Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Småtrasslande D70

Produkter
(logga in för att koppla)

HRL

Aktiv medlem
Sedan några dagar får jag följande obegripliga
meddelande på kontrollpanelen uppe till höger:
F- - (blinkar)

Trycker jag på exponeringskompensationsknappen
så upphör blinkandet oftast, men ibland hjälper
bara att stänga av kameran.

Någon som känner igen detta..?

/Roger

Ställ optiken på minsta bländaren (eller iaf i ena ändläget) och lås den om det går. Annars kommer kameran inte att kunna ta kontrollen över bländaren. Förmodligen tycker kameran bättre om livet när du trycker in DOF-knappen (knappen för nerbländning/skärpedjupskontroll), dock är kameran inte i min närhet så helt säker är jag inte.

Felmeddelandet står det om i manualen vill jag minnas.

Hm, behövde visst en knuff för att kolla i manualen... Där står att F- - signalerar att
objektivet på kameran saknar inbyggd processor
och måste ställas in manuellt med objektivets
bländarring.

Ok. Problemet är att objektivet på kameran är
ett 1 mån gammalt Nikon 70-200 f2.8 AFS VR IF-ED

Objektivet har förstås en processor, och det saknar bländaring.

Det verkar som kameran är redo för doktorn

/Roger

Det finns ett "känt" fel mellan just D70/D100 och 70-200VR. Vet inte hur vanligt det är men det hände så klart mig. Kanske är samma som hänt dig. Mina symptom var att det blinkade i övre displayen också (fast jag tror det var bländare/slutartid som blinkade) och att det inte gick att knäppa några kort. Fick ibland skruva loss objektivet för att få det att funka igen då avstängning inte alltid räckte - tills den dagen det inte gick alls och jag lämnade in det obrukbart.

Det har nånting med en jord-kabel att göra (kommer inte riktigt ihåg) men de kunde (efter många om och men) fixa det på service-stället jag lämnade in det på.

Kolla upp ditt närmsta ställe och säg specifikt att det är en D70 som du använder.

Edit:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=11823234
Antagligen inte detta felet du har...

Senast ändrad:
Kanske har jag samma problem du råkat ut för, det
är nämligen b a r a mitt 70-200 som trasslar.
Tack för länken.

Och till Johannes:

Har kört två andra objektiv under samma period, och det har inte varit några problem alls.

(Suck)

/RL

ANNONS
Götaplatsens Foto