Annons

Snygga blixtar mot kameran

Produkter
(logga in för att koppla)
enda förklaringen till detta kan vara att de använt stjärn-filter...
är inte riktigt säker på detta men någon annan kan väl fylla i mina frågetecken förhoppningsvis.

om man har väldigt liten bländare brukar det bli sådana stjärnfigurer som på andra bilden. men jag är inte säker på att det är samma i första bilden. prova att fota någon ljuskälla med liten bländare och se hur det ser ut. stjärnfilter tror jag inte att det är, de brukar stråla med färre och längre strålar. men, jag kan ha fel :)

Håller med Anna, ser ut som att han använt väldigt liten bländare på kort nr 2 det i kombination med extrem vidvinkel brukar resultera i dessa fenomen...

Första bilden kan nog fått lite extra hjälp i photoshop skulle jag tro.
Liknar "linsöverstrålnings filtret" på en del av blänken mitt på så det är kanske inte helt omöjligt att strålarna är lite "förbättrade

/Jonas, JOP

Små slavblixtar + stjärnfilter?

När jag första gången såg bilderna tänkte jag på små svaga slavblixtar (ungefär lik Portaflash slavblixt "PORMINI", längs ner på sidan) kompletterat med ett stjärnfilter (alltså, ett "riktigt" fysiskt filter på objektivet, inte i Photoshop!) för att åstadkomma stjärneffekten.

Hade ett sådant filter på 80-talet och det gav detta resultat. Kanske kan man få fram samma sak i Photoshop?

Har tidigare i en annons på webben sett liknande minislavblixtar användas med ungefär detta bildresultat, men hittar naturligvis inte tillbaka till webbsidan.

ANNONS
Götaplatsens Foto