Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Svart eller vit färg på kameran?

Vissa läckor från utvecklingsavdelningen på Sony, menar också, att Sony ligger långt framme med en kåpa, som ändrar från svart till vit, beroende på solljuset, - starkt solsken = vit kåpa

Dom skulle nog obdusera 7D i stället, för nu börjar det bli svettigt där ute.
 
Kan inte riktigt avgöra hur ljust det gråa är på 550, några äldre andra modeller, som gick åt silver var inte ett lyckat färgval för mig, det verkar helt enkelt mycket svårt att få silver att INTE se plastigt ut. Äldre silverfärgade bilar såg inte bra ut. Audi kom med en färg som hette Zermat-silver betydligt bättre. Helt svart kan i det avseendet bättre dölja det plastiga. Canons nya 7D( visserligen semipromodell).ser ju otroligt bra ut. Men vore intressant att se 550 i verkligheten, kan fakiskt också vara ett trenbrott att bryta mot det ständigt helsvarta. Men vad händer med ersättaren till A700, dröjer det till nästa år tro.//Bengt.

Det är inte rent silverfärgat utan en mörkare grå nyans vad det verkar.
 
Jjaa du mästerlänkfinnaren, A550 ser i alla fall på min dator ut att ha en avgränsande mörkgrå överdel. Men här verkar blixtljuset spela ett spratt för oss, på en bild ser hela kameran grå ut, första bilden verkar vara fejk kanske hopkokad A300 det står ju 17,2 mp på den.

Kan vara så Bengt..använder jobbets laptop både hemma o på jobbet just nu o skärmen är inte den bästa...om du tänker på första bilden som det står A500 så är det en av "fejkbilderna" som dök upp när dom första rykterna började gå om A500/550 så jag vet inte varför dom har använt den bilden.
 
Suck, ja initialt pris var förstås alldeles för bra för att vara sant, det förstod vi ju alla. Det gick inte att få igenom någon beställning pga detta (i vart fall lyckades inte jag). "Ett mänskligt misstag," sa dom på Sony Style som förklaring.

Hursomhelst, det verkar som att många tycker att A550 "inte är så enastående som de hade hoppats". Det är nog i så fall dags att se på den med en smula mer realism. Måste säga att Sony har plockat in i stort sett allt det jag för min del har ett verkligt behov av. Och dessutom inte så lite som är helt unikt, och som ingen annan har (eller har implementerat dåligt). Det är inget tvivel om Sony har en medveten strategi när det gäller detta. Det finns väl något lite mer jag skulle vilja ha - det är sådant som redan nu finns i A700 (och torde komma i A700:ans uppföljare senare), men A550 uppfyller ganska nära precis allt det som är av realistisk betydelse för min del, samtidigt som att jag ska ha råd med att skaffa den. Vilket jag egentligen inte har... :)

Men det blir till att leta rätt på lite skrot därhemma och sälja av, och kanske låna en liten slant från någon vänlig själ (mot att gratis få disponera den ibland) så kanske det kan gå vägen!
 
Senast ändrad:
Suck, ja initialt pris var förstås alldeles för bra för att vara sant, det förstod vi ju alla. Det gick inte att få igenom någon beställning pga detta (i vart fall lyckades inte jag). "Ett mänskligt misstag," sa dom på Sony Style som förklaring.

Hursomhelst, det verkar som att många tycker att A550 "inte är så enastående som de hade hoppats". Det är nog i så fall dags att se på den med en smula mer realism. Måste säga att Sony har plockat in i stort sett allt det jag för min del har ett verkligt behov av. Och dessutom inte så lite som är helt unikt, och som ingen annan har (eller har implementerat dåligt). Det är inget tvivel om Sony har en medveten strategi när det gäller detta. Det finns väl något lite mer jag skulle vilja ha - det är sådant som redan nu finns i A700 (och torde komma i A700:ans uppföljare senare), men A550 uppfyller ganska nära precis allt det som är av realistisk betydelse för min del, samtidigt som att jag ska ha råd med att skaffa den. Vilket jag egentligen inte har... :)

Men det blir till att leta rätt på lite skrot därhemma och sälja av, och kanske låna en liten slant från någon vänlig själ (mot att gratis få disponera den ibland) så kanske det kan gå vägen!

Synd att den inte har direkt manual fokus (DMF) skulle fota tvättställningen, blåser ute, AF:en åker fram och tillbaka, snabbt fram med handen ställer manuellt, bilden tas. Både AF ock manuellt i samma görbra. dyker upp ett rådjur på höger sida svänger över, AF:en nyper till. Har Canikon DMF tro. Om ersättaren till A700 skall matcha nya canon 7D, så blir den 1,5 ggr dyrare än A550, men frågan man ställer hur mycke bättre blir den rena bildkvaliteten jag tror inte man kan se det, 18000 ställs mot 8000Kr, stor skillnad det handlar om. Magnesium/vädertätning mot polykarbonat, visst + lite till. //Bengt.
 
A700 börjar bli så pass gammal nu att det faktiskt kommit en hel del nya funktioner nu som inte funnits tidigare vare sig i A700 eller någon annan Sony-kamera. Specarna på A550 tycker jag är väldigt imponerande för en kamera under 10.000. Det är väl bara videoläget som gapar riktigt tomt. Jag börjar undra om Sony har ett identitets-/marknadsproblem här som en del av konkurrenterna faktiskt inte har (med undantag av Canon). Att lägga in videofunktioner i instegs- och entusiast-DSLR:er kan ju faktiskt få ganska stora effekter på försäljningen av dedikerade videokameror. Det kan faktiskt leda till att hela koncernen förlorar pengar, relativt att låta bli. Några sådana hänsyn behöver exv. inte Nikon ta. Jag har annars väldigt svårt att se att Sony inte skulle klara av att förse sina kameror med inbyggd video.

När det gäller Live View så är den jättebra i A3xx-kamerorna men alla dessa saknar en sak och det är möjligheten till att verkligen zooma in och kolla skärpeplanet. A500 och förmodligen A550 verkar ju dessutom ha bättre lågljusegenskaper än allt övrigt i Sony-familjen. HDR är ju också intressant.

Det är förmodligen ett nerköp i husets byggkvalitet om man vill ha det större kamerahuset som A700 har, men kanske ändå inte så mycket i handhavande/ergonomi. Det är ju i alla fall en ordentlig uppgradering när det gäller ergonomin i jämförelse med "trillingkamerorna". Man har ju flyttat ut en hel del nya funktioner till tryckknappar istället för att gömma dem i menyträsket och jobbat med användardialogen.

Ger mig tusan på att du har hittat den springande punkten här StenÅke gällande FilmF. i Sonymodellerna, hotet mot sina egna videokameror, den försäljningen har väl sjunkit rejält vad jag läst. dom vräker ju ut kameror under 3000kr,finns modeller dom kryddat med 40-60 och upp till 70 ggr zoom. /Bengt.
 
varför vill inte Sony

Pentax släpper nu en ny instegare, med HD-filmning till det låga priset av 6595 Kr. A550 har en Live VieW som är unik på marknaden, 4b/s högupplyst monitor, kan detta inte kombineras med film, kan inte förstå vad som hindrar Sony från att ta steget, kameran skall säljas här och nu och dra in slantar till bolaget. Vägrar att tro att Sony själva och dess köpare är någon sorts alldeles egen konservativ, udda samling personer som står långt bort på perrongen och vägrar stiga på tåget. Vänl./Bengt.
 
...högupplyst monitor,
...
"högupplöst" menar du väl. Även om denna 922.000 pixlars monitor i och för sig syns bättre i starkt ljus än vad den vanliga 230.000 pixlars monitorn gör... :)


...kan detta inte kombineras med film, kan inte förstå vad som hindrar Sony från att ta steget, kameran skall säljas här och nu och dra in slantar till bolaget. Vägrar att tro att Sony själva och dess köpare är någon sorts alldeles egen konservativ, udda samling personer som står långt bort på perrongen och vägrar stiga på tåget. Vänl./Bengt.
Sony har ju förklarat att de självfallet kommer att implementera video i sina DSLR-kameror, men inte förrän tekniken är tillräckligt bra. Ännu så länge fungerar ju vare sig autofokus eller autoexponering, och den använda slutartekniken ger upphov till den s.k. gelehallonseffekten (att vertikala linjer på rörliga föremål blir böjda, runda hjul blir ovala etc.). Vanliga videokameror klarar ju detta. T.o.m. kompaktkamerornas videofunktioner fungerar ju mycket bättre!

De videofunktionsmöjligheter som Canon, Nikon etc. f.n. erbjuder fungerar ju bra enbart ifall motivet inte är rörligt. Men när det gäller icke-rörliga motiv skulle jag för min del aldrig komma på idén att använda video. Jag skulle använda en stillbildskamera, förstås! Ännu så länge är den videoteknik som DSLR-kamerorna erbjuder, synnerligen begränsad.

Vi har ju samma problemställning när det gäller LiveView.

Vissa testare och användare påstår att anledningen till att Sony ännu inte har implementerat video i någon av sina DSLR-kameror skulle vara att de inte hänger med i utvecklingen på videoområdet. Detta är ju ett fullständigt löjligt påstående, byggt på monumental okunnighet. Sony är ju världens ledande videokameraleverantör! De dominerar den professionella marknaden (när det gäller digitala video-kameror för TV-bolag har Sony ensamma tydligen 99% av marknaden).

Och till den första DSLR-kameran med video, Nikon D90, så är det ju Sony som tillverkar bildsensorn. Sony var alltså i själva verket FÖRST med denna teknik. Att de sedan av kommersiella skäl valde att sälja dessa sensorer till Nikon och låta dem komma först ut på marknaden är ju en helt annan sak. "För att visa good-will och vidmakthålla goda framtida kundrelationer", sa Sony.
 
Enbart i fall motivet inte är rörligt, jag drog faktiskt en del med mungipan där. I och försig hedervärt av Sony att vänta, men om dom nu är duktiga varför sitter det inte där då, men jag håller med dig på det mesta. Ändå förunderligt att dom system som finns, verkar sälja bra, kräsigheten verka skilja en del bland oss konsumenter. Även Canon är ju duktiga på riktiga filmkameror, så visst är det uppenbart att det inte är så lätt att lösa detta tekniskt. Foto testade den Panasonic modell som skall vara det allra bästa systemen för dagen. vart trots allt förvånad vad mycket som var dåligt, att köpa den kameran för sin filmf. det skulle jag alldrig göra. du har nog rätt i att Sony väntar. /Bengt.
 
...
I och försig hedervärt av Sony att vänta, men om dom nu är duktiga varför sitter det inte där då,
...
Därför att det alltid åtgår en viss tid att forska fram bättre teknik än den som redan finns.

Problemen blir av en helt annan storleksordning ifall man skall få fram bra och snabb videofunktion ur en 10 Mp sensor än ur en 1 Mp, och dessutom ska den klara såväl stillbild som video. De tekniska kraven för dessa är ganska olika - bra stillbilds-sensorer är rejält annorlunda konstruerade än bra video-sensorer. De behöver få fram en universal-sensor som inte blir alltför dålig vare sig för stillbild eller video.

Sonys halvledardivision håller ju på och forskar om detta, liksom naturligtvis alla de övriga DSLR-tillverkarna. Med de förutsättningar som Sony har bör man kunna förvänta sig att NÄR (inte om) de kommer ut med en DSLR-kamera med videofunktion, så kommer den att vara bättre än alla konkurrenternas. De senare är ju, som du säger, inte lika nogräknade. De kränger tydligen sina mindre bra videoförsedda kameror lika bra som om de skulle ha varit försedda med en bra och väl fungerande videofunktion...
 
...
Även Canon är ju duktiga på riktiga filmkameror,
...
Mja, inte om du menar pro-videokameror. Där förekommer Canon överhuvudtaget inte alls. Förutom Sony finns där Panasonic, JVC, Thomson, Ikegami och Hitachi. Har för mig att Ikegami var den tidigare marknadsledaren, innan Sony ångade in.
 
Mja, inte om du menar pro-videokameror. Där förekommer Canon överhuvudtaget inte alls. Förutom Sony finns där Panasonic, JVC, Thomson, Ikegami och Hitachi. Har för mig att Ikegami var den tidigare marknadsledaren, innan Sony ångade in.

Nya A700 bör väl dyka upp inom en snar framtid, kommer även den att sakna filmmöjligheter, måste verkligen Sony leverera en outstanding superHd filmfunktion, mitt inlägg om canons digitala filmkameror, var tänkt mera som för att beskriva svårigheterna med tekniken, att även dom med lång erfarent inom film som dom har, inte har fått till det bättre ännu.
 
Börjar ångra jag köpte min Canon 500D, skulle gärna vilja ha vinklingsbar lcd-skärm. 550 skulle lätt kunna bli min.

Mjo det är väl så att en lcd-skärm inte börjar göra riktig nytta som sökare förrän man man börja vrida på den.
Kan ju säga att på min gamla canonkompakt så har jag aldrig använt skärmen när den är platt mot kameran.

Undra när vi får se den supertunn oled-skärm som går och vinkla i två ledder ifrån Sony.

Heja Bengan! Vi väntar med spänning på lite kommentarer när du fått kameran.
 
Mjo det är väl så att en lcd-skärm inte börjar göra riktig nytta som sökare förrän man man börja vrida på den.
Kan ju säga att på min gamla canonkompakt så har jag aldrig använt skärmen när den är platt mot kameran.

Undra när vi får se den supertunn oled-skärm som går och vinkla i två ledder ifrån Sony.

Heja Bengan! Vi väntar med spänning på lite kommentarer när du fått kameran.
Beställde från cyberphoto beräknas komma in okt-nov,hoppas jag inte behöver gå i väntans tider för länge.Sedan skall det testas,rapport kommer senare.Hoppas på lite snickers i paketet.
 
ANNONS