Annons

Sony A9 III

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Makalös kamera för sportfotografer och andra som inte ”behöver” fler pixlar. Jag skulle gärna äga en men får nöja mig med min A7RV (som passar min fotografering bra)

Framför allt blixtsynken kommer möjliggöra bilder som inte gick att göra tidigare utan extremt mycket ljus.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja i menyerna går det att välja vilka vilken hastighet man önskar att sätta på snabbknappen som man berättar om allt från 5 bps till 120 bps, plus då tydligen olika valbara reaktions tider.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Makalös kamera för sportfotografer och andra som inte ”behöver” fler pixlar. Jag skulle gärna äga en men får nöja mig med min A7RV (som passar min fotografering bra)

Framför allt blixtsynken kommer möjliggöra bilder som inte gick att göra tidigare utan extremt mycket ljus.
Ja, det är hårt när man får nöja sig med din kamera :cool:, men den här jäkla världen är bara stötande orättvis. Det vet åtminstone alla som vill ha en monokrom M10 Leica. .... men om video var viktigt för mig så skulle jag säkert haft svårt att sova ett halvår av ren grämelse om jag just köpt en A7RV men annars är väl en A7RV bra mycket mer generellt användbar än en A9 III kan jag tycka.

... för jag är glad att slippa vada genom en ocean av likartade bilder och tvingas sitta där i timmar och försöka avgöra vilken av alla dessa bilder jag faktiskt måste bestämma mig för i en slö men bildkvalitetsmässigt fantastisk konverterare som Photolab som bergis kommer frysa helt ett bra tag, när man försöker öppna flera tusen bilder som hamnat i ett och samma filbibliotek. Jag erkänner, jag använder aldrig seriebildtagning, för jag får urvalsångest av fler än fem likadana bilder, så jag är säkert ett särfall som ni säkert gör bäst i att bortse från.

Ren ångest och inte bara över dessa hanteringsproblem man riskerar att få på halsen utan även över det faktum att man faktiskt köpt en A9 III istället för en A7RV och att Sonys andrahandsvärde alltid fallit fem ggr så snabbt som Leicas.

Dessutom finns det säkert alltid någon vän av ordning som faktiskt kommer hävda att OM-1 eller någon annan Olympus faktiskt också kan ta lika många bilder på nolltid och att den dessutom kunnat göra det innan gubbarna på Sonys R&D ens kommit på ide'n med A9 III och den nya sensorn.

... men Canon är ändå alltid bäst, för de fick som vanligt ide'n långt före alla andra, men gudskelov var förnuftiga nog att bespara sina trogna fotografer denna malström av skitbilder som måste sållas, hanteras eller lagras på något sätt när slöheten kapitulerat inför bildbergen.

Jag har en viss förståelse för de som fotar analogt. De har överhuvudtaget inte dessa problem.

Ursäkta mitt slarviga språk initialt men det blir så när jag skriver på läsplattor. Korrigerat det mesta nu.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
En del tidiga kameror klarade många bilder men då med låst Fokus på första bilden. A9III mäter nu precis varje bild så den måste nog vara hiskligt snabb. Sedan som Magnus skriver vid introduktionen av A9III så är nog 120 bps läget tänkt vid speciella tillfällen, inget man sprejar med stup i kvarten. Sedan undrar jag om det inte också går att bara dutta till på avtryckaren vid 120 bps läget, avvakta någon sekund rikta om kameran och ta en ny serie alltså en mindre antal bilder vid varje avtryck bara för att få utnyttja den extrema hastigheten. Z9 har väl något 195 bilders läge tex.
 

AWid

Aktiv medlem
Om jag förstått rätt så kan 120-läget bara köra drygt en sekund. (Omtanke om fotografen kanske:) Dessutom har väl tidigare Sonymodeller tagit rejäl tid på sig att tömma cachen och dessutom låst allt annat under tiden. Intressant att se hur A9 lll klarar detta.

Spännande även att se vad globala slutaren kommer att betyda för DR och brusnivåer. Basiso 250 och snävt iso-omfång indikerar väl att det inte är helt lätt att läsa ut hela sensorn på en gång. Men på sikt är väl global slutare ändå standard oavsett fabrikat. Förmodligen är väl processorn flaskhalsen.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om jag förstått rätt så kan 120-läget bara köra drygt en sekund. (Omtanke om fotografen kanske:) Dessutom har väl tidigare Sonymodeller tagit rejäl tid på sig att tömma cachen och dessutom låst allt annat under tiden. Intressant att se hur A9 lll klarar detta.

Spännande även att se vad globala slutaren kommer att betyda för DR och brusnivåer. Basiso 250 och snävt iso-omfång indikerar väl att det inte är helt lätt att läsa ut hela sensorn på en gång. Men på sikt är väl global slutare ändå standard oavsett fabrikat. Förmodligen är väl processorn flaskhalsen.
Rent tekniskt är Sony begränsade till halva hastigheten mot minneskortet jämfört med andra tillverkare, för samma generation CFe-teknik, i och med att de använder typ A. Sedan betyder det förstås inte att andra nödvändigtvis per definition utnyttjar hela potentialen hos typ B. De äldre A9: orna tar dock enbart SD-kort, så det är ju en stor förbättring att kortplatserna nu även klarar CFe, även om det är typ A som i andra Sony.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
En del tidiga kameror klarade många bilder men då med låst Fokus på första bilden. A9III mäter nu precis varje bild så den måste nog vara hiskligt snabb. Sedan som Magnus skriver vid introduktionen av A9III så är nog 120 bps läget tänkt vid speciella tillfällen, inget man sprejar med stup i kvarten. Sedan undrar jag om det inte också går att bara dutta till på avtryckaren vid 120 bps läget, avvakta någon sekund rikta om kameran och ta en ny serie alltså en mindre antal bilder vid varje avtryck bara för att få utnyttja den extrema hastigheten. Z9 har väl något 195 bilders läge tex.
Man behöver säkert inte "dutta" med avtrycket för det finns säkert ett antal inställningar man kan göra när det gäller frekvensen.

Jag läste en gång en intervju med en Sony-gubbe som hävdade att det var ett av designmålen med den spegellösa designen som ju mäter konstant genom vald bländare och aldrig blinkar som DSLR:erna gjorde som ju var blinda under en del av bildtagningscykeln. Först mätte man väl 60ggr per sekund och senare upp till 120 om jag inte missminner mig.

Det jag undrar nu är hur man egentligen hanterar det här med bländaren vid kontinuerlig respektive single shot för något har hänt här över tid långtinnan A9 III.

Om jag jämför min A7 III och min A7 IV så är det väldigt stor skillnad i prestanda. När jag hade min gamla Bigma 150-500mm Sigma på A7 III med adapter LA-EA3 så var den inte särskilt bra i halvdåligt ljus inomhus. Jag testsköt mot en vit vägg utan blixt och då hade det ekipaget svårt att låsa fokus och ta bilden under de förhållandena över bländare 13. Dessutom kunde jag inte zooma längre än till 400mm om jag skulle kunna ta bilden.

Med A7 IV så ökade AF-fokusprestanda markant och jag kunde fokusera ända ner till F22 under samma förhållanden vid stillbild och ända ut till 500mm. I båda fallen givetvis med stativ. Om jag inte missminner mig var de tidiga A9 strypta så att man inte kunde ha mindre bländare än 11 aktiv vid seribild. Så Sonys AF har blivit väldigt mycket bättre i lågljus över tid och är säkert än bättre i A9 III. A1 har väl fått en ny FW så den är säkert bra den med idag. Jag vet att även Canons R5 är väldigt bra i dåligt ljus. Detta är en utveckling man kanske inte alltid tänker på men den har varit väldigt viktig för mig. Nu har jag ju bytt ut det 10 år gamla Sigma-objektivet mot ett Tamron 150-500mm istället och det har tagit det hela ett snäpp till genom en klart bättre stabilisering också.

Jag undrar verkligen om det finns några skillnader i hur AF hanterar bländaren vid single shot resp. följande AF (tracking). Jag kör numera alltid tracking med min A7 IV (av ren slöhet" och för att det funkar så bra som det faktiskt funkar så fantastiskt bra som det faktiskt gör) och de som känner till Sonys kameror vet ju att det finns dubbla uppsättningar av Focus Area inställningar i senare Sonys kameror och jag använder numera bara de som hanteras via "Tracking"-valet. Jag skulle lika gärna kunna stänga av allt annat i menyerna (för det kan man ) men eftersom jag praktiskt taget aldrig behöver ner i menyerna så bryr jag mig inte.

Sedan ska man ju inte glömma att man inte får dessa hiskeliga exponeringsfrekvenser med alla objektiv utan bara med en utvald grupp som har de nya fokusmotorerna och med A1 så var det ett 20-tal Sony-objektiv i den kompatibilitetslistan. Jag är väl inte den enda som undrat om detta är ett sätt för Sony att låsa ute konkurrensen. Någon kanske vet om A9 III kommer ytterligare snäva av objektivutbudet av kompatibla objektiv.
 
Senast ändrad:

gamleJ

Aktiv medlem
Det är lite kul att problem som ältats i massa år bara försvinner.Ingen rolling shutter och blixtsynk på alla slutartider har ju varit en dröm länge.

Jag är mest exalterad kring blixtsynken. Det blir ett nytt sätt att tänka och helt perfekt blir det ju inte men nästan😃. När nu slutartiden kan bli snabbare än brinntiden gäller det att blixten är så nära sitt max under den korta tid slutaren är öppen. Tydligen gick det att justera i kameran så det blir så bra som möjligt. Eftersom inte hela ljuspulsen kommer med blir det trots allt lite förluster. Inte i närheten av vid hss och hs, samt utan ojämn exponering över bilden som hs kan ge. Blir intressant att följa. Blixtar som har snabba brinntider vid höga effekter kommer fortsatt vara intressanta.

Bara tanken att utomhus i fullt dagsljus kunna köra blixtar på full effekt ger ju massa idéer. Nu har jag förvisso ett bra tag att tänka innan en kamera med global slutare finns i min ägo😅.

När är det rimligt att tänka global slutare i modeller under värstingarna?
 

Bengf

Aktiv medlem
Man behöver säkert inte "dutta" med avtrycket för det finns säkert ett antal inställningar man kan göra när det gäller frekvensen.

Jag läste en gång en intervju med en Sony-gubbe som hävdade att det var ett av designmålen med den spegellösa designen som ju mäter konstant genom vald bländare och aldrig blinkar som DSLR:erna gjorde som ju var blinda under en del av bildtagningscykeln. Först mätte man väl 60ggr per sekund och senare upp till 120 om jag inte missminner mig.

Det jag undrar nu är hur man egentligen hanterar det här med bländaren vid kontinuerlig respektive single shot för något har hänt här över tid långtinnan A9 III.

Om jag jämför min A7 III och min A7 IV så är det väldigt stor skillnad i prestanda. När jag hade min gamla Bigma 150-500mm Sigma på A7 III med adapter LA-EA3 så var den inte särskilt bra i halvdåligt ljus inomhus. Jag testsköt mot en vit vägg utan blixt och då hade det ekipaget svårt att låsa fokus och ta bilden under de förhållandena över bländare 13. Dessutom kunde jag inte zooma längre än till 400mm om jag skulle kunna ta bilden.

Med A7 IV så ökade AF-fokusprestanda markant och jag kunde fokusera ända ner till F22 under samma förhållanden vid stillbild och ända ut till 500mm. I båda fallen givetvis med stativ. Om jag inte missminner mig var de tidiga A9 strypta så att man inte kunde ha mindre bländare än 11 aktiv vid seribild. Så Sonys AF har blivit väldigt mycket bättre i lågljus över tid och är säkert än bättre i A9 III. A1 har väl fått en ny FW så den är säkert bra den med idag. Jag vet att även Canons R5 är väldigt bra i dåligt ljus. Detta är en utveckling man kanske inte alltid tänker på men den har varit väldigt viktig för mig. Nu har jag ju bytt ut det 10 år gamla Sigma-objektivet mot ett Tamron 150-500mm istället och det har tagit det hela ett snäpp till genom en klart bättre stabilisering också.

Jag undrar verkligen om det finns några skillnader i hur AF hanterar bländaren vid single shot resp. följande AF (tracking). Jag kör numera alltid tracking med min A7 IV (av ren slöhet" och för att det funkar så bra som det faktiskt funkar så fantastiskt bra som det faktiskt gör) och de som känner till Sonys kameror vet ju att det finns dubbla uppsättningar av Focus Area inställningar i senare Sonys kameror och jag använder numera bara de som hanteras via "Tracking"-valet. Jag skulle lika gärna kunna stänga av allt annat i menyerna (för det kan man ) men eftersom jag praktiskt taget aldrig behöver ner i menyerna så bryr jag mig inte.

Sedan ska man ju inte glömma att man inte får dessa hiskeliga exponeringsfrekvenser med alla objektiv utan bara med en utvald grupp som har de nya fokusmotorerna och med A1 så var det ett 20-tal Sony-objektiv i den kompatibilitetslistan. Jag är väl inte den enda som undrat om detta är ett sätt för Sony att låsa ute konkurrensen. Någon kanske vet om A9 III kommer ytterligare snäva av objektivutbudet av kompatibla objektiv.
A9II förbättrades till bländare f/16 som jag mins, Äldre A7R hade problem tidigt med att redan vid f/5,6 att bli långsammare, vid f/1,8 var den mycket snabb, vi hade ju en tråd för några år sedan där detta diskuterades flitigt, kommer inte ihåg vad killen hette som testade sina A7R och skrev mycket i tråden. Som sagt äldre A7R hade problem vid f/8,0 gick väl knappt att ta fokus som jag mins var väl därför som kameran gick till f/3,5 när det var högre bländartal invalt. men det är väl historia nu.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är lite kul att problem som ältats i massa år bara försvinner.Ingen rolling shutter och blixtsynk på alla slutartider har ju varit en dröm länge.
Nu har ju vanliga slutare inte haft särskilt stora problem med rullande slutare på väldigt länge, även om man förstås kan framkalla det under extrema förhållanden. Detsamma gäller ju A1, R3 och framför allt Z8 och Z9 som såvitt jag vet är snabbast av dem. Nikon tyckte ju att sensorn var så bra att de inte behövde någon mekanisk slutare alls.

När är det rimligt att tänka global slutare i modeller under värstingarna?
Sensorn är troligen rätt dyr och man får säkert betala ett pris för att den har global slutare vad gäller tekniska prestandaparamerar av annan typ, samtidigt som några staplade sensorer inte finns alls i annat än toppmodellerna. Med andra ord lär det nog dröja. Det känns ju troligare att det kommer "konventionella" staplade sensorer först. Och det räcker ju med de bästa för att göra sig av med den mekaniska slutaren*, som Nikon gjort i Z8 och Z9, vilket kan vara ett incitament om priset på sensorerna kommer ned tillräckligt och de kan tillverkas i nog stor volym. En del av kostnaden för sensorn kan då delvis uppvägas av besparingen av att skrota slutaren.

*Utan att det blir som en Sigma FP...
 

gamleJ

Aktiv medlem
Nu har ju vanliga slutare inte haft särskilt stora problem med rullande slutare på väldigt länge, även om man förstås kan framkalla det under extrema förhållanden. Detsamma gäller ju A1, R3 och framför allt Z8 och Z9 som såvitt jag vet är snabbast av dem. Nikon tyckte ju att sensorn var så bra att de inte behövde någon mekanisk slutare alls.



Sensorn är troligen rätt dyr och man får säkert betala ett pris för att den har global slutare vad gäller tekniska prestandaparamerar av annan typ, samtidigt som några staplade sensorer inte finns alls i annat än toppmodellerna. Med andra ord lär det nog dröja. Det känns ju troligare att det kommer "konventionella" staplade sensorer först. Och det räcker ju med de bästa för att göra sig av med den mekaniska slutaren*, som Nikon gjort i Z8 och Z9, vilket kan vara ett incitament om priset på sensorerna kommer ned tillräckligt och de kan tillverkas i nog stor volym. En del av kostnaden för sensorn kan då delvis uppvägas av besparingen av att skrota slutaren.

*Utan att det blir som en Sigma FP...
Ja du har nog tyvärr rätt i att det lär dröja ganska länge. Gällande rolling shutter så bryr jag mig inte så mycket som sagt, men blixtsynken😅. Med staplade sensorer kryper iallafall tiderna ner en del. Minns inte på rak arm om det är z9 eller a1 som fixar 1/500s? Bara det är ju väldigt hjälpsamt jämfört med 1/200s som jag har idag.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja du har nog tyvärr rätt i att det lär dröja ganska länge. Gällande rolling shutter så bryr jag mig inte så mycket som sagt, men blixtsynken😅. Med staplade sensorer kryper iallafall tiderna ner en del. Minns inte på rak arm om det är z9 eller a1 som fixar 1/500s? Bara det är ju väldigt hjälpsamt jämfört med 1/200s som jag har idag.
Det är den mekaniska slutaren som kan ge 1/400 (eller 1/500 i APS-C) med A1, inte den elektroniska, under vissa förhållanden/inställningar. Man får nog anta att de 1/200-1/250 som finns idag hos staplade sensorer idag kan förbättras med nyare sensorer framöver utan att gå hela vägen till en med global slutare också. De äldre A9: orna kan inte blixsynka alls med elektronisk slutare, utan där är man hänvisad till den mekaniska.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det är den mekaniska slutaren som kan ge 1/400 (eller 1/500 i APS-C) med A1, inte den elektroniska, under vissa förhållanden/inställningar. Man får nog anta att de 1/200-1/250 som finns idag hos staplade sensorer idag kan förbättras med nyare sensorer framöver utan att gå hela vägen till en med global slutare också. De äldre A9: orna kan inte blixsynka alls med elektronisk slutare, utan där är man hänvisad till den mekaniska.
Så var det ju, snurrade till det men hoppet om bättre synktider med elektronisk slutare kvarstår innan vi når the holy global😃
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
A9II förbättrades till bländare f/16 som jag mins, Äldre A7R hade problem tidigt med att redan vid f/5,6 att bli långsammare, vid f/1,8 var den mycket snabb, vi hade ju en tråd för några år sedan där detta diskuterades flitigt, kommer inte ihåg vad killen hette som testade sina A7R och skrev mycket i tråden. Som sagt äldre A7R hade problem vid f/8,0 gick väl knappt att ta fokus som jag mins var väl därför som kameran gick till f/3,5 när det var högre bländartal invalt. men det är väl historia nu.
A7r är fortfarande den kamera jag tycker bäst om av alla mina A7:eek:r jag haft (4 stycken). Efter den har de bara blivit större och större och tyngre och tyngre. Försök få ner en modern A7:a i en ficka. Det kunde man med A7r och den ljuvliga pytteligga 35mm/2,8:an.

Har aldrig besvärats av de problemen du nämnt som jag använde den kameran men däremot så var den ju helt tossig och satt som spikad vid 1/60-sekund i A-läget trots auto ISO. Men som med alla kameror så lär man sig deras egenheter och jag tror säkert att även A9 III har några trots att kända hörn brukar slipas av över tiden.

A7r var inget man överhuvudtaget använde med följande fokus för den har inte ens fasdetekt AF och det var just det jag var glad för eftersom den satte fokus med sin kontrast AF till skillnad från måmga DSLR-kameror vid denna tid. Nu har vi jybrid AF och resten är historia för nu bygger allt AF på detta och det är en av de verkligt stora grejorna som hänt de senaste 10 åren.

Men till skillnad från alla DSLR:er så hade A7r en bra mycket mer pålitlig och träffsäker AF, då den hade den återkoppling som DSLR:erna med fasdetekt AF då saknade. NEX 7 och A7r var de första kameror jag haft vars AF-systems jämviktsläge och fokus faktiskt sammanföll. Så var det alltför sällan med fasdetekt AF-systemen i mina DSLR:er. Dessa kameror med kontrast-AF fick mig att äntligen kunna koncentrera mig på att fotografera istället för att svara över alla problem jag hade med mina felfokuserande DSLR:er av olika märke. Jag var så less på desa skitsystem att jag var ytterst nära att helt skita i foto.

När vi sedan äntligen fick hybrid-AF med det bästa av båda världar i skön förening med de spegellösa så var åtminstone jag hemma. Jag tycker detta har blivit helt fantastiskt i min A7 IV och det är än bättre nu vilket nästan är svårt att riktigt ta in.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Framför allt blixtsynken kommer möjliggöra bilder som inte gick att göra tidigare utan extremt mycket ljus.
Det behövs dock en rätt kraftig blixt för att ge ordentligt med ljus under 1/16000 sekund.

I de flesta situationer får man nog nöja sig med lite längre exponeringstid, vilket iofs inte heller är fy skam jämfört med vad mekaniska slutare klarar av.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Tycker att Sony varit ovanligt sömnigt det senaste året/åren med många varianter av mer eller mindre samma kameror i olika skepnader. De tappade farten, var inte den innovativa, pushande tillverkaren jag förväntade mig av Sony.

Så kul att se att det är tillbaka ordentligt i framkant igen! Mycket imponerande måste jag säga. Visst, lär inte vara någon toppmodell vad gäller DR kan man gissa men det är ju inte den här modellens syfte att ha absolut bästa bildkvalitet heller. Men för det denna serie är gjord för (sport mm), är det ju ett riktigt fartmonster. Skönt att de inte höll tillbaka på video-delen heller, som de gjorde på de två första A9orna
 
ANNONS