Annons

Sony Nex-7

Trued

Aktiv medlem
Överhettning och bemötande från NetOnNet och Sony Nordic

Jag påtalade överhettningsproblematiken för NetOnNet på den kamera jag köpte förra hösten.
Någon lösning finns inte, vare sig firmware, externt batteri etc. Enligt Sonys Support.
Berättade det för NetOnNet men de ville få in den. De skickar den till sin inhyrda reparationsverkstad i Linköping. Talar med dem och de kan således inte "reparera" den. NetOnNet säger att NEX-7 är främst en stillbildskamera och inte en video. Jag hävdar att jag gör vad jag vill med min produkt.
Mycket oprofessionellt. Förutsätter att NetOnNet tar tillbaka kameran.
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag påtalade överhettningsproblematiken för NetOnNet på den kamera jag köpte förra hösten.
Någon lösning finns inte, vare sig firmware, externt batteri etc. Enligt Sonys Support.
Berättade det för NetOnNet men de ville få in den. De skickar den till sin inhyrda reparationsverkstad i Linköping. Talar med dem och de kan således inte "reparera" den. NetOnNet säger att NEX-7 är främst en stillbildskamera och inte en video. Jag hävdar att jag gör vad jag vill med min produkt.
Mycket oprofessionellt. Förutsätter att NetOnNet tar tillbaka kameran.
Antar att den inhyrda verkstaden i Linköping är Assist Workship. Eller? Hursomhelst gällde följande när jag hade ett totalt omöjligt 16-35/2.8 SSM inne för service av felfokusering. Det gick inte att få riktigt rätt trots 2 försök och 2 st 2-månadersperioder som det var borta, dels i Linköping och dels i Frankrike.

Servicekillen rekommenderade att objektivet skulle bytas ut och det är Sony som beslutar om rekommendationen ska följas. Så blev fallet och det kom ett utbytesobjektiv som var ännu sämre så servicekillen gjorde en jätteansträngning med 16 tim arbetstid och fick det gamla objektivet i ordning så det var okej. Så honnör för servicekillen, men knappast för Sonys kvalitetskontroll.

Så jag tror inte att det ligger på ÅF att byta ut utan på Sony. Men NetOnNet kanske går med på det som en goodwillåtgärd, fast jag tvivlar.

Att påstå att NEX-7 inte är någon videokamera är totaöt löjligt eftersom videomöjligheten marknadsförs som en av de stora fördelarna med kameran.

Nu använder jag visserligen bara min NEX-7 för stillbild. Icke desto mindre måste nog Sony börja tänka i andra banor om man vill sälja fler kameror.

Ett märke utan bra fungerande service och support brukar till sist tappa kunder och sedan....


//Lennart
 

Znutt

Aktiv medlem
Står det i specen att det ska gå att filma i typ 30 min men bara går i 15 minuter är det ett klart garantifall.
(om omgivningstemperaturen är innom specen)
Klarar man inte det får man pengarna tillbaka. (Efter som det inte har med slitage etc att göra borde det gälla i tre år? Speciellt om det är vissa som har problem med det)

Samma borde det vara om man har en A-77 som ej exponerar korekkt med SONY orginal blixtar (skulle gissa att de har problem med någon komponent efter som inte alla har problemet och det inte går att fixa via FW)

Min första DVD skulle kunna spela video CD (VCD). Efter drygt 1.5 år när jag fick min första cd brännare och brände en VCD som nämda dvd inte klarade klagade jag hos Expert. De skickade in den och det visdae sig att firmvaren i spelaren var ej komperatibel med VCD men det fanns ingen uppdaterad att få tag i. Så jag fick pengarna tillbaka (alla, även fast DVD hade sjunkit från 2000 till 1000 i pris). Så det blev en ny mycket bättre DVD och 1000 kr över :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Filmning med NEX 7

Nu pratar ni ju så man snart måste fundera på hur man ska bete sig. Jag har verkligen börjat filma med min NEX 7 och gjorde det en hel del på min semester sist. Jag upplevde inga problem alls men jag tog nog inga scener som var mer än 5 minuter, så det är väl förståeligt om jag inte körde in i någon begränsningsvägg som andra kanske gjort.

Jag tycker ju inte att det är ok om man faktiskt inte kan filma mer än 5-7 minuter som en del sagt i text jag läst. Annars tycker jag ju filmningen jag gjort överträffat mina förväntningar. Jag investerade både i en extern Sony-mick (främst för att inte störas av bruset från de inbyggda mickarna) och ett Sonu 16-50mm E-mount med motorzoom. Det har funkar kalas hanteringsmässigt. Zoomen är mjuk fin och nästan ljudlös och AF-en funkar fantastiskt bra och mjukt med sagda objektiv vid filmning. Jag tycker hanteringen nu är klart bättre än i frugans kompakt Sony HX9V. Alla inställningarna som är relevanta funkar ju i NEX7 även vid filmning. Jag är helt nöjd med allt för mina behov och så säger killarna på verkstan i Linköping att den inte är gjord för att filma med.

Det må vara hur det nu är med det men om Sony sagt att man kan filma i säg 30 minuter och man inte kan det så har man ju sålt en funktion som inte lever upp till specarna. Så vad är det Sony verkligen har sagt? Vet någon det? Jag tror jag måste ta ett varv förbi Sony Center och störa husfriden lite.

Är det någon som vet vad som händer om man kör tills det ryker? Slår den bara av då eller blir kameran permanent förstörd?
 

PMD

Aktiv medlem
Om det kommer ut blå rök ur kameran så är den väldigt svår att stoppa tillbaka, och som vi alla vet så består blå rök av computroner i gasform. Om computronerna smiter ut så fungerar inte längre datorelektroniken i kameran.

Nä, jag antar att kameran stänger av sig och inte går att sätta på igen förrän den har svalnat.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nu pratar ni ju så man snart måste fundera på hur man ska bete sig. Jag har verkligen börjat filma med min NEX 7 och gjorde det en hel del på min semester sist. Jag upplevde inga problem alls men jag tog nog inga scener som var mer än 5 minuter, så det är väl förståeligt om jag inte körde in i någon begränsningsvägg som andra kanske gjort.

Jag tycker ju inte att det är ok om man faktiskt inte kan filma mer än 5-7 minuter som en del sagt i text jag läst. Annars tycker jag ju filmningen jag gjort överträffat mina förväntningar. Jag investerade både i en extern Sony-mick (främst för att inte störas av bruset från de inbyggda mickarna) och ett Sonu 16-50mm E-mount med motorzoom. Det har funkar kalas hanteringsmässigt. Zoomen är mjuk fin och nästan ljudlös och AF-en funkar fantastiskt bra och mjukt med sagda objektiv vid filmning. Jag tycker hanteringen nu är klart bättre än i frugans kompakt Sony HX9V. Alla inställningarna som är relevanta funkar ju i NEX7 även vid filmning. Jag är helt nöjd med allt för mina behov och så säger killarna på verkstan i Linköping att den inte är gjord för att filma med.

Det må vara hur det nu är med det men om Sony sagt att man kan filma i säg 30 minuter och man inte kan det så har man ju sålt en funktion som inte lever upp till specarna. Så vad är det Sony verkligen har sagt? Vet någon det? Jag tror jag måste ta ett varv förbi Sony Center och störa husfriden lite.

Är det någon som vet vad som händer om man kör tills det ryker? Slår den bara av då eller blir kameran permanent förstörd?
Sony Butikerna har tyvärr gått i konkurs runt om i Sverige.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Samma borde det vara om man har en A-77 som ej exponerar korekkt med SONY orginal blixtar (skulle gissa att de har problem med någon komponent efter som inte alla har problemet och det inte går att fixa via FW)
---
Den gissningen verkar inte stämma.

A77-användare som uppgraderat till FW V1.07 säjer att den tidigare exponeringsmätnings-inkonsistensen vid användning av extern blixt nu har fixats till.
.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om det kommer ut blå rök ur kameran så är den väldigt svår att stoppa tillbaka, och som vi alla vet så består blå rök av computroner i gasform. Om computronerna smiter ut så fungerar inte längre datorelektroniken i kameran.

Nä, jag antar att kameran stänger av sig och inte går att sätta på igen förrän den har svalnat.
Ja du brukar ju vara välunderrättad så jag hopas du har rätt :). Annars blir det väl till att jaga andar och computroner med plastpåse som en Målle Lindberg i Maranata plägade göra på 60-talet. Hur brukar du lösa det problemet? :) Man vill ju inte stå där som ett jäkla fån utanför den nedlagda Sony Center-butiken och undra över vem man kan lita på.
 

Znutt

Aktiv medlem
Den gissningen verkar inte stämma.

A77-användare som uppgraderat till FW V1.07 säjer att den tidigare exponeringsmätnings-inkonsistensen vid användning av extern blixt nu har fixats till.
.
Vad bra, har bara sett att http://www.mhohner.de/index.php som haft problem med 3600D och elektroniskförslutare fick till att efter FW uppgradering.
Har inte sett något generellt med de som haft problem oavsett blixt och förslutare som typ Peter Ganzel rappoterade att altid ha -1 på kompensationen. Var såg du detta.... Var det någon mer in off uppgradering?

Har inte provat min, den fungerade doc prickfritt innan
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Säkert välkomna förbättringar för rätt personer allihop. Även en bra kamera kan ju alltid bli bättre. Jag har dock aldrig ännu drabbats av överhettning vid filmning, men det beror säkert på att jag helt enkelt sällan filmar så långa sekvenser i taget. Däremot skulle man ju inte säga nej till en rappare respons i EVF:en. Det tycker i alla fall jag är kamerans verkligt fula sida. Även jag har missat ett antal bilder p.g.a. en helvit EVF under uppstart. Annars tycker jag EVF:en funkar kanon om vi pratar själva sökarbilden. Den räcker för mig.

Så jag vet faktiskt inte om jag kommer springa benen av mig för en EVF med ännu högre upplösning. Däremot är ju hybrid AF säkert välkommet hos de flesta som förstår att uppskatta en både snabbare och mer precis AF. Sensorn är ju vassare i en del andra avseenden också. Vi får väl se om de filat på de problem en del tyckt sig se med vissa vidvinklar. Själv hade jag velat se ett riktigt vädertätat hus och att även Sony kunde ta fram en serie täta objektiv också.

Jag hoppar nog trots allt denna uppgradering för den känns ganska marginell. Om jag tycker jag bara måste ha fasdetekt AF med NEX:en så får jag väl skruva på tjockkameraobjektivadaptern. Jag är faktiskt lite såld ibland på schysst bildstabilisering med stabiliserad sökarbild, speciellt med längre telen. Det får man ju inte annars med exv. dumma adapters och gamla manuella objektiv. Då är ju Sigmas OS suveränt i A-mountobjektiven. Tyvärr är väl det alltmer bort då Sigma verkar gå bort från den tekniken och istället gör Sony-varianterna utan optisk stabilisering istället. Säkert bra för dem men sämre för oss.
 
ANNONS