Annons

Sony Nex-7

MrKarisma

Aktiv medlem
Haha, äntligen, snacka om att fotosidan.se är seg.. Detta är nog bland det mest intressanta på länge, är sååå nyfiken på OLED EVF:n! Men kanske framförallt på hur dom har förbättrat autofokus-hastigheten... eftersom det är det viktigaste på en kamera som inte har en optiskt sökare och ingen bra Nikon-Ai-optiks- liknande manuell fokus med bra fast känsla.
 

pet

Aktiv medlem
Haha, äntligen, snacka om att fotosidan.se är seg.. Detta är nog bland det mest intressanta på länge, är sååå nyfiken på OLED EVF:n! Men kanske framförallt på hur dom har förbättrat autofokus-hastigheten... eftersom det är det viktigaste på en kamera som inte har en optiskt sökare och ingen bra Nikon-Ai-optiks- liknande manuell fokus med bra fast känsla.
Hahaha ja självklart är Nikons Coolpix intressantare än det Sony släpper idag ;)

Här kan man läsa om EVF...visst det från Image-resource`s test av A77an men det är samma EVF i A77 och Nex-7.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA77/AA77A3.HTM

Hur snabb AF:en är få man nog reda på när det dykt upp fler "hands on"...dock tror jag personligen den kommer vara i samma klass som Nex-C3...alltså inte så snabb som Olympus och Panasonic.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Nex7an är grymt intressant. Lagom storlek, ÄNTLIGEN en ratt per exponeringsvariabel (sidospår: varför har det tagit sådan tid? Borde det inte varit en självklarhet redan på de första digitala systemkamerorna?) och hyffsat stor sensor. Synd bara att den nya zeiss24an är stor som en ölburk. En motsvarande glugg i storlek med panasonics 20/1.7 hade varit en bättre match med den här kameran i mitt tycke, även om det skulle göra avkall på bildkvalitén. Vill man ha något stort och klumpigt köper man väl ändå inte en sådan här kamera?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Även om NEX 7 är en evolution är genomförandet med dels EVF med över 2megadot EVF och adapter för fasdetekterings AF sammanlagda en potentiell revolution. Man skulle kunna tänka sig att detta blir den första icke systembundna kameran på riktigt. Det saknas bara att en tredjepartstillverkare gör en fasdetekterande modul för Canon EF, Nikon AF-S och Pentax så kan man köra vilken optik som helst. Dessutom lovar den högupplösta EVF:en att göra MF med äldre gluggar ännu lättare och mindre opraktiskt. Detta ser ut på specarna att vara en mycket mer mogen produkt än NEX3/5 var vid lanseringen - och jag uppskattar min NEX 5 som komplement till mitt system.
 

Tell

Aktiv medlem
Synd bara att den nya zeiss24an är stor som en ölburk. En motsvarande glugg i storlek med panasonics 20/1.7 hade varit en bättre match med den här kameran i mitt tycke, även om det skulle göra avkall på bildkvalitén. Vill man ha något stort och klumpigt köper man väl ändå inte en sådan här kamera?
Fast den är ju inte så stor egentligen, 6,5cm lång och 6,3cm diameter enligt specsen. Kolla youtube-videon som Peter länkade till så får man nån sorts referens iaf. Dock ska man ju ta den där videon med en lite nypa salt då det är Sony själva som har gjort den...
 

Shompis

Avslutat medlemskap
Varför säger ni 2.4Mega dot när de bara räknar subpixlar för att lura oss? EVF är fortfarande lågupplöst, 780K pixlar och inte mer eller mindre. Kunde de inte få något bättre från Samsung?
 

pet

Aktiv medlem
Nex7an är grymt intressant. Lagom storlek, ÄNTLIGEN en ratt per exponeringsvariabel (sidospår: varför har det tagit sådan tid? Borde det inte varit en självklarhet redan på de första digitala systemkamerorna?) och hyffsat stor sensor. Synd bara att den nya zeiss24an är stor som en ölburk. En motsvarande glugg i storlek med panasonics 20/1.7 hade varit en bättre match med den här kameran i mitt tycke, även om det skulle göra avkall på bildkvalitén. Vill man ha något stort och klumpigt köper man väl ändå inte en sådan här kamera?
Visst stor är den jämfört med pannkaksobjektiven från konkurrenterna men samtidigt är den bara något större än kitobjektivet 18-55...Panasonic Leica Summilux DG 25/1,4 är inte speciellt liten den heller..o då är den för m4/3 :)
Stort o klumpigt?? Beror ju helt och hållet på vad man jämför med...det är en betydligt mindre kombination än tex A77 med Zeiss 24/f2,0 trotts att Nex-7 i princip innehåller allt som A77 erbjuder.
 

pet

Aktiv medlem
Varför säger ni 2.4Mega dot när de bara räknar subpixlar för att lura oss? EVF är fortfarande lågupplöst, 780K pixlar och inte mer eller mindre. Kunde de inte få något bättre från Samsung?
Något bättre?? Hittar du någon bättre EVF på markanden än denna??
 

pet

Aktiv medlem
http://www.lense.fr/wp-content/uploads/2011/08/sony-nex-7-live01-600x450.jpg

Vilket monster den blir med 24an påmonterad. Den där går knappast ner i en vanlig jackficka :(.
Inte mycket större än Nex-3/5 med kitobjektivet....sen är det ingen "pocket camera" utan ett lättare och mindre alternativ för en DSLR.
Panasonic GF3 med Panasonic Leica Summilux DG 25/1,4 är inte heller speciellt fickvänlig...men visst det hade varit väldigt välkommet om Sony kunde komma med/ta fram pannkaksobjektiv lik dom Samsung har för dom som verkligen vill ha en så liten kamera som möjligt.
 

J0£L

Aktiv medlem
Jag upplever att NEX-7 med 24an hamnar lite på en märklig prisnivå om tanken var att kombon skulle konkurrera mot exempelvis Fuji X100.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag upplever att NEX-7 med 24an hamnar lite på en märklig prisnivå om tanken var att kombon skulle konkurrera mot exempelvis Fuji X100.
Sett till storleken konkurrerar den inte heller med Fuji X100 med det objektivet på. Då kan jag (nästan) lika gärna slänga på ett 35/1.4 på min 5D.
 

pet

Aktiv medlem
Tanken lär inte vara att den direkt eller specifikt skall konkurrera med Fuji X100 sett till pris och storlek.....dessutom är inte Fuji X100 en systemkamera.

Ang pris och storleksnivå så ligger Zeiss 24mm/f1,8 i princip i samma storleks och prisklass som Panasonic Leica Summilux DG 25/1,4....o som sagt 9000kr är riktpriset så den lär blir något billigare när den väl finns i butik.

Canon 5D med en 35mm/f1,4 är ett betydligt större,tyngre,klumpigare och dyrare(jämför nypriser) kombination är Nex-7 med Zeiss 24mm/f1,8

Folk verkar missa poängen lite...det är inte en fickkamera och har aldrig tänkt att vara det heller utan ett mindre,smidigare och lättare alternativ till den vanliga DSLR:en utan att göra avkall på bildkvalité och funktioner mm.

Men visst pannkaksobjektiv hade varit ett välkommet tillskott men annars så kan man ju köpa små manuella objektiv(typ voightländer) och använda dom via adapter...MF med Sonys peakingfunktion fungerar väldigt bra så det är inga problem att ställa skäpan rätt o snabbt med MF.
 
ANNONS