Annons

Sony A6000, live teathering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Det verkar knepigt att få till Live teathering på min Sony Alpha 6000!
Nån som vet ett smidigt sätt via usb kabeln?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Idag tror jag det bästa valet för tethering är Capture One. Lyckligtvis är priset på det för Sony-användare särskilt förmånligt MEN din kamera är tyvärr för gammal för att fullt ut kunna användas med CO.

I A6xxx-serien tror jag inte du kan ha äldre hus än A6300 om du vill ha FULL "Live tethering" du skriver. I A7-serien bör du helst ha en A7 II eller senare för full funktionalitet i CO. Med full funktionalitet menar jag att man har fullt stöd för Live View i Capture Ones teheringmodul.

Har man en A6000 eller exv. en A7 eller A7r (första generationen) så kommer man kunna fa in bilderna via kabel i Capture One MEN man kommer inte att kunna styra kameran via Live View-vy i Capture One. Detta beror alltså på begränsningar i dessa tidigare modeller.

Jag har aldrig använt några av Sonys egna mjukvaror men det kan ju vara så att Sony har sett till att det funkar i dessa. Tethering stöd tror jag t.o.m. fanns redan i KonicaMinoltas D7D med det företagets egen mjukvara om jag inte minns fel men att tethering stöds kan alltså betyda i praktiken väldigt olika saker.

Så i korthet: Ja du kan köra tethering med din kamera med hjälp av Capture One för Sony (köpeversionen och inte Express då). Däremot kommer du inte att få full funktionalitet som med exv. A6300 och senare.

Det finns även andra problem och de är i korthet att batterierna är rätt små i A6000 co ett antal senare hus också och det finns bara ett USB-uttag på husen så man kan alltså inte ha strömmatning samtidigt som man kör tethering.

När jag hade de problemen och körde mycket reprofoto så löste jag strömmatningen med en JUPIO PowerVault (batteripack med 4 ggr större kapacitet än de vanliga batterierna som kan anslutas via batteridummy och kabel via det vanliga batterifacket). Med de nyare batterierna är detta en ickefråga och de nya A7-husen har både USB2 och USB3-uttag, så de är bättre utrustade, på toppen av det, så det finns fler skäl att skaffa nyare kamerahus om man kör mycket tethering.

Här får ni en länk till Capture One där de listar vilka kameror som stöds fullt ut och inte av Sonys modeller:

 
Senast ändrad:
ANNONS