Annons

Snyggt till portfolion.

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Ska ta och söka som praktikant till hösten hos en porträttare som frilansar till hösten. Vill göra ett gott intryck och vill ta mina porträtt och göra snygga inramningar i kartong till dessa.

Sett i FOTO en guide men den gav ju noll.
Nu undrar jag hur gör ni när ni ska rama?

Titta på bifogad så ser ni... den gråa delen är kartonen och "bilden" är fotot som ska in på något snyggt sätt.

Jag vill inte bara limma mina kort på papper utan det ska vara lite proffsigare än så... så om ni har några tips är dessa välkomna.

Bilagor

• asdd.gif
    asdd.gif
    21.5 KB · Visningar: 883
Passepartout?

Jag tycker det blir snyggt om man använder passepartout. Snabbt och enkelt sätt att få det stiligt.

men är inte det fruktansvärt dyrt?

Man kanske skulle kunna använda både och... typ såhär som på min bifogade bild?

Vad tycker ni?

Jag tänkte mig att den svarta kartongen ska vara 50*50cm och passpartån typ 2-3cm bred...

Var köper man paspartå?

Bilagor

• asdd.gif
    asdd.gif
    2.1 KB · Visningar: 821
hailstorm skrev:
men är inte det fruktansvärt dyrt?
Var köper man paspartå?
Nu bor du lite för långt bort för att jag skall kunna hjälpa dig att skära men det finns väl ngn fotoklubb/fotograf där uppe som har utrustning och kan hjälpa dig.

Passepartoutkartong köper du i konstnärsbutiker / ramaffärer. drygt 100 kr/m2 för färgad och syrafri. Oftast kan man få den snyggt uppskuren i ett visst yttermått typ 30*40. man skär ner den för att få hem den snygg, hel och ren.

Det är kanske inte så hantverksmässigt eller proffsigt, men det finns att köpa färdigskuren passepartout i vissa standardformat på ex.vis gallerix och liknande affärer.

Erik Schalin skrev:
Nu bor du lite för långt bort för att jag skall kunna hjälpa dig att skära men det finns väl ngn fotoklubb/fotograf där uppe som har utrustning och kan hjälpa dig.

Passepartoutkartong köper du i konstnärsbutiker / ramaffärer. drygt 100 kr/m2 för färgad och syrafri. Oftast kan man få den snyggt uppskuren i ett visst yttermått typ 30*40. man skär ner den för att få hem den snygg, hel och ren.

Tack för att du ens övervägde att hjälpa mig...
Jo, vi har ju en klubb här där jag bor... Dock är det bara kvinnohatande gubbar på 60år som är där...

En gubbe är dock OK (han har lärt mig en del om foto)... kan ju alltid be honom om hjälp...

Tack.

Parcifal skrev:
Det är kanske inte så hantverksmässigt eller proffsigt, men det finns att köpa färdigskuren passepartout i vissa standardformat på ex.vis gallerix och liknande affärer.

Har kollat på sådana och dom har bara svinkonstiga format imo... typ innermått 16*23 cm m.m....

har varit inne på CH och det var nog där dom hade konstiga mått...

ska kolla 1 gång till för att vara på den säkra sidan =)

Ooppps... såg att måtten är ju fakiskt inte så dummma... tänkte lite snett =)

Med paspartå och svart kartong kan det nog bli bra tror ni inte?

Men vilken ska jag ha? Svart som följer min kartong eller vit som bryter av?

Ok. Nu har jag bestämt mig och såhär kommer jag att göra:

Steg1: Inhandla syrafri kartong 2mm tjock svart. Denna är 70*100cm stor och kommer delas i 4 för att få 35*50cm stor svart kartong.

Steg2: Inhandla Paspartou med tavelmått 24*30cm och innermått 17*23 (18*24 kopior).

Detta är vad jag behöver och kommer för 10 bilder kosta mig: Hutlösa 536kr. Aja, smakar det så kostar det... kan ju alltid ha dom till utställningar sedan...

Paspavaddetnuheter kommer vara lite förskjuten i höjdled för att skapa balans...
Se bifogad bild...

Bilagor

• asdd.gif
    asdd.gif
    2.5 KB · Visningar: 649
Begriper inte vad du ska med den svarta kartongbakgrunden till. Passepartou med baksida i samma format ger ett seriöst intryck, att fästa en passpartou på en skiva svart kartong blir overkill och ger ett riktigt amatörmässigt intryck. Gör istället passepartoun bredare mellan 7-10 cm runt bilden.
Ska det bli snyggt så låter du en ramverkstad/konstnärsbutik skära och montera dina bilder så får du dessutom rätt innermått.

Mvh Eva

näääääää... nu är du ute å cyklar me kameran bakåfram ;)

Tror du verkligen det? Jag kanske måste reconsider...

Kartongen = inte kartong som man stoppar grejer i såmycket hänger vi alla med på utan det är ju passpartå kartong jag ska ha =)

Är det så du menar?

Seriöst: Kan du visa mig hur du har tänkt? har lite svårt att föreställa mig...

Jag har sett sådan montering du pratar om.

I ditt fall så monterar="limma i monteringspress" du bilden direkt på en passepartoutkartong. Inga mer krusiduller.
Alltså svart kartong som du limmar en bild på där bilden har en vit kant runt.

Personligen så föredrar jag att inte använda passepartoutkartong för denna typen av montering. Jag väljer ett papper som är så stort som hela klabbet skall bli och kopierar in bilden snyggt i mitten. Detta monterar jag sedan på ett syrafritt bakstycke.

Men det vi menar är den klassiska monteringen.
I vårt fall så skall du skära ut ett hål som är anpassat efter bilden i passepartoutkartongen.
Normalt så skärs kartongen vinklad så att kartongens vita kärna bildar en inre inramning.
Sedan tejpar du in bilden i den skurna passepartouten.
Sist tejpar du ihop den skurna passepartouten med ett syrafritt bakstycke, det blir ungefär som en bok i öppningskonstruktionen.

Fråga om det inte blev solklart.

jooo... nu fattar jag...
Så är det jag ska göra =)
*liten ljussken uppenbaras ovanför michaels huvud... kallad snilleblixt på 12w*

ANNONS
Götaplatsens Foto