Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Bra poäng! Har aldrig haft någon kamera med touchskärm (har som sagt inte alls känns behov att prioritera det), men tänkte att det kanske är smidigt att välja fokuspunkt.
Jag har ett par kameror med pekskärm och på åtminstone en av dem kan jag välja fokuspunkt(er) genom att peka på skärmen, men jag gör det väldigt sällan. Jag föredrar att använda knappar som jag har lätt att hitta med fingrarna när jag tittar genom sökaren. Det går fortare att göra så än att peka på skärmen och oftast vill jag inte sluta titta genom sökaren bara för att byta fokuspunkt.

Det är dock praktiskt med en pekskärm för andra typer av inställningar.

Om man använder skärmen som sökare (och då bör den vara utfällbar) så kan det dock vara praktiskt att kunna välja fokuspunkt och utlösa slutaren med ett finger på skärmen. Det är dock ingen arbetsmetod jag använder så jätteofta.

Du har dock en bra poäng att det faktiskt kan vara direkt negativt.
Jag har aldrig haft några problem att se tydligen vad skärmen visar trots att jag petar på den med fingrar ibland. Så kladdiga fingrar har väl ingen som är äldre än 4 år? :)

Icke desto mindre tycker jag knappast att det en avgörande nackdel att Sony A7R II inte har en pekskärm. Fördelarna överväger, och en del av pekskärmsstyrningen kanske kan ersättas av styrning via mobiltelefon.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Härlig tid för en tekniknörd som mig !
Sony levererar och äntligen tidigare än Nikon som fick Sonys sensorer utan konkurenns i nästan 18 månader.

Processorerna verkar ha tagit ett rejält steg i hastighet och Pixlar väger tungt i morgondagens kameror.

Tack Sony !
Med vänlig hälsning. /Lennart Erik Edlund
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hittills är det bara två saker som stör mig med A7rII och det är att man måste ha en spegel emellan för att få fokus på skruvdrivna objektiv, det andra är att blixtsynken inte blivit bättre trots att utläsningen av sensorn är 3,5ggr snabbare.Med helt elektronisk slutare så hade jag hoppats på bättre blixtsynk.

Annars så verkar det ju vara en kanonkamera!
Det kommer säkert en version 5 eller 6 av Sony-adaptern med teknik från A77 II eller så och då blir det ju klart bättre AF-sprutt. Förlusten av ljus kan man förmodligen leva med också för den är trots allt marginell i de flesta användningssituationer och kommer ju att bara upplevas med gamla objektiv trots allt. Med en bakbelyst sensor så kanske man tjänar ett helt steg och då blir den säkert marginellt bättre än A7r är idag ändå i dåligt ljus. Men annars så håller jag med Lennart. Jag köpte en version 3 av adaptern istället för en 4:a just av det skälet.

Samtidigt så har jag landat i det mer och mer att jag köpt bra E-mountobjektiv för de har trots allt ändå visat sig klart bättre än mina gamla Minolta-objektiv från 80-talet. Känns ju lite som att sätta en strypbricka i förgasaren på en racer att begränsa kamerans kapacitet med halvdåliga objektiv och tapppa perceptuell upplösning helt i onödan. Det gäller väl i än högre grad med denna kamera. De enda gamla objektiv jag använder fortfarande är ett manuellt Konica Hexanon 24mm och mina gamla manuella Pentax SMC-M och det gör jag för att de är både bra och små och kompakta och ofta lika små med adapter som Sonys egna E-mountobjektiv är. Men det kan säkert bli så att en del gamla objektiv får nytt liv med den nya bildstabiliseringen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Härlig tid för en tekniknörd som mig !
Sony levererar och äntligen tidigare än Nikon som fick Sonys sensorer utan konkurenns i nästan 18 månader.

Processorerna verkar ha tagit ett rejält steg i hastighet och Pixlar väger tungt i morgondagens kameror.

Tack Sony !
Med vänlig hälsning. /Lennart Erik Edlund
Ja och nu dröjer det väl kanske en tid också innan någon av de stora släpper nya FF-modeller då de som är ute på marknaden är hyfsat nya.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Men genom att komprimera RAW-filerna så kan de ju ligga kvar på USB 2.0 :), så inget ont som inte har något gott med sig. (skojar bara)
 

equa

Aktiv medlem
Ja för Raw 'lite' kanske det räcker :)
Nä, största besvikelsen är att de inte ens har support för sina egna skruvdrivna AF-objektiv. Men för Canons duger det minsann... Hopplöst tänk. Man får hoppas som saft på nya adaptrar utan den där j-a spegeln. Måste ju finnas massor ned presumtiva köpare som tvekar av denna anledning om nu sensor-PDAF:n visar sig vara i klass med A77II:s AF.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ju men det har de ju med sina adapters. Jag har ju 2:an som har spegel också och jag har haft den med exv. Sigmas stora 150-500 telezoom på min NEX 7 och jag tycker det funkat fin fint. Den stöder gamla skruvdrivna objektiv också och dessutom mikrojusteringen i NEX 7:an, så så tokigt tycker inte jag detta är. Det finns problem med spegeln såsom ghosting med exv. Sonys gamla G 70-400mm där lösningen är helt olämplig men annars funkar det mycket bra. Har haft den på flera safaris. Folk köper ju A77 och A77 II och de har ju spegel de med alla SLT-modeller. Det har både sina för och nackdelar men den adapterfunktion Sony har med sina gamla A-mounts har nog inte så många andra lyckats uppnå, så det borde de faktiskt ha lite cred för. De här adaptrarna är både välgjorda och välfungerande. På safari skulle jag föredra 4:an alla dagar i veckan framför 3:an för PDAF:ens skull. Alla moderna objektiv har ju faktiskt inbyggd fokusmotor om de inte är manuella Samyang t.ex.

Jag tror att de flesta inser efter lite labbande att gamla skruvdrivna objektiv på en A7II inte är det optimala alla gånger. Så jag tycker detta mest är ett akademiskt problem som jag inte vill lägga alltför stor vikt vid. Gamla skruvdrivna objektiv är i mycket historia idag. Men hade jag en A7r II så skulle jag säkert glädja mig åt stabiliseringen som skulle göra mina två manuella Samyang-objektiv stabiliserade. Det vore en höjdare kan jag tycka. Med så bra hög ISO-egenskaper så skulle de vara en ypperlig kombo med det huset.
 

equa

Aktiv medlem
Bara det att jag har investerat i några långa och dyra Minoltaobjejtiv (skruv) för fågelfotografering. Sonys ambitioner att vilja göra sina nya kameror bakåtkompatibla med eller utan adapter är absolut värd cred och det finns säkert många a-mount SSM-objektivägare som är glada idag. Dom är jag den förste att gratulera.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
intressantare än vad det verkar

Om denna kamera med adapter klarar av att autofokusera tillräckligt snabbt med många objektiv från bl a Nikon och Canon då är denna lansering en milstolpe. En mycket intressant sådan

Det har varit flera som har anat att detta kommer sedan i alla fall NEX7:an som med adapter har använts till allt.

En person använde också det exakta ordet för att beskriva vad det handlar om. "Framtida kameror kommer för många att ses som bakstycken till objektivparken man har". En utveckling där vi byter kameror "ofta" och blandar från olika leverantörer men nödvändigtvis inte objektiven.

Är helt säker på att Sony inte släpper ut denna modell om den inte är bra. Skarpa bilder och med mycket bra DR är nog det vi kan förvänta oss. Den står på egna Sony ben naturligtvis men om den dessutom kan användas som kamera #2 till befintliga kvalitets objektiv från andra då börjar det hända saker

Skulle inte förvåna mig om inte det om något år står i reklamen för det nya objektivet att det lika gärna kan användas på en Sony med adapter. Kanske tom möjligt att de sk 3:e parts tillverkarna planerar och på något sätt kommer att ta höjd för att kamera #2 i väskan om något år inte är av samma modell och tillverkare som #1

Förhoppningsvis kommer flera tillverkare att lansera sina "bakstycken". Finns ju några till som har gett sig in i det spegellösa

Tror att det hastar för vissa
 

equa

Aktiv medlem
Gedigen analys av läget! Om jag bara får snöa in på A-mount med skruv (no pun) en smula igen så KAN det ju faktiskt vara så att Sony inte vill släppa den ultimata adaptern då detta skulle fimpa deras försäljning av A-mountkameror helt. Men A-mount är ju död eller hur var det?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Som jag skrev så är modellen intressant på flera sätt. Jag vill dock påminna om behovet av tester på autofokus. Vi har fått höra reklam från i stort sett alla tillverkare av spegellösa att nu minsann är AF fantastisk och en separat AF sensor behövs inte. Hitintills har ingen spegellös kunnat matcha en klassisk DSLR i följande AF under ALLA ljusförhållanden. Med andra ord vi har ännu fått vänta på att spegeln är irrelevant ur AF synpunkt. Olympus ville göra en stor grej av detta med EM-1 som förklaring till att inte släppa en E-7 men nådde inte ända fram. Jag förhåller mig skeptisk till att A7RII med Canon 70-200/2,8 L IS II skulle prestera lika bra som en Canon 5DS(R) med samma objektiv då man fotar en innebandymatch. Däremot är jag helt öppen för testresultat som motbevisar mig. Jag skulle även förvånas om denna kamera med Sony 70-200/2,8 SSM II skulle matcha AF vid innebandy mot en A77II med samma objektiv. Den kan vara bra nog för det mesta men jag är lite trött på marknadsföringen utan substans med överdrivna löften.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om denna kamera med adapter klarar av att autofokusera tillräckligt snabbt med många objektiv från bl a Nikon och Canon då är denna lansering en milstolpe. En mycket intressant sådan

Det har varit flera som har anat att detta kommer sedan i alla fall NEX7:an som med adapter har använts till allt.

En person använde också det exakta ordet för att beskriva vad det handlar om. "Framtida kameror kommer för många att ses som bakstycken till objektivparken man har". En utveckling där vi byter kameror "ofta" och blandar från olika leverantörer men nödvändigtvis inte objektiven.

Är helt säker på att Sony inte släpper ut denna modell om den inte är bra. Skarpa bilder och med mycket bra DR är nog det vi kan förvänta oss. Den står på egna Sony ben naturligtvis men om den dessutom kan användas som kamera #2 till befintliga kvalitets objektiv från andra då börjar det hända saker

Skulle inte förvåna mig om inte det om något år står i reklamen för det nya objektivet att det lika gärna kan användas på en Sony med adapter. Kanske tom möjligt att de sk 3:e parts tillverkarna planerar och på något sätt kommer att ta höjd för att kamera #2 i väskan om något år inte är av samma modell och tillverkare som #1

Förhoppningsvis kommer flera tillverkare att lansera sina "bakstycken". Finns ju några till som har gett sig in i det spegellösa

Tror att det hastar för vissa
Det här saxade jag från SAR nu:

"
PDAF will work even with third-party lenses via existing adapters, including in continuous AF tracking mode. This is potentially a huge deal – especially for Canon users. We’ve used an a7R II with a Canon 24-70mm lens and a Metabones adapter, and focus is indeed very fast indeed. We’ll be looking at this in more depth as soon as we have a production sample camera, but for now, we’re highly impressed.

Sony correctly recognized that they need to add high quality autofocus support for Canon lenses if they want to gain Canon customers!


Sony press text says:

Additionally, the focal plane phase-detection AF system on the α7R II works well with Sony A-mount lenses when they are mounted on the camera using an LA-EA3 or LA-EA1 mount adapter. This allows users to enjoy the wide AF coverage of 399 focal plane phase-detection AF points, high-speed response and high tracking performance with a wider range of lenses. This marks the first time that the AF system of a mirrorless camera can achieve high performance with lenses originally designed for DSLRs.”

Så det här är ju jättefina nyheter för de som exv. kör Sigmas Sony-A anpassade 150-500 m.fl. Med A7r och adapter 3 så får man ju då rakt blås genom adaptern utan spegel och snabb PDAF som utnyttjar fokuspunkterna på huvudsensorn istället.

Tur att man inte gått och köpt någon 4:a då och grattis till alla som har 3:an och är spekulanter på A7r II.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
is i magen... men

I bakhuvudet finns att min nästa kamera ska bli en spegellös Nikon som jag kan använda mina Nikon objektiv till

För tidigt och för snabb slutsats... men visst svindlar tanken lite om min efterlängtade tysta och spegellösa Nikon där objektiven inte behöver microjusteras istället skulle visa sig vara en Sony med adapter

Det är nog flera än jag som ser vad som är på gång... och vi kan nog snart se läkta uppgifter om Canons och Nikons varianter... om de har någon
 

Trued

Aktiv medlem
Mycket hopla......

Mina funderingar EMOT a7rII:

1. Varför ha 42M Pixlar när inte optiken som bäst klarar av 33.a7r kommer vi att klara oss länge med
http://www.dxomark.com/Lenses/Carl-Zeiss/Zeiss-Carl-Zeiss-Distagon-T-STAR-Otus-55mm-F14-ZF2-Nikon-mounted-on-Nikon-D800E__814

2. 4K inspelning kräver en recorder med bra skärm som Atomos Shogun med stora SSD diskar. a7s kommer vara klassledande filmkamera länge till.

3. Priset om nu 32000 SÈK stämmer, är kanske högt men a7s har ett pris på 21000 SEK varför inte.

Jag känner mig mycket lugn i båten med a7r, a7s, och Shogun
 

afe

Aktiv medlem
Dx0 är bra på att testa sensorer, men deras objektivtester är konstiga. Det finns garanterat objektiv som klarar upplösningen (Zeiss 55mm t.ex.).

4K är säkert kul men inget som intresserar mig. Sensorstabilisering skulle jag dock gärna ha :)

Och ja, den är dyr. Om ett år kostar den hälften :)
 

Worley

Avslutat medlemskap
Gedigen analys av läget! Om jag bara får snöa in på A-mount med skruv (no pun) en smula igen så KAN det ju faktiskt vara så att Sony inte vill släppa den ultimata adaptern då detta skulle fimpa deras försäljning av A-mountkameror helt. Men A-mount är ju död eller hur var det?
Mitt intryck är att Sony snarast förlitar sig till adapteranvändarna för att sälja spegellösa kameror.

Äldre skruvobjektiv är ju fina för att ge bilder med karaktär, men skärpan och kontrasten ligger ofta långt efter FE-objektiven.

Sony ser nog FE och Minolta som komplement snarare än konkurrenter.

Och LA-EA4 är väl bra?
 

El-Bonko

Aktiv medlem
Mina funderingar EMOT a7rII:

1. Varför ha 42M Pixlar när inte optiken som bäst klarar av 33.a7r kommer vi att klara oss länge med
http://www.dxomark.com/Lenses/Carl-Zeiss/Zeiss-Carl-Zeiss-Distagon-T-STAR-Otus-55mm-F14-ZF2-Nikon-mounted-on-Nikon-D800E__814
Alla objektiv klarar 42 Mpixlar, och även mediokra objektiv presterar bättre med en mer högupplöst sensor. Skillnaden är större med riktigt skarpa objektiv, men det råder ju ingen brist på sådana till Sony FE (även om de kostar skjortan), särskilt om man använder adapter.
 
ANNONS