Olympus OM ett alternativ. Även till dessa finns det en "pancake"-glugg, men den är sällsynt och betingar därför ganska högt pris. Det vanliga normalobjektivet är inte heller speciellt stort.

En minolta dynax 4 el. 5 är liten...Och SLR-samtidigt.väldigt bra.Mycket nöjd med min dynax 4:a.Kan jag verkligen rekommendera!

En billig liten kamera är ju Olympus my[mju:]II som ju knappast kan anklagas för att ha särskilt mycket inställningsmöjligheter men den har en fast 35 f2,8, är som de själva kallar det "väderskyddad" och verkar orka hänga med i väskan, fickan etc...

Har för mig att den går lös på c a tusenlappen.

Olympus XA!

Jag tar med mig min lilla Olympus XA när jag är ute och inte vill släpa på min Nikon SLR.
Mycket skarp optik som är ljusstark (f2.8), dessutom manuell fokus och valbar bländare med tidsautomatik. När man är inomhus är det bara att skruva på påhängsblixten på sidan!
Jag gav 1000 kr begagnad för den med blixt...

Hmmm, hur ser man egentligen fokus i mätsökarkameror? Man ser väl den inte alls, hur skall man då kunna avgöra om bilden är skarp eller inte?

ThomasT skrev:
Hmmm, hur ser man egentligen fokus i mätsökarkameror? Man ser väl den inte alls, hur skall man då kunna avgöra om bilden är skarp eller inte?

I manuellt fokuserade kameror (som Leica) har man en inspeglad dubbelbild som man kollar skärpan med. Det är ett väldigt exakt system med bred mätbas och som dessutom är lättare än andra vid dåligt ljus.

I min Ricoh GR-1v lyser en den aktiva av tre fokus punkter upp så då ser man vilken kameran valt och man vet då att den hittat skärpa. Dessutom kan man välja den centrala punkten manuellt. Jag tycker det är ett säkert och pålitligt system.

Jorå, mätsökare fokuseras snabbt och effektivt med - mätsökaren.

I sökaren ser du två bilder som ligger på varandra. När de är justerade mot varandra i det plan motivet ligger är motivet i fokus.

En bild säger mer än tusen ord. Här var kanske en bättre illustration.

ThomasT skrev:
Hmmm, hur ser man egentligen fokus i mätsökarkameror?
Det ska kanske tilläggas ang Olympus XA, att fokuseringen är en aning otydlig, en liten gul prick där lijerna ska bli till ett. Extra knepig är den när det är ont om ljus. Å andra sidan har man oftast ganska bra skärpedjup med en 35:a.

Kanske bör påpekas att alla manuellt fokuserade kameror med genomsiktsökare inte har mätsökare. T ex Minox 35 och Rollei 35 saknar sådan. Man får använda ögonmått och ställa in avståndet med objektivets meterskala.

Dessutom har små mätsökarkameror som t ex Olympus XA och Contax T ofta mycket kort mätbas och är därför svåra att ställa in avståndet på med hjälp av dubbelbilden. Jag ställer in avståndet väl så exakt med ögonmått jämfört med dubbelbild med min Contax T.

Olle

Konica Hexar AF

Jag skulle vilja att varmt rekommendera Konica Hexar AF, helt suverän kamera, relativt smidig, möjlighet till extern blixt och superskarp ljusstark optik (35mm 2,0). Jag tycker det är riktigt roligt att ha en sån kamera med mig, fast optik är alltid bra för kreativiteten.

Contax T !!!! Pytteliten med osannolikt skarp Sonnar 38/2,8 och i avsaknad av vinjettering (vilket flertalet andra kompakter ståtar med), manuell fokusering med dubbelbild mm mm. En riktig godbit.

Konica Hexar absolut. Snabbare att hantera än de flesta andra kameror och med jättesnabb AF. Att optikens största bländare är 2,0 gör inte saken sämre!

ANNONS
Götaplatsens Foto