Annons

Sony A500 och A550 lanserade

David G

Aktiv medlem
Liikutuksia

och det ska tolkas positivt eller negativt?


Om det stämmer så är blir jag så glad att Lars Levi Laestadius hadde trott att jag mött Jesus.
 

mayro

Aktiv medlem
För oss Sonyanvändare vore det possetivt. För Nikon samt Canons försäljningskontor en chockbehandlig dom inte glömmer i första taget..

:) :)
 

perese

Aktiv medlem
Ni som funderar på 5xx, vad har ni idag? För min del så lockar den inte trots den, ibland, otroliga prestanda/finesser som finns.

Är otroligt nöjd med min A700+vg+28-135 kombination. Kul även att A700 få bra i tester ännu (trots vissa vinklingar som kanske ger den mer fördel än den skulle haft) samt att den inte alls var med i Kamera & Bilds senaste guide/jämförelse...

Men men, den kommer nog att locka en hel del nya användare eller tidigare användare som antingen vill uppgradera något eller för den delen ha en enklare och billigare kamera, vem är ni som funderar och varför??
 

hell_se

Aktiv medlem
Listpris SEK inkl. moms sony.se 2009-09-07

Modell Hus +18-55 +55-200
-------------------------------
α230 - 8000 -
α330 - 8600 11400
α380 - 10600 13300
α500 5800 6300 8000
α550 6800 7100 8800

Modell Hus +28-75
----------------------
α850 18000 22700 (28-75)
α900 31000 -

Nån som fattar logiken??? Jag tänker främst på α2xx/α3xx jämfört med α5xx...
 

Bengf

Aktiv medlem
Ni som funderar på 5xx, vad har ni idag? För min del så lockar den inte trots den, ibland, otroliga prestanda/finesser som finns.

Är otroligt nöjd med min A700+vg+28-135 kombination. Kul även att A700 få bra i tester ännu (trots vissa vinklingar som kanske ger den mer fördel än den skulle haft) samt att den inte alls var med i Kamera & Bilds senaste guide/jämförelse...

Men men, den kommer nog att locka en hel del nya användare eller tidigare användare som antingen vill uppgradera något eller för den delen ha en enklare och billigare kamera, vem är ni som funderar och varför??
A700 ÄR EN RUSKIGT UNDERSKATTAT KAMERA. Känn dig nöjd och glad, den klarar du dig med i flera år framåt. /Bengt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja man börjar faktiskt undrar lite..om det nu kommer en efterföljare till A700 i APS-C formatet måste den ju ha e jäkligt fin spec med tanke på vad A550 innehåller...om priset som Sony.se listar A550 för så är det en jäkligt prisvärd kamera...o då är ju inte Sony.se det billigaste stället att handla på precis...personligen hade jag önskat att dom hade gjort båda modellerna helsvarta för jag tycker den silvergrå överdelen på A550 ser lite "billig" ut..A500 som är helsvart tycker jag ser betydligt bättre ut.
Håller helt med, inge silver för min del. men man kan inte få allt. A800 kommer, hoppas dom döper om till A8, måste ju bara enligt all logisk, utmana D90 och nu nya 7D. följande AF vid film, 15 korsformade, 7b/s, you name it. Men 500 serien kan vara en hit, väntar på DXO.
 

David G

Aktiv medlem
Ni som funderar på 5xx, vad har ni idag? För min del så lockar den inte trots den, ibland, otroliga prestanda/finesser som finns.

Är otroligt nöjd med min A700+vg+28-135 kombination. Kul även att A700 få bra i tester ännu (trots vissa vinklingar som kanske ger den mer fördel än den skulle haft) samt att den inte alls var med i Kamera & Bilds senaste guide/jämförelse...

Men men, den kommer nog att locka en hel del nya användare eller tidigare användare som antingen vill uppgradera något eller för den delen ha en enklare och billigare kamera, vem är ni som funderar och varför??
Jag har en Konica Minolta 5D. Det jag saknar är liveview och lite allmänt bättre prestanda som borde komma med en modernare kamera.

Det är väl inte så konstigt att du inte vill ha en A5xx när du redan har en A700? Det vore ju att gå ett steg neråt. Om det inte är live view du saknar förstås?

Själv tycker/tyckte jag att Sony A700/KM 7D var för stora, klumpiga och dyra, KM 5D var en väldigt prisvärd kamera, i ett trevligt hus, hoppas A500 också blir det.

Den bättre skärmen och snabbare serietagningen på A550 känns inte så nödvändig så det blir nog en A500 om det inte visar sig finnas fler för mig viktiga skillnader. Skulle hellre lägga lite pengar på en ny blixt.


Varför jag vill ha liveview kan ni läsa på min profil.
 

Fokuserad

Medlem
Modell Hus +18-55 +55-200
-------------------------------
α230 - 8000 -
α330 - 8600 11400
α380 - 10600 13300
α500 5800 6300 8000
α550 6800 7100 8800

Modell Hus +28-75
----------------------
α850 18000 22700 (28-75)
α900 31000 -

Nån som fattar logiken??? Jag tänker främst på α2xx/α3xx jämfört med α5xx...
Ja du, något är galet, vad sägs om denna prisjämförelse för A500,A550,A850 och A900 för några andra länder:

sony.dk: 700(!), 8100, 21500, och 24900 DKK. 1 DKK = 1,32 SEK

sony.fi: 765, 885, 2355, och 3000 euro. 1 Euro = 9,84 SEK

sony.de: 649, 749, 1999, och 2800.

I ordning billigast till dyrast; Sverige, Tyskland, Finland, Danmark. Ordningen känns lite ovan. Men jag är inte den som klagar... :)

Frågan är; om jag förhandsbeställer idag, får jag A550:an för 6800 SEK den dag den levereras?
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Ser ut som om Sony Sverige har råkat lägga ut sina rekomenderade återförsäljarpriser, alltså vad butiken betalar (exklusive moms). Lägger vi på 25% moms och 25% butiksmarginal så skulle A850 hamna på 28 125 kr.

I praktiken blir nog inte butiksmarginalen så stor som 25%, så det finns visst utrymme för prispress även på denna modell (den ligger nog snart under 25 000 kr i butik).
 

David G

Aktiv medlem
8 195,00 sek

8195,00 SEK för A500+objektiv står det på scandinavianphoto.se, Hoppas det sjunker lite.

Min KM 5D kostade 7200kr i januari 2006, nästan exakt samma kostade den Olympus C-900 som jag fick i present 1999. Olympusen hadde 1,3 mpix.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja man börjar faktiskt undrar lite..om det nu kommer en efterföljare till A700 i APS-C formatet måste den ju ha e jäkligt fin spec med tanke på vad A550 innehåller...om priset som Sony.se listar A550 för så är det en jäkligt prisvärd kamera...o då är ju inte Sony.se det billigaste stället att handla på precis...personligen hade jag önskat att dom hade gjort båda modellerna helsvarta för jag tycker den silvergrå överdelen på A550 ser lite "billig" ut..A500 som är helsvart tycker jag ser betydligt bättre ut.
Känns lite märkligt för mig att folk går igång på att överdelen på A550 går lite i grått. Förr var ju definitivt silverfärgade hus lika vanliga om inte vanligare än helsvarta. Någon annan menade att en vit kamera - där gick gränsen, vilket är helt oförklarligt då state of the art när det gäller high end objektiv oftast verkar vara helvitt (som en del verkliga män sedan helt följdriktigt känner sig tvingade att klä in i kamouflagefärgade kondomer). Alla de kan väl knappast vara hemvärnsmän? Man undrar om både Sony och Canon missat något här. Verkar som om det egentligen bara finns ett riktigt märke för män med hår i baken och det kan som sagt knappast vara vare sig Sony eller Canon.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Jag tycker bara att det är synd att "kvalitetskänslebedömningen" ligger så lågt i allmänhet hos dem som klämt på 550, enligt provbilderna jag sett så ser det verkligen bra ut - synd om mekaniken och känslan "släpper" då...

Sen ska jag iofs vara ärlig - jag hoppas verkligen att Nikon kommer utnyttja den nya sensorn i en kamera snart.
 

mayro

Aktiv medlem
Jag tycker bara att det är synd att "kvalitetskänslebedömningen" ligger så lågt i allmänhet hos dem som klämt på 550, enligt provbilderna jag sett så ser det verkligen bra ut - synd om mekaniken och känslan "släpper" då...

Sen ska jag iofs vara ärlig - jag hoppas verkligen att Nikon kommer utnyttja den nya sensorn i en kamera snart.
Dom kanske inte helt enkelt fått använda den.. Utan att Sony lite "stängt dörren"...
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tycker bara att det är synd att "kvalitetskänslebedömningen" ligger så lågt i allmänhet hos dem som klämt på 550, enligt provbilderna jag sett så ser det verkligen bra ut - synd om mekaniken och känslan "släpper" då...

Sen ska jag iofs vara ärlig - jag hoppas verkligen att Nikon kommer utnyttja den nya sensorn i en kamera snart.
Frågan är om det bara handlar om det. Jag tror faktiskt att Sony gått och gjort en ny designmiss i denna oerhört konservativa värld, när man gjort en halv svart kamera grå. Läser man Luminous Landscape-länken så verkar det var en av de saker som bidrar till den sippa "reviewn", som ju knappt kan kallas review eftersom den är väldigt tillbakalutad och oambitiös. Det hade väl varit mer intressant om han ägnat sig åt funktioner och bildkvalitet. Man får ju känslan att han knappt haft kameran till påseende och ägnar sig lite åt löst tyckande men vi får väl ge oss till tåls tills de gjort en review värd namnet. Dessutom sade han ju (åtminstone i den första versionen av artikeln) att han normalt inte var speciellt intresserade av simplare kameror i simplaste segmentet.

Sen vet jag inte varför vi envisas med att se på instegssegmentet med några andra ögon än instegssegmentögon. Det blir ju lite fel att negga över massmarknadsprodukters bristande "kvalitetskänsla" när de med nödvändighet är så massproduktanpassade som det bara går för att hålla priserna nere. Den tiden är förbi när man gjorde kameror av metall i instegssegmentet (stor punkt). Väldigt få är beredda att betala för mekaniska precisionsarbeten typ Leica M9 idag och en del går ju igång där också på att man bara får en kamera med en sketen CCD-sensor för drygt 50.000 spänn. .... men man kan väl inte få allt för 50 eh 50.000 spänn.

Varför är det så få som är glada över att de praktiskt taget kan få samma bildkvalitet ur en instegskamera under normala ljusförhållanden som exv. ur just den utskällda A550 (åtminstone när det gäller design) för 1/5 av M9 priset. Jag tycker kameramarknaden är något av det mest jämlika som finns. I nästan alla andra sammanhang så har proffs proffsiga grejor som i jämförelse med amatörernas verkligen gör skillnad. Deras större yrkesskicklighet och bättre utrustning ger ofta överlägsna resultat. Så ser det faktiskt inte ut när det gäller DSLR:er och fotograferna heller för den delen. Visst är ett proffs ofta bättre än en amatör eller hobbyist men dagens tekniska underverk kompenserar alltmer av den skillnaden i yrkesskicklighet, vilket håller på att proletarisera en stor del av de som har fotografering som enda yrke eller huvudyrke. Det är hårt men så ser det faktiskt ut och så fungerar det när enorma mängder privata bilder läggs upp på publika siter för försäljning eller erbjuds bildbyråer av hobby eller deltidsfotografer för spottstyvers eller nålpengar.

Grejen är att både bildbyråer och deras kunder ofta tycker att dessa bilder från fotografiets "bönhasar" som fuskar "i yrket" duger alldeles utmärkt. Det kan verkligen inte vara lätt att vara professionell fotograf idag. När fotograferingen slog igenom så slog fotograferna ut en yrkeskår som xylograferna som i årtionden levt på att illustrera tidningar genom att rista sin gravyr i ändträ av buxbomträ. Idag håller yrkesfotograferna på att ersättas av allmänheten och fotografyrket håller på att upphävas som yrke. Google håller som bäst på att sno världslitteraturen utan att betala för den. Vem tror inte att det kommer att ske samma sak med fotografier? Vad skulle skillnaden vara i sak?
 
Senast ändrad:
ANNONS