Annons

Snabbaste CF-kortläsaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danne B

Aktiv medlem
Tack, ska läsa om den och kolla den i morgon. Är USB 3.0 snabbast överföring just nu ?
Andra saker att tänka på än hastighet ?'

Tack
Jag valde denna för att den är just snabb.. men också för att den går att fälla ihop och då skyddas "kortfacken" på kortläsaren. Det är riktigt bra för mig som tar med mig den ut på jobb jämt och ständigt. Inget damm och skit i läsaren.

Här är info om den..
http://www.lexar.com/node/4577

Din gamla hade "Read and write performance of 40MB/sec* with ESP Technology"

Den här har "Leverages SuperSpeed USB 3.0 technology for high-speed file transfers, with USB interface speed up to 500MB/s"
Med rätt minneskort vill säga.. ;-)
 

ekfeldt

Aktiv medlem
Lexarläsaren är mycket snabb!
I en snabb dator med usb3 så märker man direkt en stor skillnad i tid för import.
Självklart betyder minneskortet en del.

Ni som funderar på att köpa nytt; Köp den!
Är ni osäkra; Köp den ändå och lämna tillbaka den på öppet köp.

Absolut snabbast import fås vid import till en ssd-disk men då är man gaanska petig :)

Jag har inte en enda negativ sak att säga om Lexars nya snabba läsare!
 

Danne B

Aktiv medlem
Lexarläsaren är mycket snabb!
I en snabb dator med usb3 så märker man direkt en stor skillnad i tid för import.
Självklart betyder minneskortet en del.

Absolut snabbast import fås vid import till en ssd-disk men då är man gaanska petig :)
Så sant, tänkte inte på det när jag skrev mitt inlägg. Men en vanlig hårddisk har väl en överföringshastighet på runt 20-40 MB/s om jag inte minns fel.
Så för att kunna utnyttja denna läsare till fullo bör nog en SSD införskaffas.
De har en överföringshastigheter från över 200 MB/s (SATA2) till över 500 MB/s (SATA3).

De är också de enda hårddiskarna som inte gått upp i pris, den senaste veckan, på grund av översvämningarna i Thailand. Vanliga hårddiskar kostar mer än dubbelt så mycket nu, mot vad de gjorde för lite över en vecka sedan.

Om man skaffar SSD bör man också ha Windows 7, annars är den lika slö som en vanlig hårddisk ganska snart. Det beror på att Windows 7 har en TRIM-funktion som inte de andra OS:na har.

Har själv 2st SSD i min burk och kan inte bli mycket nöjdare.. En för operativsystemet/program och en för fotoimport och Lightroom katalog m.m.
 
Senast ändrad:

ebermark

Avslutat medlemskap
Så sant, tänkte inte på det när jag skrev mitt inlägg. Men en vanlig hårddisk har väl en överföringshastighet på runt 20-40 MB/s om jag inte minns fel.
Mina gamla, vanliga hårddiskar kommer då upp i över 100MB/s...


Om man skaffar SSD bör man också ha Windows 7, annars är den lika slö som en vanlig hårddisk ganska snart. Det beror på att Windows 7 har en TRIM-funktion som inte de andra OS:na har.
TRIM funkar i OS X, Linux och ett gäng BSD-baserade system.
Intel's SSD:er har dessutom stöd för TRIM i XP och Vista.
OCZ har en funktion som är snarlik TRIM som också funkar i äldre versioner av Windows.
Så vilket operativsystem man kör är inte helt viktigt.

Kör man Windows finns det dock hundra andra anledningar att köra 7:an istället för XP och Vista :)
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Lexarläsaren är mycket snabb!
I en snabb dator med usb3 så märker man direkt en stor skillnad i tid för import.
Självklart betyder minneskortet en del.

Ni som funderar på att köpa nytt; Köp den!
Är ni osäkra; Köp den ändå och lämna tillbaka den på öppet köp.

Absolut snabbast import fås vid import till en ssd-disk men då är man gaanska petig :)

Jag har inte en enda negativ sak att säga om Lexars nya snabba läsare!
Kan inte annat än att hålla med, den är otroligt mycket snabbare än allt annat jag provat. Jag har inte provat CF-läsare med SATA-interface.
Jämfört med mina gamla USB2-läsare så blev det 6.5ggr snabbare med dom test jag gjorde.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=134836

/Karl
 

ekfeldt

Aktiv medlem
Jag testade en intern SF-läs med sata-interface.
USB3-läsaren verkar snabbare fortfarande men den är väldigt smidig eftersom den blir integrerad i fronten alternativt bakpanelen om man vill.
 
ANNONS