Annons

Sony A7 II - Missar fokus helt ibland.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacobssons

Aktiv medlem
Har en A7 II med kitobjektivet. Märker att kameran ibland HELT missar fokus (eller om det är något annat). Kollar bilden i efterhand och inget är i fokus, vare sig framför eller bakom. Jämnsuddigt, kan man väl säga - och då rätt rejält. Inga knepiga eller felaktiga inställningar gjorda, som jag uppfattar det.

Läste att Sonys IBIS på denna kamera i alla fall tidigare har kunnat ställa till det. Det verkar som att IBIS går in på något vis när själva bilden tas, och att det "rycket" som blir i bilden då (ni vet...det man ser i sökaren när IBIS går på) skulle kunna störa i bilden. Men i så fall måste ju det vara en jättemiss?

Någon mer som fått plötsligt oskarpa bilder fastän kameran ropar att det är grönt ljus?
Tror mig även ha fått samma sak med annan optik.
 

DonThomaso84

Aktiv medlem
Utan att känna till problemet i detalj så låter din analys rimlig (om du har en lämplig slutartid för brännvidden).

Optiskt så måste ju fokus ligga någonstans i bilden, objektivet kan inte fokusera utanför sitt intervall på säg 0,5 meter till oändligheten (vissa objektiv kan fokusera bortom oändligheten för t.ex. IR men det är mindre vanligt på nya och blir inte SÅ mycket bortom oändlighet)

Om det händer ofta så borde det gå att bekräfta genom att stänga av IBIS under säg en dag?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vad har du för objektiv. Fokusinställningar såsom fokusområden, fokusprioritet, serietagningsprioritet, kontinuerlig fokusering etc.
Serietagning?
Slutatid?
Bländare?
Hur rörligt motiv?
Panorerade du samtidigt?

Som du ser finns det massa felkällor.

/Stefan
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har en A7 II med kitobjektivet. Märker att kameran ibland HELT missar fokus (eller om det är något annat). Kollar bilden i efterhand och inget är i fokus, vare sig framför eller bakom. Jämnsuddigt, kan man väl säga - och då rätt rejält. Inga knepiga eller felaktiga inställningar gjorda, som jag uppfattar det.

Läste att Sonys IBIS på denna kamera i alla fall tidigare har kunnat ställa till det. Det verkar som att IBIS går in på något vis när själva bilden tas, och att det "rycket" som blir i bilden då (ni vet...det man ser i sökaren när IBIS går på) skulle kunna störa i bilden. Men i så fall måste ju det vara en jättemiss?

Någon mer som fått plötsligt oskarpa bilder fastän kameran ropar att det är grönt ljus?
Tror mig även ha fått samma sak med annan optik.
Har du möjlighet att kolla med några andra objektiv, så försök göra det också. Jag såg något liknande med min A7II när jag hade en sådan. I mitt fall betedde sig kameran på liknande sätt med ett Sony 50mm/1,8 APS-C -objektiv jag hade på vid några tillfällen men det var bara med detta märkligt nog. Även Sony G 24-105mm felfokuserade svårt men i det fallet hade Sony slarvat med en rätt stor batch av dessa snabbt populära objektiv vid tillverkningen och de som hade sådana tidigt levererade objektiv fick byta dem. För säkerhets skull kollades även mitt hus upp men Sonys servicepartner hittade inget fel på det. De gjorde det gratis också.

Det finns enligt Sony inte något att justera som i gamla DSLR:er i en A7:a om man använder E-objektiven. Det är bara med vissa adapters LAEA2 och -4 som har fokusshanteringen i adaptern som mikrojustering blir tillgänglig i A7:eek:rna. Så sannolikheten att det är själva huset det är fel på är ganska liten.
 
Senast ändrad:
ANNONS