Annons

Sony 35/1.4 GM släpps idag

Produkter
(logga in för att koppla)

taz_k

Aktiv medlem
Jag är väldigt förtjust i den nuvarande Sony/Zeiss 35/1.4 men några saker skulle kunna förbättras. Helst utan att förstöra denna allmänna renderingen.

1. Mindre longitudinell CA
2. Slipa elementen så att onion bokeh undviks (som på övriga GM-gluggar).
3. Bättre skärpa över hela bilden på stora bländare
 
Senast ändrad:

c.m.s

Aktiv medlem
Efter en snabbtitt på dpreview samples tycker jag inte det verkar riktigt lika imponerande som deras senaste släpp, en hel del CA på vissa bilder.

Men det är imponerande kompakt döma av jämförelsebilderna på SAR. Väldigt nära det fantastiska 24mm GM storleksmässigt som jag älskar att använda på min A7III.

Skall bli intressant att se fler tester, har ingen 35:a för FF. Vill se en jämförelse med deras billigare relativt nya 1.8 tex.
 
Senast ändrad:

taz_k

Aktiv medlem
Mitt första intryck är att onion bokeh är fixat medan CA/LoCA är fortfarande ganska påtaglig (förvånande nog). Samtidigt kanske man inte ska dra för stora slutsatser ifrån dessa bilder. Behövs lite mer att kika på först.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag är väldigt förtjust i den nuvarande Sony/Zeiss 35/1.4 men några saker skulle kunna förbättras. Helst utan att förstöra denna allmänna renderingen.

1. Mindre longitudinell CA
2. Slipa elementen så att onion bokeh undviks (som på övriga GM-gluggar).
3. Bättre skärpa över hela bilden på stora bländare
Skum lansering. Ligger samples på DPReview men står inget på deras startsida.
1. Har inte stört mig så mycket på detta
2. Kan hålla med
3. Detta är nog det jag främst saknar tycker att den inte är så bra full öppning om man jämför med 85an

Nej, skumt att bara lägga upp galleriet men känns som någon råkat trycka fel

Har Sony någonsin klätt om ett objektiv från Zeiss och satt ett annat namn på det?

/Stefan
Vet faktiskt inte men går väl hela tiden rykte att andra tillverkar objektiv som rebrandas till tillverkare.


Efter en snabbtitt på dpreview samples tycker jag inte det verkar riktigt lika imponerande som deras senaste släpp, en hel del CA på vissa bilder.

Men det är imponerande kompakt döma av jämförelsebilderna på SAR. Väldigt nära det fantastiska 24mm GM storleksmässigt som jag älskar att använda på min A7III.

Skall bli intressant att se fler tester, har ingen 35:a för FF. Vill se en jämförelse med deras billigare relativt nya 1.8 tex.
Har inget problem med storleken om det bara är att den är mindre så är det tveksamt om jag kommer köpa denna.



Mitt första intryck är att onion bokeh är fixat medan CA/LoCA är fortfarande ganska påtaglig (förvånande nog). Samtidigt kanske man inte ska dra för stora slutsatser ifrån dessa bilder. Behövs lite mer att kika på först.
Ja, blir intressant att se.







Jag bryr mig inte så mycket om storleken är lite sugen på att köpa sigma 35 1.2
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag är väldigt förtjust i den nuvarande Sony/Zeiss 35/1.4 men några saker skulle kunna förbättras. Helst utan att förstöra denna allmänna renderingen.

1. Mindre longitudinell CA
2. Slipa elementen så att onion bokeh undviks (som på övriga GM-gluggar).
3. Bättre skärpa över hela bilden på stora bländare
Det nya objektivet har jämnare linsyta vilket ger renare oskärpecirklar. Även på de andra punkterna uppfylls dina önskemål. Det går att se CA, men jag skulle säga att det är lite.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap

Jag har testat objektivet i några veckor och ska snart skriva ihop en artikel. En glugg som ger mig vill-ha-känsla
Kul, har du använt zeiss 1.4 35 mycket?
Jag står i valet och kvalet om att uppgradera (eller nergradera) till GM 35 1.4 från zeiss 1.4 35
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Även om jag har noll förtroende för den där Tony, så har han lagt ut en video


Edit: Dpreview har fått ut sin nu också

 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Har man 35 1.8 känns det ju inte som någon tvekan att uppgradera om man har pengarna och vill ha bättre samt accepterar storleken


Det blir dock mycket svårare med om man har eller ska köpa 35 1.4 zeiss eller Sony 35/1.2.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Har kollat på ett gäng recensioner nu, ser trots allt ut som även detta är ett riktigt vasst objektiv.
Det enda jag egentligen sett vissa klaga på är att det har rätt mycket focus breathing. Gerald säger att Sonys 35 1.8 är bättre på den punkten. Men stör inte mig som mest fotar.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Har kollat på ett gäng recensioner nu, ser trots allt ut som även detta är ett riktigt vasst objektiv.
Det enda jag egentligen sett vissa klaga på är att det har rätt mycket focus breathing. Gerald säger att Sonys 35 1.8 är bättre på den punkten. Men stör inte mig som mest fotar.
Håller med ser ut att vara riktigt bra. Bryr heller inte så mycket om breathing på detta objektiv.

Tycker dock att det är mycket konstigt att alla testare inte tar Zeiss 1.4 och Sigma 1.2 mot detta. Dessa känns ju som de man väljer på, de som sitter på 1.8 är väl inget snack om att bara uppgradera men fråga är till vad.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Det blir dock mycket svårare med om man har eller ska köpa 35 1.4 zeiss eller Sony 35/1.2.
Manny Ortis jämför med Sonys 35 1.4 ZA om du inte sett det än.

Edit: Om dessa youtubers har rätt verkar det som att Sonys 35 1.4 ZA fortfarande skall tillverkas parallellt med den nya GM.
Förstår inte riktigt varför då GM ser ut att presterar bättre och enligt de priser jag sett kommer vara billigare än ZA. Vad kan poängen vara med att ha den kvar?
 
Senast ändrad:

jonas18z

Avslutat medlemskap
Riktpris ska vara 19 000 tusen
I sverige kostar zeiss 1.4 på 16 570 SEK på scandinavianphoto & cyberphoto.


Is usa ligger GM-versionen på $1,398
och Zeiss versionen på $1,598 taget från b&h

Alltså GM är ungefär 10% billigare



Tyskland
https://www.fotokoch.de/sony-neuheit-35mm-gmaster.html
Ligger riktpriset på 1699, - (antar att det är euro som avses på deras sida)
Zeiss ligger på samma sida på 1,499.00

UK
£1,499.00
https://www.wexphotovideo.com/sony-fe-35mm-f1-4-g-master-lens-1764151/
Zeiss £1,299.00



I sverige är alltså om 19 stämmer GM 15% dyrare.


Konstig prissättning eller så har sony gjort fel i konverteringen i europa och vänt på procentsatsen :)

Eller möjligtvis att Zeiss ligger i europa och det skulle vara det som spökar.
 
ANNONS