Annons

Sony originalobjektiv - eller Sigma

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag funderar på att uppgradera mitt Samyang 100 mm makro som jag har till reprofoto. Främst vill jag ha ett objektiv med AF som kan kommunicera fullt ut med kamera och Capture One när jag reprofotar. Jag skulle tycka att det var rätt praktiskt också om jag kunde styra allt man behöver inklusive kamerainställningar och blixtkompensering inifrån programmet.

Det självklara valet kan man tycka är Sonys 90mm/2,8 makro för sisådär 12 000 spänn. Dock nu i oktober kommer Sigma med en helt ny 105mm/2,8 -konstruktion som åtminstone enligt en del testbilder jag sett t.o.m. verkar vassare än Sonys och priset för detta är ca 8000. 4000 kan man ju göra annat för om det t.o.m. är bättre optiskt än ett av Sonys absolut vassaste objektiv. Det jag också vill uppnå rent optiskt med objektivet jag köper, är att det verkligen ska vara så pass vasst att det klarar att sätta skärpan ända ner på kornet i detalj i mina dian. Mitt Samyang gör inte riktigt det, även om det är hyfsat.

Vad är problemet då?? Jag har även ett Sigma 70mm/2,8 makro som jag testat för repro också men trots att det är riktigt skarpt så har det inte helt övertygat för repro (jag vill nog ha ca 100mm faktisk) eller tillsammans med min huvudkonverterare DxO Photolab. I det senare fallet känns inte denna objektivtyp igen automatiskt av Photolab och således får man inte automatiskt rätt objektivprofil installerad. Istället märker programmet dessa bilder med en liten symbol (förstoringsglas = sökning) och klickar man på den så får man tre 70mm Sigma-förslag att välja mellan varav ett är ett Sigma 70 mm för Canon. Man kan även välja att alla bilder med samma problem uppdateras med det val man gör. Alla mina Sony-objektiv hittar dock programmet automatiskt. Man kan heller inte se om dessa profiler är för äldre Sigma 70mm makron eller om något gäller det relativt nya Art 70mm/2,8 för Sony E-mount. Sigma har nämligen precis som Tamron gjort flera generationer makron med samma brännvidd (70mm och 105 i fallet Sigma och exv. 90 mm i Tamrons fall)

"Big deal" eller vad? Ja det är ju faktiskt det för om man inte har passande profil, så får man inte tillgång till de nya bättre skärpningsprofilerna i "Lens Correction"-funktionen i Photolab. Då får man nöja sig med gamla "Unsharp Mask" istället. Jag kan dock i alla fall välja en profil, även om den inte är helt korrekt och få tillgång till "Lens Correction" och det är väl trots allt en tröst. Däremot är det ju inte helt hundra att autokorrigering om man nu tycker det är kul fungerar helt som det är tänkt.

Hur ser ni på detta? Jag har ju också tidigare sett i mina Sony-DSLR:er att dessa rapporterat fel i exv. mikrojusteringsfunktionen i mina äldre kameror. Här kan ju det ställa till problem av annat slag. Om man exv. har både Sigma 35mm och ett Sony 35mm och båda rapporteras som Sony 35mm så har man problem. Mikrojusteringen i mina DSLR-kameror har aldrig kunnat hantera flera individer av en typ av objektiv utan bara modellen. Då kan man i värsta fall få kompenseringen för ett objektiv till ett helt annat man skruvar på. För en privatperson är det sällan ett problem men tänk om man jobbar på ett företag där man samnyttjar utrustning från en gemensam pool av objektiv. Med spegellöst har man dock inte de problemen och det är ju alltid något.

Gör ni överväganden kring detta? ... eller kör ni GSG-metoden (går det så går det)?
 
Senast ändrad:

Astroscapist

Aktiv medlem
Lens corretion i Photolabs är nog Photolabs fel. Är det viktigt så välj annan mjukvara.
Mikrojustering existerar inte hos Sonys spegellösa så det är ett ickeproblem.

/Stefan
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag kanske borde gjort denna fråga en aning vidare. Det är ju sant att problemen med AF är historia med spegellöst men de problemen har fortsatt alla de som fortfarande använder DSLR:er från i princip alla tillverkare.

Jag har t.o.m. läst exempel på Canon-användare som haft grava fokusproblem med Sigma gjorda för Canon men som med Metabones-adapter fungerat utan problem på Sony A7-hus. Just Sigma har ju både Kameradoktorn och Scandinavian tillstått att de haft mer fokusproblem med än originalobjektiven. Det kan man ju spekulera i varför det är så om nu den informationen går att lita på. Jag minns även särskilt enkommentar från en Canon-fotograf när jag tog upp fokusproblem med en av mina DSLR:er och Tamron-objektiv. "Håll dig till originalobjektiv - annars får du skylla dig själv" Hans tanke var ju att om man har origilagrejor rakt igenom så kan tillverkarna in te skylla på varann.

Så frågan är generell i så mått att man kan riskera den typ av problem jag beskrivit här av olika skäl. Man ser även problem med att få testinfo kring objektiv där det är lättare att få tillgång till den typen av data om man kollar Sony-objektiv i rena Sony-sammanhang än om man förväntar sig liknande info för tredjepartsobjektiv. Det finna alltså sammanhang där det kan vara en viss fördel att hålla sig till originalobjektiv oavsett vilket kameramärke man faktiskt använder.

När det gäller DxO så ser man också att de tappat farten ordentligt i sitt testande av objektiv och kameror på testsiten med det är de ju inte ensamma om. Optical Limits exv. verkar ju heller inte så kry i jämförelse med exv. Lens Tip. Efter 2017 så är det väldigt tydligt på DxO-sieten. Jag vet dock inte hur det är med detta när det gäller applikationsbolaget. Det är ju verkligen beroende av att fortsatt kunna erbjuda profiler till Photolab. De delade ju upp DxO i testbolaget och applikationsbolaget för något år sedan. Jag har också svårt att avgöra hur avancerade dessa profiler är i jämförelse med de andra tillverkare har och använder. Capture One har ju också profiler som jag har för mig inte bara används av automatiken utan även för vissa särskilda funktioner som exv.

Hos Capture One finns variabler för att korrigera CA, Diffraction, Distorsion, Skärpa och möjligen Restituering. De funktionerna är också avhängiga profiler och jag har ingen personlig uppfattning om hur Phase One sköter detta. Problemet med profilberoende funktioner är ju att de relativt snabbt avslöjar hur det står till med tillverkaren. När folk vant sig vis dessa profilberoende funktioner så vill de nog att de ska funka för alla sina objektiv och kameror.

Att jag skulle droppa Photolab i sig idag är inte aktuellt längre då DxO:s applikationsbolag i högsta grad lever och producerar. Annat var det för ett par år sedan då de verkligen hängde på repen. Utan Photolabs avancerade kontrastfunktioner skulle jag ha betydligt större problem än jag har idag med mina inskannade bilder. Ingen annan konverterare har heller en brusreducering som "Prime". Även verktyg som Clear View Plus och Colorwheel skulle det vara svårt att vara utan liksom Local Adjustments smarta Control Point-verktyg ur NIK Collection för lokal redigering. Den typen av verktyg finns inte på samma sätt i exv. Capture One. Visst skulle jag kunna gå över helt till Capture One, men inte utan en kostnad i form av lägre produktivitet. Photolab är snabbare till färdig bild rent allmänt är något annat jag har. Då menar jag redigeringen. Exporten däremot kan vara väldigt tidsödande men det är ju ett resultat av att Prime-brusreduceringen är väldigt resurskrävande. Jag har dock överseende med det eftersom resultatet blir så bra när det gäller mörkerbilder särskilt.
 

Zajko

Aktiv medlem
Jag hade valt sigma utan tvekan. Funkar det inte så returnera och skaffa Sony gluggen ist. För 4000kr kan man ju tänka sig skicka något paket i retur och ha lite krokig väg fram tills man är nöjd.
 

afe

Aktiv medlem
Varför hellre 100mm än 70mm för repro? Så länge obektivet är raktecknande blir ju enda skillnaden arbetsavståndet. För andra ändamål kan jag förstå att en längre brännvidd kan vara önskvärd, men inte för repro.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Varför hellre 100mm än 70mm för repro? Så länge obektivet är raktecknande blir ju enda skillnaden arbetsavståndet. För andra ändamål kan jag förstå att en längre brännvidd kan vara önskvärd, men inte för repro.
Visst men jag vill nog hellre ha ett 100mm än 70:an för vanligt makrofoto också. Det stör småkryp mindre och skuggar mindre ofta i vissa vinklar. Sonys har bra OSS också och Sigmas Sony-makros saknar båda stabilisering. Det gör att jag exv. inte kan ha något av dem på min A7r (utan stativ) som ju ger lite bättre upplösning än min A7 III. Jag testade 70:an till repro också (var ju primärt därför jag köpte det) men tyckte inte det levererade. Jag har även testat med Sonys 90mm hos Scandinavian och det var fantastiskt. 70:an har dock varit bra till en del bilder jag tagit på mina barnbarn. A7r är tyvärr inte helt idealisk för repro då den inte stöds fullt ut i Capture One - egentligen är det kameran som har begränsningarna.

Sigmas nya 105:a är t.o.m. vassare än Sonys 90:a enligt tidiga testbilder jag sett, vilket förvånade mig. Det lär ju till skillnad mot 70:an dessutom vara en helt ny konstruktion. Jag ska åtminstone göra en jämförelse i butik innan jag bestämmer mig. Sonyn har dock tydligen ett annat plus och det är tydligen mekaniskt i MF och inte by wire som Sigman.

Sedan är det inte fel att objektiven har rätt profiler i Capture One DxO Photolab heller. Det finns Sigma-profiler för deras äldre makron men inte ens för 70:an finns ännu någon profil i Photolab.


Om ni kollar jämförelsen längst ner i artikeln så ser ni nog som jag att 105:an är vassare.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag hade valt sigma utan tvekan. Funkar det inte så returnera och skaffa Sony gluggen ist. För 4000kr kan man ju tänka sig skicka något paket i retur och ha lite krokig väg fram tills man är nöjd.
Jag bor ju i Vaxholm, så jag tar bara båten i till stan och Scandinavian. Jag tror i övrigt att jag kommer göra som du föreslog.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kan du kortfattat beskriva problemet du har mellan valet av Sony 90/2.8 makro va sigma 105/2.8 makro?
Var så mycket text att jag ärligt talat inte förstod texten du skrev.

/Stefan
Se #7 om det går lättare att förstå.
Där finns ju även länken till en jämförelse av alternativen.
Ber om ursäkt för att jag inte svarat tidigare men jag har haft fokus på annat några dagar.
 

MoreX

Aktiv medlem
Intressant tråd :)

Stod faktiskt tills igår vid precis samma val. Har tidigare använt ett Tamron SP 90 (den äldre klassiska modellen) och sedan ett Samyang 100 mm/2,8 macro på min tidigare Sony A7 (som numera uppgraderats till Sony A7 III). Båda dessa objektiv använde jag på Sony kamerorna med en Novoflexadapter eftersom båda är för Nikon F mount och därmed skedde allt fotande manuellt. Något som jag i och för sig vant mig vid sedan flitigt användande av adaptrar och olika äldre Konica, Minolta gluggar på min Nex-7:a.

Då jag nu bestämt mig för ett dedikerat Sony macro objektiv hamnade jag som sagt precis som du i valet mellan Sonys välrenommerade FE 90/2,8 G OSS macro alternativt Sigmas snart kommande 105/2,8 macro. Har därför tagit del av en hel del utlåtande och jämförelser.

Kom efter moget övervägande fram till att Sony objektivet (trots att Sigmat förmodligen är marginellt skarpare och billigare) är detta rätta för mig. Detta på grund av bättre byggkvalitet, metallzoomringen med kopplingen för on/off autofokus som även har
exaktare fokusinställning än Sigmats "by wire" variant samt inbyggd OSS bild-stabilisering. Dessutom damp det precis ner ett mail från Sony att eftersom jag i år hade registrerat min A7 III kamera fick jag 1000:- i s k cashback vid köp av Sony objektiv vilket innebär att objektivet slutar på 11.190:-, beställt på Rajala Pro Shop eftersom Cyberphoto inte kunde leverera förrän första veckan i december. Ser fram emot att höra vad du till sist bestämmer dig för 🙂
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Intressant tråd :)

Stod faktiskt tills igår vid precis samma val. Har tidigare använt ett Tamron SP 90 (den äldre klassiska modellen) och sedan ett Samyang 100 mm/2,8 macro på min tidigare Sony A7 (som numera uppgraderats till Sony A7 III). Båda dessa objektiv använde jag på Sony kamerorna med en Novoflexadapter eftersom båda är för Nikon F mount och därmed skedde allt fotande manuellt. Något som jag i och för sig vant mig vid sedan flitigt användande av adaptrar och olika äldre Konica, Minolta gluggar på min Nex-7:a.

Då jag nu bestämt mig för ett dedikerat Sony macro objektiv hamnade jag som sagt precis som du i valet mellan Sonys välrenommerade FE 90/2,8 G OSS macro alternativt Sigmas snart kommande 105/2,8 macro. Har därför tagit del av en hel del utlåtande och jämförelser.

Kom efter moget övervägande fram till att Sony objektivet (trots att Sigmat förmodligen är marginellt skarpare och billigare) är detta rätta för mig. Detta på grund av bättre byggkvalitet, metallzoomringen med kopplingen för on/off autofokus som även har
exaktare fokusinställning än Sigmats "by wire" variant samt inbyggd OSS bild-stabilisering. Dessutom damp det precis ner ett mail från Sony att eftersom jag i år hade registrerat min A7 III kamera fick jag 1000:- i s k cashback vid köp av Sony objektiv vilket innebär att objektivet slutar på 11.190:-, beställt på Rajala Pro Shop eftersom Cyberphoto inte kunde leverera förrän första veckan i december. Ser fram emot att höra vad du till sist bestämmer dig för 🙂
När sade Rajala att de kunde leverera?

Ja det är väl svårt att göra verkligt fel i något av valen tror jag. Jag förstår dock inte diskussionen och att det inte skulle gå att sätta skärpan lika exakt by wire. Med focus aid eller vad det nu heter så kommer man ju in i ett förstoringsläge. Skillnaden mellan mitt helt manuella Samyang och mitt Sigma 70 är väl bara att med Sigmat sker det automatiskt om jag inte missminner mig men att jag måste trycka på en knapp för att aktivera samma förstoringsläge med det manuella objektivet. Med mitt Samyang skulle jag vilja hävda motsatsen för även om stigningen i den mekaniska fokusgänga är helt OK, så tycker jag det ibland är svårt att sätta perfekt och det skulle vara riktigt svårt utan fokushjälpen och peakingmärkningen.

Tack för info om cash back. Skulle jag köpa Sony-objektiven skulle det nog främst vara för OSS. Jag tyckte det var en höjdare när jag testade det i butik och det skulle göra att jag även kunde använda det ute i det gröna med min gamla A7r. En annan fördel för mig är ju att det finns profiler för det objektivet i mina konverterare.
 

MoreX

Aktiv medlem
Efter vad jag kan förstå finns det en viss liten eftersläpning vid finjustering av fokus med by wire tekniken. Ärligt talat vet jag inte vad Rajala har för leveranstid, antog att det var per omgånde eftersom det var markerat som lagervara. Beställde igår, har ännu inte fått besked på att det är packat och på väg.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Efter vad jag kan förstå finns det en viss liten eftersläpning vid finjustering av fokus med by wire tekniken. Ärligt talat vet jag inte vad Rajala har för leveranstid, antog att det var per omgånde eftersom det var markerat som lagervara. Beställde igår, har ännu inte fått besked på att det är packat och på väg.
OK men det låter ju inte som någon större "show stopper" för mig i alla fall.
 

MoreX

Aktiv medlem
Tack ska du ha för det. Ja jag hoppas också att jag blir riktigt nöjd med mitt val. Har i nuläget en hel del olika macro objektiv som det ska bli intressant att jämföra med.
Förresten såg igår på Rajalas webbplats att de nu har en ”Sonypeng” kampanj (missade denna med en dag).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tack ska du ha för det. Ja jag hoppas också att jag blir riktigt nöjd med mitt val. Har i nuläget en hel del olika macro objektiv som det ska bli intressant att jämföra med.
Förresten såg igår på Rajalas webbplats att de nu har en ”Sonypeng” kampanj (missade denna med en dag).
Tack själv för info, ska kolla det erbjudandet. Såg just en ny review på SAR av Dustin Abbott som jämförde just Sonys 90mm med Sigma 105:an och nu förstår jag lite bättre vad en del menat med "focus by wire" och precisionen. Jag har ju också testat 90:an i butik och tyckte också att den var underbar manuellt och den mekaniska kopplingen mellan AF och MF är ju lite udda men ett plus när man fattat att den finns där.


Verkar som om Sony känner av dubbelkrisen de med för de har tydligen gått ner en del i pris his Adodama i USA och det kommer förhoppningsvis komma även oss till del lite längre fram. Det kommer kanske hårdna ytterligare när Nikon får ut sin andra generation Z för den blir säkert snäppet bättre än gen. 1. Hoppas att de lyckas undvika den onödigt dåliga press Canon dragit på sig så vi får en konkurrens värd namnet. Hade den funnits hade nog prisbilden vi sett på Sonys kamerahus blivit en helt annan.
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Dåligt press, dubbelkris? Tänk att det är så viktigt att försöka få andra tillverkare att framstå i dålig dager. FUD kallar jag det.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Dåligt press, dubbelkris? Tänk att det är så viktigt att försöka få andra tillverkare att framstå i dålig dager. FUD kallar jag det.
Vilka andra tillverkare pratar du nu om då? Jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Här har vi pratat uteslutande om Sigma och Sony-objektiv i väldigt positiva ordalag inför ett eventuellt köp vi kanske inte varit helt säkra på. Vi är dessutom i en Sony-tråd så vi borde väl åtminstone just här kunna få föra en sådan diskussion utan att bli störda av folk som egentligen inte har det minsta intresse av ämnet annat än att lufta en tydligen helt ostyrbar Sony-fobi. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med den, utan du får försöka vända dig om från hörnet du verkar hamnat i helt på egen hand och gå mot ljuset, så du slipper snubbla igen. Kan vi inte få ägna oss åt sakfrågorna i fred nu istället? Finns det verkligen inget du själv är intresserad av så du kan ägna dig åt det istället? Jag har svårt att se att du har någon som helst ambition att bidra konstruktivt här. Har du inte bara tagit fel på tråd?

Du behöver nog kanske lyfta blicken lite du med. Har du helt missat att botten helt gått ur kameramarknaden de senaste två åren och att hela den globala supply chain som den industrin är helt beroende kollapsade fullständigt första halvåret i år och att både världshandel och outsourcad tillverkning i Kina och exv. Thailand m.fl. länder legat helt nere under pandemin i brist på delar. Det är det en del ekonomer refererar till som dubbelkris. Under rätt lång tid har det varit mycket svårt att få någon som helst pålitlig info om när butiker kan leverera det man ev. vill beställa. Jag har en kompis som väntat säkert i tre månader på ett kamerahus och ett objektiv han beställt tidigare under pandemin. Det skickades äntligen igår tydligen. Jag tycker inte det är särskilt långsökt att fråga sig hur detta påverkar alla de företag som varit inblandade i den processen som föregått den leveransen. I det fallet gällde det Canon-grejor som alltså fullständigt tvärnitat i tre månader p.g.a. pandemin. I mitt fall gällde det Sigma. Här har det aldrig handlat om den ena eller andra tillverkaren för i detta har alla varit drabbade.

I somras lyckades jag till sist få tag i ett 70mm makro och redan då hade jag jätteproblem för ingen verkade kunna leverera och ingen visste då heller när en ny leverans kunde väntas dyka upp. Åkte t.o.m. in till en butik som verkade ha det sista exet i Stockholm, för att hämra det direkt inför helgen men det hade tyvärr sålts under natten! Så det var bara att vänta och till sist dök ett ex till upp, hur nu det gick till. Så här har det länge sett ut på många ställen med en hel del som trots allt vill köpa och inga som varken kunnat sälja eller ens haft den blekaste aning om när de kunnat få några leveranser. En sådan kris har jag nog aldrig varit med om under mina år i alla fall.

Även jag har frågat mig hur hur Jag ska ställa mig till förskottsbetalning via butiks- eller webbköp när vi inte ens vet om dessa butiker kommer finnas kvar om en vecka, månad eller rent av i morgon. Drar denna kris nu på allvar igång igen så kan detta scenario bli verklighet fortare än vi anar. Jag tror inte jag är särskilt avvikande idag i de tankar jag nu har inför mitt objektivköp. Jag tror många har liknande funderingar och det skapar tyvärr inga vidare förutsättningar för att få igång ekonomin igen. Jag har varit inne hos Scandinavian ett par gånger under pandemin och båda gångerna var butiken i princip tom. Var även inne på en större klädaffär på Drottninggatan och även där var jag helt ensam alldeles före lunchtid en vardag - mitt på Drottninggatan som ju trots allt är ett av Stockholms viktigaste affärsstråk. Om inte det är ett vittnesbörd om ekonomisk sparrlåga så vet inte jag. Det var inte mer folk där än det var på huvudgatan i Vaxholm när jag kom hem!
 
Senast ändrad:

Znutt

Aktiv medlem
Hej har 90 mm, den är skarp och trevlig. Läste i tråden om "focus by wire" och Sigmat . Hoppades på att den var mekanisk som min gamla Sigma 105. Dock var det tvärt om sämre än 90 mm. Jag tycker det är störande om man fotar manuellt macro med "focus by wire" . Även om Sony försökt med att lösa det genom stopp mm. Saknar sigmat det är den nog jobbig. Det jag sakanr med Sonyn är om man kör AF och sedan går över till MF så hoppar focus dit. både bra och dåligt. Där kanske SIgman är bättre då den inte har distinkta positioner vad jag förstår. Men av någon anledning känner jag inte av vad jag är i focus på gamla 105an kände man var man var liksom.... Kan det bero på att "focus by wire" är lika mjuk överallt.... Skulle vara roligt att testa, när jag köpte Sonyn så fanns inga andra och på DXO var den länge bland top i skärpa.... Troligen ett av de objektiven som jag skiljer mig från sist om det inte kommer en mekanisk....
 
ANNONS