Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Solskenshistorien om norrskenet och objektivet.

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika Kr

Aktiv medlem
Så här kan det se ut när Annika får hjärnsläpp av allt norrsken och försöker sig på att fota sig själv med hjälp av 20 sekunders fördröjt självutlösareläge men glömmer att trycka OK på kameran och sedan blir ännu mer vimsig och ska göra om alltihopa varvid stativet välter och objektivet går sönder. Det blev ju en bild till slut, innan objektivet föll i backen, men det var liksom den jag tänkte göra om och positionera mig bättre.

Måndagskvällen den 14 december var det ett enormt norrsken och jag tog säkert 200 bilder innan det här hände, men efter att ha gått igenom och raderat och redigerat så är det bara att inse att norrskenet som visade sig där jag var, var utsmetat över hela himlen utan spännande stråk med färger i. Det var ett fult norrsken med andra ord. Hela himlen var grön, men inte mera.

Men slutet gott allting gott. Skickade objektivet som inte var trasigt men hade åkt i sär och A/F-reglaget hade gått sönder på, till Turaskandinavia http://www.turascandinavia.com/sv/customer-service/service-and-warranty-issues/sigma-service för reparation i tisdags morse. I dag fredag, alltså innan veckan gått slut, så har jag fått tillbaka det lagat och klart. Det kallar jag service! Så himla glad över den snabba reparationen.

För i kväll så kan det enligt prognosen bli jättemycket norrsken, och såklart vill man ju inte missa det. Fast frågan är om prognosen verkligen stämmer? För just nu är det knappt något norrsken alls och dessutom så är det helmulet. Men vem vet, under har ju hänt förut.......
 

Bilagor

Danne B

Aktiv medlem
Du fick i alla fall några bilder på norrskenet, det är det inte alla som får. ;)

Att du inte ser något norrsken idag om det är helmulet, kan bero på att molnen ligger på 100-400m, medan norrskenet ligger på +100km höjd.
 
ANNONS